Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Hoe hot end aan cold end + X carriage bevestigen

Posted by Eric64124 
Hoe hot end aan cold end + X carriage bevestigen
June 29, 2013 05:03AM
Hallo,

Ik ben een paar weken geleden enthousiast geworden en nu bezig Prusa i3 met houten (mdf) frame te bouwen.

Nu heb ik een korte vraag, waar ik op internet geen info voor vindt.

Ik zit op het punt waar de hot end aan de cold end vast gemaakt moet worden en de extruder op het plateau van de X-carriage gemonteerd moet worden.

De cold end is een wade reloaded extruder, waarin onderin (recht onder het gaatje waar het filament uit komt) een ronde uitsparing zit van 16 mm diameter en plm 10 mm diep. Hierin pas precies het ronde peek van de hot end (compleet gemonteerd gekocht op internet).

Het plateau (12 mm dik) waarop de cold end moet staan, heeft een uitsparing/sleuf met maximale breedte gelijk aan de diameter van het peek van de hotend (16 mm). In deze sleuf in het plateau zit een 'uit'-stekende rand van 4x2 mm (hxb) waardoor een deel van de sleuf een breedte heeft van slechts 12 mm, Door deze rand kan het peek van de hot end maximaal 8 millimeter omhoog in de richting van het cold end komen, maar dat betekent dat de uitsparing die in het cold end zit een soort holle ruimte wordt waar het fillament doorheen loopt.

Is dat de bedoeling?
Of is het de bedoeling dat ik in het ronde peek een uitsparing maak waardoor het hot end helemaal in het gat van de cold end gedrukt kan worden???

Bijgesloten een plaatje dat ik van internet heb gehaald. Mijn vraag is dus: stuit de hot end tegen de rand in de gele plaat OF moet het peek doorlopen tot in de uitsparing van cold end...

Alvast bedankt,

Eric
Attachments:
open | download - XwagenPlaat.png (134.9 KB)
Re: Hoe hot end aan cold end + X carriage bevestigen
June 29, 2013 05:51AM
Hallo Erik,

Welkom hier op het forum.

Voor zover ik heb begrepen is het inderdaad de bedoeling dat het PEEK doorloopt tot in de uitsparing van de cold end.

Die uitstekende rand is volgens mij bedoeld om je hotend in te klemmen en dan dat geheel te monteren aan de cold end.
Dan zit je hotend goed strak vast.

Zelf heb ik geen ervaring met j-head hot ends, maar het lijkt mij dat als je die met een bevestigingsplaatje onder de cold end monteert er ook een holle ruimte blijft en dat dit dus geen kwaad zal kunnen.
PEEK wegsnijden zou ik sowieso niet doen.

Laat ons horen wat je hebt gedaan en of dat een succes was.


--

[www.filamentenmeer.nl]
PLA in 15 different colors
ABS in 17 different colors
Re: Hoe hot end aan cold end + X carriage bevestigen
June 29, 2013 06:01AM
Als ik het zo zie moet je je extruder van de carriage afhalen, daarna de peek-hotend in de carriage schuiven en daarna van bovenaf de extruder over het PEEK blok plaatsen en vastschroeven aan je carriage.

Maar, als je echt goed commentaar wil moet je even een foto maken, liefst meerdere van de verschillende onderdelen die je hebt en die in elkaar moeten, tenzij de render waarheidsgetrouw is. Klopt de render exact met wat je in je handen hebt, dan hoort het denk ik gedaan te worden zoals ik net beschreef smiling smiley

Succes!
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login