Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Slim Inkopen

Posted by Eddie4 
Slim Inkopen
June 12, 2013 04:48PM
Ik ben bezig met het opstarten van een 3D printer groep in onze technisch clubhuis/stichting in Nijmegen waar mensen deze vakantie hun eigen 3D printen kunnen bouwen. Een van de onderdelen hier van is uit te zoeken waar onderdelen voordelig zijn te halen. Maar aangezien geen van ons ooit eerder een 3D printer heeft gebouwd zou ik willen vragen om jullie ervaring in een keuze te maken van te gebruiken onderdelen. Kennis over elektronica en programmeren is bij een aantal van ons aanwezig en de gedachten is dan ook om met een kleine groep 3D printers te gaan bouwen en zo ook kosten te drukken.

Het exacte typen van printer staat nog niet vast maar de kans is groot dat het de prusa i3 wordt.

Lijst van onderdelen (Prijs in dollar):
Sanguinololu Rev 1.3a unassembled 31,50
step driver 30,99
Nema 17 42BYGH803 +- 6,00
GT2-20 pulley
GT2 Belt
Assebstaal 8MM 1meter 3,63
Draadstang 5MM 1,45
Draadstang 8MM 2,90
Draadstang 10MM 4,42



Wanneer de prijs er niet achter staat moet ik nog contact op nemen met de leverancier maar dat doe ik pas wanneer de lijst definetief is en het aantal deelnemers bekend is.
Graag hoor ik jullie feedback en suggesties

Edited 4 time(s). Last edit at 06/12/2013 05:46PM by Eddie4.
Re: Slim Inkopen
June 12, 2013 05:30PM
Hallo Eddie,

Welkom op het forum hier.

Een prusa i3 vind ik een uitstekende keuze om te gaan bouwen met een groep. Sowieso kan dat de kosten behoorlijk drukken.

Ik wil jullie graag verder op weg helpen, maar je lijst met onderdelen is nu wel heel erg kort en optimistisch ingeschat qua prijzen. Ik raad je aan om je eerst even goed in te lezen in de materie. Over de Prusa is er juist een topic hier en over de Mendel is volgens mij veel goede documentatie te vinden.

Succes en ik hoor graag waar jullie verder op uit komen.


--

[www.filamentenmeer.nl]
PLA in 15 different colors
ABS in 17 different colors
Re: Slim Inkopen
June 12, 2013 06:36PM
Hey Calis,

Ja dat klopt ik ben nog het fijne er van uit aan het zoeken, maar ik hou het voor de rest van de avond voor gezien. Het grootste punt waar ik onzeker over ben is de stappenmotoren omdat er zoveel verschillende types zijn.


Ik heb de volgende lijst gevolgt
[reprap.org]


lijstje tot nu toe (nog niet compleet)

xls file
Re: Slim Inkopen
June 12, 2013 07:00PM
Om hier maar even op voort te borduren.....
heeft iemand tips waar de lagers aan te schaffen ?
zelf had ik al bij skf geinformeerd maar daar zijn ze zowat 9 euro per stuk.
zijn wel hele goeie natuurlijk maar toch wat duur .....
ik heb ze al bij mendelparts besteld maar niks ontvangen en kan ook geen contact krijgen.
en na het lezen van wat topics zie ik dat ook niet gaan gebeuren.

gr
Re: Slim Inkopen
June 12, 2013 07:04PM
De Prusa i3 kan je in 'box' versie bouwen, of met een lasergesneden frame, daar zit dus ook een verschil in.

Normaal kost het bouwen van een printer je 300 tot 400 euro aan materiaal (optimistisch en dan heb je niet overal het beste materiaal in zitten), maar als je meerdere printers gaat bouwen kun je daar zeker flink onder komen per printer, en heb je misschien ruimte om wat beter materiaal aan- te schaffen voor de printers.

Bij de ijzerwinkel hier om de hoek kosten gegalvaniseerde M8 draadeinden 77 cent per meter, let op dat je rechte draadeinden koopt, een kleine afwijking vertaalt zich al naar een grote afwijking in je printje. Gegalvaniseerd draadeind is hardstikke goed te doen voor een eerste printer. De stalen assen moeten toch zeker wel goed rond zijn.

Onderdelen als lagers zijn in grote volumes al snel wat goedkoper, evenals keramische heatcartridges en steppermotoren. Vergeet niet dat je in ieder geval 1 werkende printer nodig hebt om de 'printed parts' mee te printen, tenzij je die ook meebesteld. Dan zou je uiteindelijk misschien nog wel beter gewoon een kit kunnen bestellen van Ebay, of een kitje van Nophead (Mendel90).

