Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Brokkelige laag.

Posted by Lisal27 
Brokkelige laag.
June 24, 2013 04:34PM
Hallo medeprinters,

Vandaag wilde ik een groot vlak gaan printen, zie foto. De rechterzijde ziet er goed uit, maar links is het erg brokkelig. Vanuit het midden is er naar rechts toe geprint en daarna vanuit het midden naar links toe. En toen ging het mis. Ook is aan de linkerzijde geen samenhang tussen het filament.

Ik gebruik PLA temperatuur 195 C heatbed 50 C. Op een spiegel wordt er geprint.
Wat geëxperimenteerd met de temperatuur 190-200 C en heatbed 40-60 C. Geen zichtbare verandering.
Iemand enig idee wat hier aan de hand is?

Groetjes

Lisa

Edited 1 time(s). Last edit at 06/24/2013 04:40PM by Lisal27.
Attachments:
open | download - IMG_2958.JPG (35.4 KB)
Re: Brokkelige laag.
June 24, 2013 06:32PM
Zelf alleen ervaring met ABS, dus ik weet niet hoe specifiek de PLA problemen zijn. Wat in mij opkwam was de vraag of het PLA wel een constante dikte heeft over de lengte van de rol? Is het overal even dik?
Re: Brokkelige laag.
June 25, 2013 12:41AM
Lisa,

ik vindt het vreemd dat het gebeurt precies na het wisselen van printhelft.
Ik heb soms een baantje er tussen zoals links, maar niet een heel vlak.

Kijk eens wat de retract doen bij het terug naar links gaan om die helft te printen. Als hij veel terug trekt en er wat vervuiling in de nozzle zit, dan zou dit misschien iets kunnen verstoren. Experimenteer eens zonder retractie bij eenzelfde laag. Als het zo blijft is dat het niet :-)

Ik vind wel dat je aan de lage kant zit met de temperaturen. Ik print mijn PLA op 240 - 245 graden en een bed van 100 - 110.
Hou er rekening mee dat je glasplaat kouder is dan je echte bed, waar de terugkoppel thermosensor in zit.

Thomas


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
jcr
Re: Brokkelige laag.
June 25, 2013 03:09AM
Hoi Lisa,

Ik denk dat Thomas op de goeie weg was, maar... kan het zijn dat je je retractie snelheid te hoog heb staan, waardoor je hobbedbolt zich volvreet met plastic en/of het filament in vreet? Waarna deze dus niet meer genoeg filament door kan voeren na de move/herstart, met dit als gevolg? Of afhankelijk van wat voor je extruder je gebruikt, dat doro the retractie de moet op jehobbedbolt los raakt, of de pulley op de motor-as. Het wil nog wel eens lonen om heel nauwlettend je extruder in de gaten te houden bij dit soort problemen smiling smiley

@Thomas: De temperaturen die je opgeeft lijken mij eerder van toepassing voor ABS en véél te hoog voor PLA. Deze twee misschien door elkaar gehaald?
Re: Brokkelige laag.
June 25, 2013 01:16PM
@JCR

deze temperaturen zijn waar ik PLA mee print. En zoals ik aangaf, dat is gemeten in de extruder en in het bed, maar op het bed ligt een 3mm glasplaat. Mijn IR thermometer meet door de glasplaat heen, dus ik kan niet zien hoe heet die zelf is, maar hetzal minder zijn. Toen ik de printer bouwde bij Camiel, stelde hij hem ook voor PLA af op 240, dus het lijkt niet vreemd.

Het print prima, alleen is de kop snel leeg als ik pauzeer ;-)

Thomas


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Re: Brokkelige laag.
June 25, 2013 05:10PM
Retractie teruggezet naar 0. Geen effect. Wat mij opvalt is dat zodra aan de linkerkant geprint wordt de extruder af te toe rare tikken maakt. Je ziet dan ook het wiel iets terugdraaien. Het lijkt erop dat de druk in het hotend zo hoog wordt dat het filament even terug geduwd wordt.
Tijdens printer even met de hand wat extra filament er door geduwd en nu lijkt het beter te gaan.
Nog steeds geen echte oplossing maar wel al een stapje in de goede richting.

Groetjes

Lisa
jcr
Re: Brokkelige laag.
June 26, 2013 02:09PM
Hoi Lisa,

Het kan zijn dat je extruder motor net iets te weinig stroom krijgt, met dat haperen als resultaat. Je kan dus proberen de pot op de stepperdriver iets verder open te schroeven en kijken of het resultaat verbeterd.
Re: Brokkelige laag.
June 26, 2013 02:35PM
Ga ik verhogen, maar het blijft wel vreemd dat dit pas gebeurt bij de linkerzijde printen.

Groetjes

Lisa
Re: Brokkelige laag.
June 26, 2013 05:52PM
Zou het niet gewoon verkeerd gecodeerde GCODE kunnen zijn? Mijn Slic3r maakt soms ook een foutje hoor..

Inconsistente kwaliteit hoeft niet per-sé een mechanisch probleem te zijn.
jcr
Re: Brokkelige laag.
June 27, 2013 03:44AM
Hoi Lisa,

Deels wel vreemd dat het pas "bij de linker zijde" optreedt, maar een iets correctere omschrijving zou zijn "na een korte pauze c.q. retractie". Het is bij toeval dat dit aan de linker kant gebeurt winking smiley Op een of andere manier kan je extruder na deze pauze de opgebouwde druk niet meer overwinnen, met een haperende stepper tot gevolg. Dit kan soms veroorzaakt worden door over-extruding, maar kijkend naar de rechterkant lijkt me dit niet het geval.

@Marinus: Soms kan Slic3r vreemde dingen doen idd, tot onder extruden aan toe, maar dat resulteerd normaliter niet in een haperende extruder. Ik denk dat in dit geval Slic3r als oorzaak uitgesloten kan worden.


Groetjes,
John
Re: Brokkelige laag.
June 27, 2013 02:19PM
Om het echt te kunnen beoordelen hebben we een filmpje nodig, en wat duidelijkere foto's misschien smiling smiley
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login