Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Rostock Mini

Posted by Vinculum 
Rostock Mini
July 02, 2013 07:21AM
Er is er weer een 3D print verslaafde bij in NL! Ditmaal vanuit de buurt van Gorinchem.
Na jaren actief te zijn in de high end zelfbouwaudio (speakers, versterkers, DAC, platenspeler, etc) ben ik nu 'overgestapt' op 3D printen. Vanaf moment 1 heeft het me al gefascineerd (zat zelfs in de beta van Shapeways) maar vooral door geld en dus andere hobbies weinig mee gedaan.
Nu is de audio set klaar, de eerste koter loopt al vrolijk rond dus tijd voor iets nieuws.

Mijn eerste speaker was ook mijn meest complexe. Daarom neem ik nu ook weer de 'high road' en kies niet voor ene Prusa/Mendel/kant-en-klaar printer maar ik bouw zelf een deltaprinter, de Rostock Mini!
Er is (in verhouding) verbazingwekkend weinig te vinden over Delta's, zeker in NL dus dat moet veranderen.
De opbouw is redelijk volgens het boekje (http://reprap.org/wiki/Rostock_mini). Ook de electronica is weinig spannend. Daar heb ik gekozen voor de RAMPS 1.4 met de bekende A4988 steppercontrolers. Omdat ik mijn Macbook ook voor mijn werk nodig heb ben ik wel voor een LCD/SD opzet gegaan zodat hij autonoom kan draaien. Bijna alles is afkomstig van eBay, ook de geprinte onderdelen.

Inmiddels is mechanisch en electronisch alles opgebouwd en er is beweging:
[www.youtube.com]



Op dit moment had ik nog een probleem met de steps/unit maar dat is nu opgelost. Ook ging de X as als eerste omhoog ipv alle 3 samen. Dat is nu ook opgelost. Nu moet ik nog het bed calibreren en de extruder calibreren want die doet nog erg raar. Dan hoop ik deze week in ieder geval een mooie pen tekening te kunnen maken.

Ik vind mezelf aardig technisch maar dit is voor mij een nieuw terrein dus af en toe hoop ik op wat hulp als ik er voor sommige zaken niet uitkom. Zoveel goede fora (met delta's) zijn er niet helaas.
Re: Rostock Mini
July 02, 2013 10:10AM
Hallo Vinculum,

Welkom hier op het forum!

Je printer ziet er al top uit. De meeste mensen komen hier al eerder met vragen, dus zeker kudo's dat je het alleen zo ver hebt geschopt.

Mocht je vragen hebben, dan doen wij uiteraard wat we kunnen om je te helpen. Ook al hebben mensen hier weinig ervaring met rostocks/delta's, calibreren lopen we allemaal tegenaan.

En als alles gewoon goed gaat, mag je ook foto's van mooie prints posten hoor! winking smiley


--

[www.filamentenmeer.nl]
PLA in 15 different colors
ABS in 17 different colors
Re: Rostock Mini
July 03, 2013 10:58AM
Ik heb nog een vraag over de Marlin firmware.
De steps/unit snap ik. De acceleration (hoe snel mag ik naar een coördinaat toe) snap ik ook. Maar wat is de feedrate en wat zou de waarde moeten zijn?
Re: Rostock Mini
July 03, 2013 11:07AM
Feedrate is de snelheid in mm/s
Acceleration is de versnelling in mm/s2
Re: Rostock Mini
July 03, 2013 05:18PM
Dank!

Ok, nu heb ik toch wel een raar iets. Ik ben nu dus bezig om het bed mooi geleveled te krijgen. Het plateau is een 5mm dikke borosilicaat glasplaat van 17x17cm.
De torens zelf heb ik allemaal mooi goed gekregen door de aanpassing van de stelschroeven. recht onder alle 3 de torens kan ik net een papiertje bewegen maar ik voel dat hij er dicht tegen aan zit. Dat zou dus goed moeten zijn.
Het probleem zit hem in het midden. Daar ramt hij keihard op het glas. Na voorzichtig uitproberen heeft hij een bult van 0.9mm.
Ik gebruik deze handleiding: [minow.blogspot.nl]
Daarin staat dat dit normaal is en dat dit gecorrigeerd moet worden door de DELTA_RADIUS te verlagen en dit doe je dan door 1 van de 3 variabelen aan te passen. Prima.
Daarin gaat het dus fout. Het maakt niet uit wat ik doe, of ik er nu 1mm vanaf haal of 50mm. Er veranderd niets.
Nu kan ik gewoon mijn max hoogte 1mm inkorten maar dan zit ik dus aan de randjes 0.9mm te hoog.

Wat doe ik fout?
Re: Rostock Mini
July 04, 2013 06:00AM
Goede vraag, ik denk dat je die beter beantwoord kan krijgen in het Delta forum. Het zou fijn zijn als je daarna het antwoord kan delen met ons.

