Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Mendel laatste loodjes

Posted by Olaf Jansen 
Mendel laatste loodjes
July 02, 2013 10:26AM
Hallo,

Is er wellicht iemand in de omgeving van Amersfoort die mij eens zou willen helpen mijn Mendel aan de praat te krijgen. Ik heb hem helemaal af en het is er frustrerend om hem niet werkend te krijgen. De Gen3 krijg ik niet werkend, wellicht iets met firmware.
Je merkt dat dit gedeelte niet mijn sterkste kant is van het bouwen. Ik had dit ook iets eenvoudiger verwacht. De mechanische kant was nog te doen.

Hopelijk kan ik onder het genot van een biertje, wat van jullie leren en wellicht ook nog eens een printje maken, want met dat vooruitzicht begon het eigelijk allemaal.

Alvast bedankt!!
Attachments:
open | download - mendel.JPG (111.9 KB)
Re: Mendel laatste loodjes
July 02, 2013 12:32PM
Hallo Olaf,

Welkom hier op het forum.

Dat printje gaat er natuurlijk ook gewoon komen. Daar gaan we voor smiling smiley

Met electronica ben ik ook nog niet zo'n held en bier drink ik niet, dus misschien heb je niets aan mij tongue sticking out smiley
Wat voor electronica heb je?


--

[www.filamentenmeer.nl]
PLA in 15 different colors
ABS in 17 different colors
Re: Mendel laatste loodjes
July 02, 2013 06:13PM
Een paar dingen, FTDI drivers moeten geïnstalleerd zijn op je computer, verder, leg uit wat de problemen zijn, het is niet zo moeilijk als het lijkt smiling smiley
Re: Mendel laatste loodjes
July 03, 2013 02:25PM
@Calis,
Bedankt voor je bemoedigende woorden, andere drankjes kan natuurlijk ook!

@Ohmarinus,
Ik heb de instructies gevolg op de wiki, maar helaas lukt het toch niet echt.

Mijn electronics zijn Generation 3 trouwens.

Laat ik beginenn met het voornaamste probleem, de firmware. Met Arduino krijg ik niet iets geverified en weet al helemaal niet wat ik moet instellen met al die files. Is erg ingewikkeld wat ik uberhaubt moet doen daarmee.
Vandaar mijn oproep om eens langs ee meer ervaren persoon te gaan zitten...

Hopelijk is dit een start en willen/kunnen jullie me helpen.
Alvast bedankt!!

Olaf.
Re: Mendel laatste loodjes
July 03, 2013 02:56PM
Hallo,

Kijk eens op mijn webshop naar de full prusa mendel kit, onderaan staat een link naar mijn dropbox met files en info over de firmware. Gebruik ook de arduino die hier instaat. Dit is een 'oude' versie en deze gaat meestal wel in verifieren enzo.


www.facebook.com/Charlies3DTechnologies
www.charlies3dtechnologies.com/webshop
webshop@charlies3dt.com
Re: Mendel laatste loodjes
July 03, 2013 04:08PM
Zonder de FTDI drivers kan je je boardje niet benaderen, dus het lijkt me dat je beter bij de bron begint met oplossen winking smiley
Re: Mendel laatste loodjes
July 03, 2013 04:54PM
Driver heb ik geïnstalleerd. Ik heb ook al via ReplicatorG voor mekaar gekregen om handmatig x,y,z, te bewegen...
Maar een totaal plaatje is nog niet gelukt. Ik werk van aan mac, neem aan dat dat geen probleem moet zijn toch?

@Charlie, bedankt voor je links. Ik zie alleen geen firmware voor mendel, klopt dat? Of moet ik anders gebruiken?

Bedankt alvast!
(woont er iemand in de buurt van Amersfoort?)
Re: Mendel laatste loodjes
July 03, 2013 04:58PM
Sorry voor de spelling, mijn linker lens zit niet lekker...
Re: Mendel laatste loodjes
July 03, 2013 05:45PM
@Olaf: Nee vanaf een Mac moet het ook werken. Al las ik wel dat er problemen zijn met bordjes benaderen onder Lion en Mountain Lion.

Als je de x,y en z wel handmatig kunt bewegen vanuit ReplicatorG, dan staat er al wel firmware op dus...