De lijst is inderdaad erg kort, er zit ongelooflijk veel in een 3D-printer. De simpelste printers (laagste part count) zijn Delta's zoals de Rostock e.d. maar deze zijn weer niet echt beginners-vriendelijk.

Succes!
Re: Slim Inkopen
June 13, 2013 03:29AM
Je hebt assenstaal op je lijst staan, je kan beter voor rvs gaan dat is harder en precies rond geslepen [www.ijzershop.nl]

Voor heated bed kan je deze nemen [www.ebay.com] De verkoper claimt dat ze tussen de 1 en 2 ohm zijn.

Ik heb deze bearings op mijn I3 zitten [www.ebay.com]

Je hebt een oppervlakte nodig om op te printen, bv. spiegel van Ikea 4st voor 4 euro en papier klemmen om deze aan je heated bed te klemmen. Ik kan je aanraden voor je heated bed ook 4 veren te gebruiken, zodat er bij een impact van de hotend niets kapot gaat. voor je heated bed heb je ook een thermistor nodig.

Je hebt voor je extruder 2 bearings staan, dat moet 3 zijn. Voor je extruder heb je een hobbed bolt nodig en 2 sterke veren.

Als je steppers importeren 50 euro kost, moet je een veel goedkopere leverancier zoeken of je steppers in Nederland kopen, vanuit China komt er boven de 21 euro belasting en andere kosten bij. Let hier bij het bestellen van andere spullen ook op, zorg dat alles los wordt bezorgd of spreek een aantrekkelijke prijs af met de verkoper.

Lees het andere topic hier ook eens goed door, hier staat veel beschreven
Re: Slim Inkopen
June 13, 2013 05:08AM
Misschien kan ik jou helpen met een aantal stukken zoals lagers en motoren en heatbeds en dergelijke: www.charlies3dtechnologies.eu stuur me maar een mailtje als je nog vragen hebt?


www.facebook.com/Charlies3DTechnologies
www.charlies3dtechnologies.com/webshop
webshop@charlies3dt.com
Re: Slim Inkopen
June 13, 2013 08:51AM
He jammer Eddie waarom zitten jullie nu zo ver weg,winking smiley
Maar afwachten wanneer er een club in Rotterdam/omgeving mee gaat beginnen!

Hel veel succes met…thumbs up
Rob.
Re: Slim Inkopen
June 13, 2013 11:30AM
@Calis
Ik ben opzoek geweest naar het topic waar je naar verwijst maar ik zie hem niet. Ik haal op dit moment al mijn informatie van [reprap.org]

@Ohmarinus
Mijn persoonlijke voorkeur gaat naar laser gesneden frame. We hebben op locatie een professionele 3d printer en lasercutter

@P4tje
Ik heb assenstaal vervangen door RVS en heated bed toegevoegd en andere linear rollers

@CharlieSteurbaut
Bedankt voor je aanbod ik zal een kijkje nemen maar het is bijna onmogelijk voor elke Nederlandse webshop te concurreren met ebay en import waar je in veel gevallen geen belasting over betaald als consument.




Ik heb mijn lijstje volgens mij bijna af. Er zijn natuurlijk altijd dingen die je vergeet. Heeft iemand nog sugesties waar je de rode onderdelen nog goedkoper kan vinden?

Mijn huidige lijst ziet er als volgt uit: (Excel met hyperlinks)

Re: Slim Inkopen
June 13, 2013 04:58PM
Hoi Eddie,

Ik bedoelde dit topic.

Op die site waar je je informatie vandaan haalt, staat een (link naar) een BOM. Die klopt niet helemaal, maar is wel een leuke als handvat.

Over je lijstje tot nu toe kan ik al zeggen:
- je hebt 5 motortjes nodig, niet 4. (4 voor de assen en 1 voor de extruder)
- je hebt 1 stepper driver per as/extruder nodig, hiervan dus 4, maar die zijn per stuk veel goedkoper, is dit een set?
- je hebt 2 pulleys en 2 belts nodig (hoeft niet per se gt2 te zijn).
Waar zijn de 4 microswitches voor?
Welke extruder wil je maken? Een Wade's (de meestgebruikte) heeft 3 bearings nodig.