Ik twijfelde heel lang tussen een Rostock Delta en een Mendelmax, maar nu toch besloten voor de Mendelmax te gaan, misschien daarna dat ik een Delta ga bouwen als ze verder zijn geëvolueerd smiling smiley Succes!
Re: Rostock Mini
July 05, 2013 07:43AM
Had ik al gedaan.... winking smiley
Ik zal het zeker laten weten.
Mijn plan was eerst ook om een mendel te maken maar ik vind ze er zo rommelig uitzien. De Prusa i3 was toen nog maar bar weinig over bekend behalve wat er op reprap.org staat. Een delta leek me makkelijker qua opbouw en vooral veel gaver! Ik beschouw mezelf maar als een soort Delta pionier in NL. winking smiley
Ik loop nu al met ideeen rond om een Kossel Mini te maken en ook de Cerberus Pub volg ik op de voet.
Re: Rostock Mini
July 05, 2013 08:50AM
Haha, ehm, Vin, ik denk dat je niet goed gekeken hebt winking smiley Ik had het over een MendelMax! Een normale Mendel ziet er inderdaad rommelig uit, maar als je een MendelMax ziet dan ga je (ik in ieder geval) toch wel even watertanden hoor winking smiley

Kijk hier:
[www.google.nl]

MendelMax 1.5 is de versie die ik ga bouwen, hij bestaat grotendeels uit Aluminium extrusies, nou vind ik extrusies sowieso al 'geil', dit wordt echt een leuk zomerprojectje smiling smiley
Re: Rostock Mini
July 05, 2013 11:04AM
LOL@Marinus

'geil' is niet het gevoel dat ik hiervan krijg, maar van deze wordt ik wel erg blij smiling smiley


--

[www.filamentenmeer.nl]
PLA in 15 different colors
ABS in 17 different colors
Re: Rostock Mini
July 09, 2013 07:20AM
Geil zou ook niet het woord zijn geweest wat ik zou gebruiken.
Persoonlijk vind ik de Delta's zoals de Kossel Mini en de Cerberus nog altijd veel mooier. Kijken we naar commerciele producten dan vind ik de Buccaneer erg mooi en de Form-1.

Anyway, on topic.

Op het delta deel van dit forum krijg ik 0 respons wat weer erg motiverend werkt... confused smiley
Op het seemecnc forum daarentegen krijg ik wel (zinnige) reacties. Op basis daarvan ben ik wat gaan spelen maar nog niet veel verder gekomen.
Om het probleem te verduidelijken heb ik even een filmpje gemaakt.
[www.youtube.com]

Omdat al mijn zinnen nu met een O begonnen zijn doe ik dat nu ook maar.
Op seemecnc werd ook gesuggereerd om Repetier te gebruiken. Ik moet zeggen dat het er wel wat makkelijker uitziet dan hoe ik nu werk (op mac is het toch net wat anders) dus dat ga ik ook maar proberen.
Re: Rostock Mini
July 09, 2013 08:13AM
Repetier werkt erg fijn op de mac, ik kan het je met genoegen aanraden!

Enneh, 'geil' staat tussen aanhalingstekens he, ik neem aan dat men begrijpt dat ik hiermee naar het Duitse 'geil' hint, wat daar een totaal normaal woord is voor iets dat je tof vindt.
Re: Rostock Mini
July 11, 2013 02:00PM
Nou, na veel gepiel ben ik een heel stuk verder. Geen idee wat er is gebeurd maar ineens heeft het aanpassen van de radius effect. Dus na een avond tot laat klooien is dit het resultaat:
[youtu.be]
De afwijking is max 0,04mm. Door de speling op de Traxxas joints is er tijdens het bewegen nog wat speling maar dat is inmiddels opgelost zoals je ziet op onderstaande filmpje.

En vandaag maar eens een testje gedaan.:
[www.youtube.com]

Hij print alleen in spiegelbeeld, dat is nog een beetje raar en ga ik uitzoeken. Ook was ik vergeten om voor een move de pen even op te tillen, vandaar de strepen er door. Al met al, niet slecht volgens mij...
Re: Rostock Mini
July 12, 2013 06:25AM
Zou dat spiegelbeeld niet een kwestie zijn van alle stappenmotor stekkers omdraaien van de assen? Ik had eerst ook dat hij de verkeerde kant op bewoog, maar dat was geen Delta, dus ik weet niet hoe dat zit. Overigens alleen de stekkers omwisselen als alles uit staat!

