Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

welk staal?

Posted by marcovannoord 
welk staal?
June 10, 2013 04:41AM
Ik ben bezig met mijn eigen 3d-printer te sourcen, en ik ben aan het uitzoeken wat ik het beste kan gebruiken qua assen in de x en y-richting.
Ik heb inmiddels assenstaal gevonden en rondstaf. Dat laatste lijkt mij puur geschikt voor een frame en niet glad en rond genoeg voor lineaire lagers. Assenstaal leek mij echter wel ideaal, maar navraag bij het bedrijf gaf aan dat assenstaal niet geschikt is voor lineaire lagers; daar zou gehard staal beter voor zijn.
Ik zie echter in veel printers gewoon assenstaal (http://www.printedparts.nl/?product=assenstaal-rond-8-mm bijvoorbeeld).
Kan ik het assenstaal toch gebruiken, of is het beter ergens anders naar te kijken?
Re: welk staal?
June 10, 2013 05:54AM
Ik ben ook aan het zoeken geweest. Ik heb voor RVS gekozen. Kost ongeveer hetzelfde als assenstaal. Ik heb er verschillende dingen over gelezen, o.a. dat het niet slijtvast zou zijn.

Ik heb mijn printer echter nog niet klaar, dus ook geen ervaring hoe het zich zal houden op termijn.
Re: welk staal?
June 10, 2013 06:03AM
A. Niets bij printedparts kopen!! Alhoewel je met het assenstaal daar niet echt een buil kan vallen (bij mij zijn de assen al ingevreten door de lineare lagers trouwens).
B. Kijk even in het andere topic van mij, er staat hier vlak onder namelijk een topic met links naar webshops. De Technische Handelsonderneming Nederland heeft mooie geharde geslepen lineaire assen voor ongeveer 15 euro per meter ofzo.
Re: welk staal?
June 10, 2013 05:37PM
Ik was zeker niet van plan om het bij printedparts te kopen, maar ik had [www.ijzershop.nl] op het oog. Volgens hun is het H9 tolerantie. Zit er veel verschil in dit en geharde assen? En is het misschien een idee om in plaats van lineaire lagers, bushings te gebruiken?
Re: welk staal?
June 11, 2013 03:35AM
Ik heb het idee dat als je messing bussen gebruikt, de geluidsproductie in elk geval een stuk lager zal zijn.

Sommigen vinden het Star Trek geluid mooi dat 3D printers maken, met ik heb liever een fluisterstille smiling smiley

Iemand een adres waar je messing bussen voor lagering kunt krijgen?
Re: welk staal?
June 11, 2013 04:36AM
Goed punt Johnny. Echter het vinden van die dingen is inderdaad vrij lastig, en er zit ook redelijk wat verschil tussen die dingen; je kan ze zowel geolied gebruiken en ongeolied
Re: welk staal?
June 11, 2013 05:20AM
Voordat ik ging bouwen las ik een thread hier over hergebruik van oude apparaten (printers en scanners) en heb er dus een stuk of 5 gesloopt.

De ronde stangen erin waren niet allemaal dezelfde maat (ik heb er 3 van 8mm en 2 van 6mm) en de lengtes zijn ook wat kort (tusen de 30 en 35 cm ongeveer), maar hier werden ook overal bushings gebruikt.

Oude HP printers (510/560 enzo) waren heel erg makkelijk te slopen smiling smiley

Het kan dis ook lonen om om oude/kapotte printers en scanners te vragen.


--

[www.filamentenmeer.nl]
PLA in 15 different colors
ABS in 17 different colors
Re: welk staal?
June 11, 2013 11:38AM
Ik moet eerlijk zeggen heb nog geen goeie bouwtekening van het apparaat gezien,
Ook mijn kennis over dit apparaat is NUL maar als ik toch mijn neus er tussen mag steken?
Gewoon staal, gehard is waarschijnlijk beter (harder uiteraard) of het echt veel uit maakt?
(Als het maar kaars recht is toch!)
Maar als glijlager nylon is dat niks? (neem uiteraard aan dat het idee niet nieuw is!)
.
Ik heb bij mij wel eens van deze beugels voorbij zien gaan:
[www.oudshoorn-hydraulics.nl]
Zou dat een raar idee geweest zijn?
Bij ons op de zaak noemde ze dit als ik het goed herinner ook stauff beugels,
Zie nu net op het net dat dat klopt!
thumbs up
Heel veel succes met de bouw van…..
VrGr Rob.
Re: welk staal?
June 11, 2013 04:12PM
Moet er wel even bij zeggen dat als je bushings gebruikt, je wél een geslepen as moet kiezen, anders gaan je bushings heel erg snel stuk, of kunnen ze snel vastlopen op het ongelijke oppervlak van de ongeslepen assen.

Als je geen geslepen as gebruikt, dan kan je beter met LM8UU glijlagers aan de gang smiling smiley

Groetjes!
Re: welk staal?
June 12, 2013 01:10PM
Moet er wel even bij zeggen dat als je bushings gebruikt, je wél een geslepen as moet kiezen.

kun je vertellen waarom?

je zou toch zeggen als een as goed recht is....
maar nogmaals ik weet nog niet alles, maar ben wel nieuwsgierig.

VrGr Rob.
Re: welk staal?
June 12, 2013 06:56PM
Volgensmij staat er heel duidelijk bij waarom winking smiley
Re: welk staal?
June 13, 2013 09:24AM
ja okee en met gewone blanke as?
Kun je het daar dan ook niet mee doen? (voldoet dat ook niet?)
.
heeft er iemand inderdaad dan wel eens een vastloper gehad?
Ik kan zoiets mij maar niet voorstellen?
.
VrGr Rob.
Re: welk staal?
June 13, 2013 05:31PM
Alles kan, maar de bushings zullen veel sneller slijten, en bushings komen vooral tot hun recht bij een perfect ronde en gehard en geslepen as. Allerliefst nog hardverchroomd, dan heb je echt de ideale oplossing.

Let op dat je wel zelflubricerende bushings hebt.

Voor al het andere werk: LM8UU. Goedkoop en makkelijk te vervangen als ze stuk gaan. Let wel op, in goedkope assen trekken de LM8UU lagers wel weer groeven.
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login