--

[www.filamentenmeer.nl]
PLA in 15 different colors
ABS in 17 different colors
Re: Slim Inkopen
June 13, 2013 05:38PM
P4tje, hoe weet jij zo zeker dat RVS assen precies rond zijn geslepen? Lijkt me een aanname want het staat niet op de site, en ik denk niet dat het zo is. Bovendien doet de naam 'assenstaal' vermoeden dat het hier bedoeld is voor een 'as' en dus exacter linear zal zijn dan de andere 'staven' die op de site verkrijgbaar zijn.

Stafmateriaal is doorgaans niet geslepen omdat dit redelijk wat kost. Ik heb zo het vermoeden dat 'assenstaal' koudgewalst is trouwens. Het assenstaal dat ik heb is dat in ieder geval wel, dat kan je zien aan de kleur (soms) en de oppervlakteruwheid.

Wil je het echt zeker weten, mail ze gewoon even. Maar ik denk dus dat die RVS staf niet geslepen is.



P4tje Wrote:
-------------------------------------------------------
> Je hebt assenstaal op je lijst staan, je kan beter
> voor rvs gaan dat is harder en precies rond
> geslepen [www.ijzershop.nl]
>
> Voor heated bed kan je deze nemen
> [www.ebay.com]
> bed-MK2a-heated-heat-bed-For-Prusa-Mendel-/3009046
> 06871?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item460f4fec97 De
> verkoper claimt dat ze tussen de 1 en 2 ohm zijn.
>
> Ik heb deze bearings op mijn I3 zitten
> [www.ebay.com]
> l-Bearing-Bush-Bushing-/370725908447?pt=BI_Heavy_E
> quipment_Parts&hash=item5650fc6fdf
>
> Je hebt een oppervlakte nodig om op te printen,
> bv. spiegel van Ikea 4st voor 4 euro en papier
> klemmen om deze aan je heated bed te klemmen. Ik
> kan je aanraden voor je heated bed ook 4 veren te
> gebruiken, zodat er bij een impact van de hotend
> niets kapot gaat. voor je heated bed heb je ook
> een thermistor nodig.
>
> Je hebt voor je extruder 2 bearings staan, dat
> moet 3 zijn. Voor je extruder heb je een hobbed
> bolt nodig en 2 sterke veren.
>
> Als je steppers importeren 50 euro kost, moet je
> een veel goedkopere leverancier zoeken of je
> steppers in Nederland kopen, vanuit China komt er
> boven de 21 euro belasting en andere kosten bij.
> Let hier bij het bestellen van andere spullen ook
> op, zorg dat alles los wordt bezorgd of spreek een
> aantrekkelijke prijs af met de verkoper.
>
> Lees het andere topic hier ook eens goed door,
> hier staat veel beschreven
Re: Slim Inkopen
June 13, 2013 05:57PM
Quote

Over je lijstje tot nu toe kan ik al zeggen:
- je hebt 5 motortjes nodig, niet 4. (4 voor de assen en 1 voor de extruder)
- je hebt 1 stepper driver per as/extruder nodig, hiervan dus 4, maar die zijn per stuk veel goedkoper, is dit een set?
- je hebt 2 pulleys en 2 belts nodig (hoeft niet per se gt2 te zijn).
Waar zijn de 4 microswitches voor?
Welke extruder wil je maken? Een Wade's (de meestgebruikte) heeft 3 bearings nodig.

Inderdaad 5, had ik in de excelsheet aangepast maar niet in de foto.
Het is een step driver kit met 4 controllers en 4 koelblokjes
GT2 is een kit 2 pulleys en 2 meter band
microswitches zijn bedoeld als endstops
Ik heb 1 bearing toegevoegd aan de extruder kit

Ik zal een kijkje nemen naar het topic dat je gaf om zeker te zijn dat ik niks vergeten ben.

Edited 1 time(s). Last edit at 06/13/2013 05:59PM by Eddie4.
Re: Slim Inkopen
June 14, 2013 05:29AM
Ik denk dat, omdat ik die zelf heb winking smiley en de lm8uu's passen er perfect op.
Re: Slim Inkopen
June 14, 2013 07:20AM
@Eddie: 4 stepperdrivers + 4 koelblokjes, kun je best een stuk goedkoper kopen dan dat.
Voor endstops heb je er 3 of nodig. Op elke as 1 bij de nulpositie. Sommige mensen gebruiken er ook nog 1 op elke as voor de maximum positie, maar dit gebeurd minder en is niet per se nodig.


