Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Prusa mendel connectie

Posted by KeeZie 
Prusa mendel connectie
July 03, 2013 11:23AM
Hallo 3d liefhebberssmiling smileysmiling smiley

Nu ik een Prusa i3 aan bouwen ben heeft een vriend van mij weinig geduld gehad en een mendel gekocht (2de hands)
gister ging het mis met aansluiten namelijk:

de laptop stond aan de lader en was met de USB verbonden met de printer (Sanguinololu 1.3a) en toen hij de voeding aandeed klapte de laptop uit, vervolgens de accu uit laptop gehaald en er weer in gezet en die doet het nu weer maar was wel schrikken.

vandaag heeft hij er een pc op aangesloten maar in pronterface blijft ie op connectie.. staan en gaat niet verder.

is nu de Sanguinololu stuk??het lampje blijft wel branden met alleen de USB en de voeding uit.

hopelijk heeft iemand ideeën..

mvg Germ (via mijn accounttongue sticking out smiley)
Re: Prusa mendel connectie
July 03, 2013 04:07PM
De USB is 5v en dat is de power waarmee je het bordje al kan draaien. Voor het aansturen van de steppers en heatbed gebruik je de 12v. Als je USB niet hebt aangesloten zoals bij een standalone printer met SD-cards, dan trekt hij de board power ook van de 12v.

Het kan zijn dat er een kortsluiting op de Sanguinololu zit waardoor de 12v wordt doorgeloodst naar je USB port. Dit heb ik ook gehad bij mijn eerste sanguino.

Maar sowieso, wat er gebeurt, dat is echt niet goed!!!
Re: Prusa mendel connectie
July 03, 2013 04:48PM
dankje ohmarinus,

weet je toevallig ook wat er aan te doen is??ik weet nu niet waar ik moet beginnen dus als je tips hebt graaaaagsmiling smileysmiling smiley

greetsz
Re: Prusa mendel connectie
July 04, 2013 08:20AM
De verkoper heeft mijn Sanguino vervangen, ik weet helaas niet wat de oplossing was, maar het kan zijn dat de MOSFET die de power regelt niet goed is.

Er zijn genoeg Nederlandse gebruikers die je meer over electronica kunnen vertellen, dus ik zou even wachten tot iemand met meer expertise hierop reageert smiling smiley
Re: Prusa mendel connectie
July 04, 2013 10:52AM
Elektronica ligt in mijn expertisegebied, dit zou echter zo veel oorzaken kunnen hebben dat het lastig te zeggen is. Ik weet toevallig uit ervaring dat je laptop / computer uitvalt als er een kortsluiting op de de USB voedingslijnen zit. Om hiervan de oorzaak te achterhalen moet je met een multimeter aan de slag.

Misschien is de 5v backfeed een probleem, lees dit stukje even:

[reprap.org]
Re: Prusa mendel connectie
July 04, 2013 01:37PM
ik hoor wel een pling als ik em aansluit op de pc alleen kan em niet connecten met pronterface.. hij blijft dan op connecting.. staan, is er een andere manier om te kijken of hij het nog doet??het lampje brand nog wel ook als ik alleen de usb aansluit en de voeding uit heb
Re: Prusa mendel connectie
July 04, 2013 06:14PM
P4tje, mijn computer viel dus niet uit als de power op de USB fout ging, de USB kabel werd wel zo heet dat hij smolt. Dat is dus niet altijd zo..

Sowieso zonder de 12v aan, zou je het board moeten kunnen benaderen over alleen USB, dus zonder PSU. Dan kan er werkelijk niks misgaan.
Re: Prusa mendel connectie
July 06, 2013 06:27PM
nu krijg ik de melding: apparaat start niet.. in apparaatbeheer.. iemand ideeën??
ik denk dat er iets is stuk gegaan maar krijg wel een poort connectie alleen kan dus niet bij het bordje komen.. het is trouwens een sanguinololu 1.3a

hopelijk kan iemand helpen
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login