--

[www.filamentenmeer.nl]
PLA in 15 different colors
ABS in 17 different colors
Re: Mendel laatste loodjes
July 04, 2013 05:58AM
Hi, ik werk ook vanaf een mac, als je de printer kan benaderen, dan denk ik dat je al een heel eind bent! smiling smiley

Ik werk zelf met Repetier Host, dat werkt bij mij het beste. In Slic3r maak ik profielen aan voor de temperatuur en filament dikte etc, en vanuit Repetier kan ik direct slicen en printen. Repetier heeft Slic3r geïntegreerd en gebruikt dus de profielen die al in dat programma zijn aangemaakt.
Re: Mendel laatste loodjes
July 04, 2013 04:36PM
Het is me een hele tijd terug wel eens gelukt om wat te bewegen inderdaad. Toen heb ik wel wat op de boardjes gekregen via ReplicatorG, maar de extruder wilde toen niet en kreeg daar geen beweging in. Ook geen temperatuur.

Ik heb daarna nog een kindje gerkegen en geen tijd meer gehad om verder te gaan.
Maar dat doe ik nu...kom alleen niet verder dan deze meldingen. Het rommelen in de configuration.h files enzo gaat wat boven mijn pet. Lijkt wel programmeertaal. Ik blijf positief hoor en geef niet op totdat ook ik een printje maak.

Nog een reden is dat ik momenteel op mijn werk een Replicator2 heb aangeschaft en dit toch wel erg leuk vind en met pijn in mijn hart kijk naar mijn eigen bouwwerk.... je snapt het.

Tja heren, hopelijk geven jullie de moed niet op, ik waardeer het zeer.
Attachments:
open | download - Arduino.png (145.8 KB)
open | download - ReplicatorG.png (158.1 KB)
Re: Mendel laatste loodjes
July 04, 2013 06:12PM
Hi, wat je in de firmware niet hebt aangegeven, is welk boardje je gebruikt. Bovenin de file 'configuration.h' kun je je board selecteren. Alle namen staan daar op een rijtje! Probeer dat eerst eens.

Heb je ervaring met code? Als je iets moet 'uncommenten' betekent dat dat je dit teken voor een regel moet weghalen: #

Elke regel moet geloof ik eindigen met een puntkomma, maar dat weet ik niet zeker, dat is gevoelsmatig bij mij omdat ik al heel veel met code gewerkt heb in verschillende talen.

Heb je al een board geselecteerd in je config?
Re: Mendel laatste loodjes
July 04, 2013 06:14PM
Die bovenste foutmelding (Arduino) is best duidelijk.

In configuration.h (dat is ook een deel van de programmeercode tongue sticking out smiley ) moet je aangeven welke hardware je de firmware op wilt installeren. De firmware moet dit weten zodat hij weet welke mogelijkheden de hardware heeft. Welke firmware probeer je te uploaden naar je Gen3 bord?


--

[www.filamentenmeer.nl]
PLA in 15 different colors
ABS in 17 different colors
Re: Mendel laatste loodjes
July 05, 2013 03:58AM
Wat ik weet is dat ik de standaard map 'reprap-mendel-20110509' heb gedownload en in de FiveD_GCode map FiveD_GCode_Interpreter.pde open. Ik heb de configuration.h gecopieerd en de .dist erachter weg gehaald. Eigenlijk zoals de wike beschrijft.

In de configuration.h file heb ik MENDEL_GEN3_DEFAULTS gekozen
Vervolgens krijg ik deze melding.
Attachments:
open | download - stap 1.png (89.9 KB)
open | download - stap2.png (96.2 KB)
Re: Mendel laatste loodjes
July 05, 2013 03:59AM
Ik zal ook even in de configuration.h file kijken wat ik kan selecteren en wat er verder gebeurt.
Re: Mendel laatste loodjes
July 05, 2013 05:14AM
Het is mijn niet duidelijk welke firmware je gebruikt. Dat de extruder niet beweegt klopt, want de motor is zo beveiligd in de firmware dat deze niet mag draaien als de hot end onder een bepaalde temperatuur zit. Gen3 is vrij oude elektronica en wordt niet meer actief ondersteund.