--

[www.filamentenmeer.nl]
PLA in 15 different colors
ABS in 17 different colors
Re: Slim Inkopen
June 16, 2013 04:19AM
Hi Eddie,

Het is een interessante lijst van componenten en inkoop bronnen. Zelf heb ik kort geleden een Prusa Mendel gebouwd en daarbij gebruik gemaakt van de componenten van www.reprapworld.com . Deze gasten zitten in DenHaag en hebben veel direct leverbaar. Ze hebben me prima geholpen met kleine aanvulling en verandering. Omdat ik in de buurt moest zijn kon ik het ook ophalen.

Als importeur o.a. uit China en Taiwan heb ik ervaring met de kosten van het transport en import. In jouw lijst mis ik deze kosten. Vaak blijkt het een flink bedrag te worden. Met al de verschillende toeleveranciers van uiteenlopende locaties is het moeilijk inschatten wat het totaal wordt. Omruilen of garantie krijgen is al helemaal een uitdaging.

Veel plezier met het bouwen. Het was voor mij een uitdaging maar het resultaat is erg leuk.
Re: Slim Inkopen
June 16, 2013 06:57PM
Als je via Alibaba besteld en als je China post service gebruikt duurt het overigens ook nog eens 30-61 dagen voordat je je pakket hebt, dit kan uitlopen tot 120 dagen, wordt niet altijd vermeld.

Via Aliexpress krijg je direct al de verzendkosten en kan je ook kiezen voor DHL (gemiddeld 7-10 dagen) en andere bedrijven. Aliexpress is opgezet door alibaba en is specifiek voor consumenten opgericht.

Je zou ook de Mendel90 kunnen kopen van Nophead, dit als 'moederprinter' waarmee je dan de parts voor alle andere printers print. De Mendel90 heeft heel erg veel goede referenties.

Het zou goed zijn om in ieder geval iemand te betrekken bij het proces die al ervaring heeft met printen, en zelf ook een goed werkende printer heeft, het is heel erg moeilijk om een printer af- te stellen voor de eerste keer en kan weken tot maanden duren afhankelijk van de problemen die je ondervindt tijdens het proces.

Ook voor mij was het een uitdaging, maar dan vooral de materialen bij elkaar krijgen, eenmaal in elkaar was het afstellen op zijn zachtst gezegd een lijdensweg tongue sticking out smiley Inmiddels alle printedparts van de printer vervangen, er was werkelijk geen enkele part dat deugde in de printed parts die ik heb besteld. Ik heb mijn printer van printedparts.nl de verkoper heeft me goed geholpen met mijn problemen van de Sanguino, maar verder ben ik gewoon genaaid door hem. Vooral de kwaliteit van de printed parts was belabberd. Nu ik zelf onderdelen heb vervangen met aluminium, en alle printed parts opnieuw heb geprint is de printer steeds beter geworden.

De eerste parts die ik printte, waren amper beter dan wat hij mij heeft verkocht. Door deze nèt iets betere parts te gebruiken in mijn printer kon ik weer nèt iets betere parts printen en uiteindelijk lukte het me gewoon alle parts heel netjes te printen. Nu ben ik al sinds begin Maart bezig met de printer en heb zoveel geleerd en verbeterd aan het apparaat. Als ik nu een kit zou bestellen, en de kit zo zou ontvangen zoals ik die kreeg begin Maart, zou ik hem zonder enig denkwerk terugsturen en mijn geld terugeisen. Let dus heel erg op de kwaliteit van wat je kan vinden op het web.

Over reprapworld heb ik goede dingen gelezen, ik hoop dat je daar kan vinden wat je zoekt. Ik twijfel al een paar weekjes of ik hun Mendelmax parts ga aanschaffen. Het lijkt me een geweldige machine! Dan koop ik dus alleen de extrusions, en print ik zelf de rest van de parts uit en bouw ik daar een machine van. Electronica heb ik ook al, heb dan alleen nog de stepper motors nodig. Ik heb uitgerekend dat ik voor zo'n 300 euro klaar ben als ik alle parts aanschaf zoals ik die nodig heb. Dit is waarschijnlijk inclusief geslepen smooth rods en goede kunststof bushings óf bronzen bushings.

Met de Prusa i3 ben je nog veel goedkoper uit, aangezien die aluminium extrusions erg prijzig zijn. Maar voor mij lijkt de i3 teveel op mijn huidige printer (Air 2) en ik wil iets 'nieuws'.

Heel erg veel succes met de bouw!
- Marinus
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login