Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

PLA broos

Posted by Ernst 
PLA broos
June 24, 2013 03:49AM
Hallo

Ik ben nieuw hier op het forum. Ik lees al een tijdje mee omdat ik bezig was met een 3D printer te bouwen en was op zoek naar info.

Ik print dus met PLA ik heb mijn bed nog niet verwarmt. De print zien er goed uit ,maar het is een beetje broos alsof het niet goed aan elkaar hecht.

Ik gebruik de standaard temp. van slicer. 210 graden voor de eerste lagen 190 graden voor de rest.

Heeft iemand dit probleem ook of misschien tips?


Alvast bedankt.

ernst
jcr
Re: PLA broos
June 24, 2013 10:43AM
Hoi Ernst,

De temperatuur die je gebruikt lijkt mij een beetje aan de hoge kant voor PLA, maar kan natuurlijk nodig zijn voor de PLA die jij gebruikt. Pas wel op, bij te hoge temperaturen kan PLA verbranden en kogelhard worden, daarbij je hotend verstoppend. Ikzelf print de eerste laag op 185 - 195C, afhankelijk van de kleur en herkomst, en alle volgende lagen zo'n 5C kouder dan de eerste. Het vervelende is dat het hier over volledig ongecalibreerde temperaturen gaat, dus mijn 195C kan nog wel eens gelijk zijn aan jou 210C. Het broze zou dus kunnen komen doordat je vervolg lagen iets te koud zijn, maar ik vermoed dat je eerder last heb van "under extrusion" (wat is dit in correct Nederlands?). Heb je je extruder steps/mm correct gecalibreerd en gecontroleerd dat je filament niet slipt in de extruder? En daarnaast ook Slic3r zelf gecalibreerd? Dat kan een hoop verschil maken, maar wordt nog wel eens vergeten.

Vergeet ook niet, een plaatje zegt meer dan duizend woorden, vooral als probleem omschrijvingen aan interpretatie onderheving kunnen zijn. Een foto kan zeer verduidelijkend werken mbt wat er gaande is, dus als je er eentje toe kan voegen...


Groetjes,
John
Re: PLA broos
June 24, 2013 03:06PM
John

Bedankt voor je snelle reactie.

Die temperatuur ga ik nog naar kijken maar ik heb idd de extruder niet gecalibreert yawning smiley

Ik zag al even vlug dat het niet klopt. Ik ga deze calibreren en dan laat ik het weten.

Tnx

Ernst
Re: PLA broos
June 28, 2013 02:15PM
John

Ik heb mijn extruder gecalibreert en verschillende temperaturen geprobeerd maar niet het gewenste resultaat.
De lagen aan de buitenkant lijken niet te hechten aan elkaar. Het zijn net een soort lammellen ;-)

Omdat beelden meer zeggen dan woorden is hier een klein filmpje.
Mijn printer is nog wat primitief maarja ik moet eerst onderdelen printen he winking smiley
Youtube

Gr ernst
jcr
Re: PLA broos
July 01, 2013 09:56AM
Hoi Ernst,

Gave repstrap heb je daar, primitief of niet smiling smiley Maar omdat beelded idd meer zeggen dan woorden; heb je toevallig ook een (close-up) foto van het geprintte resultaat? Dat zou iets meer inzicht kunnen verschaffen in wat er mis gaat met je perimeters.
Re: PLA broos
July 01, 2013 02:08PM
John

Bij deze een fototje. Ik hoop dat het zichtbaar is, maar het lijkt of de rand niet goed is verbonden met de filling.
Ik ben al wat aan het stoeien met de slicer instellingen,maar nog niet het gewenste resultaat.
Ik ben de manuel aan het doornemen en even kijken waar alles precies voor dient.
Slic3r manuel

Ik ben nu even 2 wkn op vakantie :-) maar lees mijn post wel. Ik kan alleen even niets proberen.
De printer kan helaas niet mee sad smiley

Gr Ernst
Attachments:
open | download - prints1.jpg (225.6 KB)
Re: PLA broos
July 24, 2013 10:59AM
Zo even op vakantie geweest en nu weer printen smiling smiley

Ik heb om te proberen mijn temp. een stuk omhoog gegooid naar 240 C (doe is gek smiling smiley )

Nu krijg ik perfecte prints!

Waarschijnlijk zit mijn opnemer niet helemaal goed. Dus meet hij niet echt de kop , maar ergens op het blok.

Maar waar het om gaat is dat hij nu goed print !

Misschien heeft iemand nog iets aan deze info.

Gr Ernst
jcr
Re: PLA broos
July 24, 2013 03:57PM
Hoi Ernst,

Sorry, was dit draadje helemaal vergeten sad smiley Had me misschien even op moeten abonneren. Maar hopelijk een goede vakantie gehad en weer klaar om met frisse tegenzin met de printer aan de slag te gaan winking smiley

Bij bijna alle hotends is het zo dat de temperatuur op het heaterblock gemeten wordt en niet werkelijk in de nozzle, dus er zal altijd een kleine discrepantie zijn tussen wat je meet en de werkelijke temperatuur in de nozzle. Dit zal echter om een paar graden gaan en niet zo'n grote afwijking zijn zoals jij nu beschrijf. Dit zou eerder kunnen duiden op óf een verkeerde thermistor gekozen in de firmware óf misschien print je toch niet met PLA maar met ABS?
Re: PLA broos
July 24, 2013 04:13PM
Tja ik heb gedaan wat mij het beste leek sad smiley

//// Temperature sensor settings:
// -2 is thermocouple with MAX6675 (only for sensor 0)
// -1 is thermocouple with AD595
// 0 is not used
// 1 is 100k thermistor - best choice for EPCOS 100k (4.7k pullup)
// 2 is 200k thermistor - ATC Semitec 204GT-2 (4.7k pullup)
// 3 is mendel-parts thermistor (4.7k pullup)
// 4 is 10k thermistor !! do not use it for a hotend. It gives bad resolution at high temp. !!
// 5 is 100K thermistor - ATC Semitec 104GT-2 (Used in ParCan) (4.7k pullup)
// 6 is 100k EPCOS - Not as accurate as table 1 (created using a fluke thermocouple) (4.7k pullup)
// 7 is 100k Honeywell thermistor 135-104LAG-J01 (4.7k pullup)
// 8 is 100k 0603 SMD Vishay NTCS0603E3104FXT (4.7k pullup)
// 9 is 100k GE Sensing AL03006-58.2K-97-G1 (4.7k pullup)
// 10 is 100k RS thermistor 198-961 (4.7k pullup)
//
// 1k ohm pullup tables - This is not normal, you would have to have changed out your 4.7k for 1k
// (but gives greater accuracy and more stable PID)
// 51 is 100k thermistor - EPCOS (1k pullup)
// 52 is 200k thermistor - ATC Semitec 204GT-2 (1k pullup)
// 55 is 100k thermistor - ATC Semitec 104GT-2 (Used in ParCan) (1k pullup)

#define TEMP_SENSOR_0 1
#define TEMP_SENSOR_1 0
#define TEMP_SENSOR_2 0
#define TEMP_SENSOR_BED 1


Ik heb deze sensor : NTC

Ik weet niet of dat de beste instelling is.

Gr Ernst
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login