Misschien kan je Marlin eens proberen, deze heeft Gen3+ ondersteuning:

[github.com]

De 644P moet in je harware library zitten.
Re: Mendel laatste loodjes
July 05, 2013 05:45AM
Ik gebruik zelf Marlin Firmware, deze was voor mij veel duidelijker te bewerken en er zit overal in de config commentaar bij wat welke optie doet en welke waarden je kan invullen.
Re: Mendel laatste loodjes
July 05, 2013 06:03AM
Ok, en die kan ik ook met mijn standaard Mendel gebruiken, als ik het goed begrijp?
Ga het even proberen straks, thanks!
Re: Mendel laatste loodjes
July 05, 2013 06:32AM
Krijg deze melding als ik marlin gebruik.
Waarschijnlijk ligt het er aan dat ik geen idee heb wat ik moet doen.
Is er iemand van jullie die in de buurt van Amersfoort woont en waar ik eens langs kan komen?
Gaat waarschijnlijk een stuk sneller en leer ik nog wat ook!
Attachments:
open | download - marlin.png (64.8 KB)
Re: Mendel laatste loodjes
July 05, 2013 07:15AM
Je gebruikt nog versie 0018 van de arduino ide. Probeer die eens te updaten naar de laatste versie.
Volgens de readme van marlin werkt het met versie 0023 of met versie 1.x.x
Re: Mendel laatste loodjes
July 05, 2013 07:18AM
Ik woon helaas in de buurt van Rotterdam. Je zou deze even kunnen proberen:

[dl.dropboxusercontent.com]

en dit in de hardware map van Arduino zetten

[dl.dropboxusercontent.com]

Ik gebruik arduino 1.0.3 dat kan ook uitmaken

Voordat je gaat builden, even de 644p 16Mhz als hardware selecteren.
In de configuration je board aanpassen naar GEN3 (volgens mij is dat 9)
En de goede com port selecteren smiling smiley
Re: Mendel laatste loodjes
July 05, 2013 07:19AM
Kreeg het zelf ook alleen maar aan de praat met Arduino v1.x
Re: Mendel laatste loodjes
July 05, 2013 08:05AM
Bedankt voor de snelle reacties!
Ga het proberen.
Re: Mendel laatste loodjes
July 05, 2013 08:44AM
Haha!
Nou met Arduino 1.0.5 en Marlin is de veryfied stap gelukt. We are make progress.

Nu probeer ik het op het board te uploaden maar dat lukt nog niet helemaal. Krijg de volgende melding.
Tips?
Attachments:
open | download - upload time out.png (105.6 KB)
Re: Mendel laatste loodjes
July 05, 2013 08:47AM
Oeps, iets te vroeg gejuigd... ik had mijn board in configuration.h nog niet op Gen3 staan. Nu krijg ik de volgende melding...
Attachments:
open | download - te vroeg.png (107.5 KB)
Re: Mendel laatste loodjes
July 05, 2013 08:52AM
Je moet ook niet in je andere files dingen aanpassen trouwens, ik zou nog niet met pins spelen, en voorlopig echt alleen strikt dingen aanpassen in je config, en niet in andere files!

Ik zie in je window dat je nu een andere file aan het editen bent.
Re: Mendel laatste loodjes
July 05, 2013 09:02AM
Nee ik heb niks verandert, alleen board op 9 gezet in configuration.h
Toen op verify geklikt en toe kreeg ik dat.
Attachments:
open | download - board 9.png (88.3 KB)
Re: Mendel laatste loodjes
July 05, 2013 09:10AM
Wat is eigenlijk het verschil tussen firmware uploaden via ReplicatorG en via Arduino?
Re: Mendel laatste loodjes
July 05, 2013 09:12AM
er missen in pins.h bij motherboard == 9 zo te zien een aantal defines

#define HEATER_BED_PIN -1
#define E0_ENABLE_PIN -1
#define TEMP_BED_PIN -1

Deze 3 missen denk ik. Je zou kunnen proberen die toe te voegen en dan nog eens proberen.
Re: Mendel laatste loodjes
July 05, 2013 09:16AM
Even voor de duidelijkheid;
als ik in configuration.h board op 13 (Gen7) zet dan veryfied hij wel goed. Als ik heb op 9 (Gen3+) zet niet.
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login