Je zou ook in je slicer kunnen kijken, ik geloof dat er een soort spiegelbeeldfunctie in de software zit, daar heb ik althans eens wat over gelezen.
Re: Rostock Mini
July 12, 2013 06:58AM
Ja zou kunnen. Ik ga het proberen. Het is via de firmware iig niet te fixen. Als ik de X en Y as inverteer dan gaat het heel erg fout. I know, i've tried... winking smiley

Ik gebruik KISSlicer en die heeft het in ieder geval niet.
Wat ik me afvraag, moet ik stekkers 180 graden draaien of moet ik de beide motoren met elkaar verwisselen? Of beide?
Re: Rostock Mini
July 12, 2013 09:58AM
Wat ik bedoel is de stekkers 180 graden draaien, maar eigenlijk, nu ik zo nadenk, dat zal het ook niet oplossen, dan bewegen ze namelijk exact de andere kant op. Tenzij je alledrie 180 graden draait, misschien dat het dan wel goed werkt? Ik weet het niet.. De motoren die dan omlaag bewegen, gaan dan omhoog en vice versa.

Het leek me het proberen waard, als het fout gaat kan je ze altijd weer omdraaien smiling smiley
Re: Rostock Mini
July 12, 2013 10:01AM
Mijn gevoel zegt, x motor op de y aansluiting en andersom. Plugorientatie hetzelfde. Dat betekend dat bij een G28 ze toch de goede kant op gaan alleen tekenen ze niet van links naar rechts maar van rechts naar links. Volgens mij is dat nu juist spiegelen....
Ik ga het gewoon proberen. Kan hooguit kapot gaan. eye popping smiley

Edited 1 time(s). Last edit at 07/12/2013 10:01AM by Vinculum.
Re: Rostock Mini
July 12, 2013 12:53PM
Zoals je redeneert, klinkt het inderdaad alsof dat de oplossing kan zijn smiling smiley mocht het niet werken, probeer dan alsnog de stekkers van de X en Y om- te keren, dus de motoren omwisselen, én de stekkers omwisselen als alleen motoren omwisselen niet werkt?
Re: Rostock Mini
July 12, 2013 04:24PM
En het is ook zo! Als een delta in spiegelbeeld print dan moeten de 2 voorste motoren omgewisseld worden. En vergeet ook niet de endstops te verwisselen... grinning smiley
Hij print nu weer de goede kant op.

Re: Rostock Mini
July 16, 2013 03:44PM
Nou we zijn weer wat verder. Ik zit nu een beetje te klooien met de extruder. Als ik handmatig het commando geef om 10mm te extruden dan duwt hij inderdaad 10mm richting de hot end.
Laat ik nu een testkubusje printen dan lijkt het alsof er meer ge-retract word dan ge-extrude (wat een mooi nederlands weer), Geen idee wat er nu fout gaat.
Hier mijn settings binnen KISSlicer:
[PLA 1.75mm]
g_code_matl=3B204D617962652073657420736F6D65206D6174657269616C2D737065636966696320472D636F64653F
fan_Z_mm=0
fan_loops_percent=100
fan_inside_percent=0
fan_cool_percent=100
temperature_C=200
keep_warm_C=180
first_layer_C=200
bed_C=0
sec_per_C_per_C=0
flow_min_mm3_per_s=0.01
flow_max_mm3_per_s=10
destring_suck=1.25
destring_prime=1.25
destring_min_mm=1
destring_trigger_mm=100
destring_speed_mm_per_s=15
Z_lift_mm=0
min_layer_time_s=10
wipe_mm=10
cost_per_cm3=0
flowrate_tweak=1
fiber_dia_mm=1.75
color=12320512


En dit staat er in mijn configuration.h:
#define DEFAULT_AXIS_STEPS_PER_UNIT   {44.44, 44.44, 44.44, 345}
#define DEFAULT_MAX_FEEDRATE          {320, 320, 320, 320}  // (mm/sec)
#define DEFAULT_MAX_ACCELERATION      {2000, 2000, 2000, 2000}    // X, Y, Z, E maximum start speed for accelerated moves.

#define DEFAULT_ACCELERATION          2000   // X, Y, Z and E max acceleration in mm/s^2 for printing moves
#define DEFAULT_RETRACT_ACCELERATION  2000   // X, Y, Z and E max acceleration in mm/s^2 for r retracts

// 
#define DEFAULT_XYJERK                20.0   // (mm/sec)
#define DEFAULT_ZJERK                 20.0   // (mm/sec)
#define DEFAULT_EJERK                 2.0   // (mm/sec)
Re: Rostock Mini
July 19, 2013 02:07AM
Nou ik blijf lekker tegen mezelf praten. Het is in ieder geval opgelost. Ik had het firmware type op Relative E staan ipv Absolute E.

Inmiddels heb ik dus wel de eerste prints gemaakt.
[www.youtube.com]
Attachments:
open | download - image.jpg (156.5 KB)
open | download - image2.jpg (154.5 KB)
open | download - image3.jpg (143.2 KB)
open | download - image4.jpg (142.5 KB)
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login