Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

RepMan van BfB

Posted by Batist 
Re: RepMan van BfB
October 20, 2009 04:21PM
Weet niet of BfB zo snel gaat springen om de Mendell. De toegevoegde waarde is nog niet zo enorm groot. Focus zal eerst liggen op uitbreidingen voor het huidige model (opzich al een versie 3) zoals alternatieve printkoppen. Zie dezelfde vraag op het BfB forum: [www.bitsfrombytes.com]
Re: RepMan van BfB
October 20, 2009 05:56PM
Ik heb net die makerbot bekeken, kan het zijn dat deze mooier extrude dan de darwin en ook het feit dat men met een makerbot wel een holte kan dichten bv een plat dak op een huis en dat een darwin dit niet kan.

Wat is jou mening hierover, wat zijn de voor en de nadelen tussen makerbot en darwin
Re: RepMan van BfB
October 21, 2009 02:19AM
Makerbot:

Voordelen:
* Kleiner en lichter dan RapMan (dus mobieler)
* Mooier (persoonlijke smaak :-))
* Volledig Open Source
* Vrij 'goedkoop' (Er is ook een verkoper in belgië voor europa, door via hem te bestellen moet je geen import taks betalen.)

Nadelen:
* Kleiner print volume (10cm*10cm*12cm)


RapMan:
Voordelen:
* Zeer stevig
* Groter printvolume (weet ik niet precies.. In ieder geval rond de 25*25*25 denk ik)
* Zeer gebruiksvriendelijk (SD card)
* Montage van elektronica zeer gebruiksvriendelijk (alle elektronica in één bord)

Nadelen:
* Groot en zwaar (weinig mobiel)
* Niet volledig open source (denk ik...)
* Iets complexere extruder (op zich niet echt een probleem)
* Iets duurder

Qua dichten van holtes kunnen ze hetzelfde. Het is het zelfde principe qua extruden, Het fluitje bijvoorbeeld (http://www.thingiverse.com/thing:1046) was op mijn RapMan geen enkel probleem.


[www.coded.be]
Re: RepMan van BfB
October 21, 2009 12:41PM
Ok dit is zeer duidelijk

ik zit nog altijd met de twijfel of

Makerbot: goedkoop, optisch ook mooi maar kleinere prints

Rapman: duurder maar grotere prints

Wat voor mij nog een vraag is, is het uitgeprint model van de makerbot precies ruwere lagen heeft en dat de rapman fijner afwerkt.

Alvast bedankt voor de snelle en zeer nuttige reacties
Re: RepMan van BfB
October 22, 2009 06:07AM
steve Wrote:
-------------------------------------------------------
> Ok dit is zeer duidelijk
>
> ik zit nog altijd met de twijfel of
>
> Makerbot: goedkoop, optisch ook mooi maar kleinere
> prints
>
> Rapman: duurder maar grotere prints
>
> Wat voor mij nog een vraag is, is het uitgeprint
> model van de makerbot precies ruwere lagen heeft
> en dat de rapman fijner afwerkt.
>
> Alvast bedankt voor de snelle en zeer nuttige
> reacties

Naar mijn idee print de Rapman mooier dan de makerbot maar dat kan liggen aan de kwaliteit van de bouwer.
Als je kijkt naar mijn wolk op thingiverse dan zie je de blauwe die op mijn rapman is geprint en een zwarte van makerbot founder Zach Smith. Ik vind de blauwe merkelijk beter...
[www.thingiverse.com]

Binnenkort komen er ook andere exruders voor de rapman zoals een syringe, een dremel houder etc. Makerbot is hier ook mee bezig maar voor een dremel is die machine veel te licht gebouwd.
Re: RepMan van BfB
October 22, 2009 07:00AM
Ik ben nu een Makerbot in elkaar aan het steken voor de HoGent. Binnen kort hebben we dus zowel een Makerbot als een RapMan!

Wedstrijdje verzekerd! :-)


[www.coded.be]
Re: RepMan van BfB
October 22, 2009 12:20PM
Ok mijn besluit staat vast in december koop ik mij een Rapman.
Is het moeilijk voor deze te monteren is er een soort van handleiding bij?
Hoe lang is het wacht op het paket?

Veel succes met je makerbot...
Re: RepMan van BfB
October 23, 2009 03:36AM
Batist Wrote:
-------------------------------------------------------
> Ik ben nu een Makerbot in elkaar aan het steken
> voor de HoGent. Binnen kort hebben we dus zowel
> een Makerbot als een RapMan!
>
> Wedstrijdje verzekerd! :-)

NAHJA! leuke job heb jij zeg smiling smiley
Re: RepMan van BfB
October 23, 2009 03:38AM
Handleiding is zeer compleet, je kan hem op hun site downloaden als je alvast een opwarmertje wilt. Staan soms foutjes in maar in de Wiki kan je alle correcties en tips vinden.

Tijd.... Is lastig zowel Makerbot als BfB slepen ze aan zo snel ze kunnen. Hangt er dus vanaf of ze net een nieuwe batch klaar hebben of niet..
Re: RepMan van BfB
October 23, 2009 06:54AM
Batist, is die RapMan te bezichtigen op HoGent? Worden er informatiedagen of zo iets ingelegd rond jouw groeiende machinepark aldaar?

Edited 3 time(s). Last edit at 10/23/2009 09:49AM by Rxke.
Re: RepMan van BfB
October 23, 2009 10:34AM
Rxke, je kan me gerust contacteren. (Batist.leman at gmail)

Ik ben daar:
Maandag 8u-10u30
Dinsdag 8u-14u30
Vrijdag 8u-17u

Als je afkomt zal ik persoonlijk een demonstratie geven smiling smiley Zeker welkom dus!

(Momenteel hebben we er 3: 2 RapMan's en 1 Makerbot. Waarvan er 1 werkt en de twee andere sinds deze week in opbouw zijn.)


[www.coded.be]
Re: RepMan van BfB
October 24, 2009 04:10AM
Dat is een heel vriendelijk aanbod!

Natuurlijk, HoGent dat kan zo ongeveer overal zijn in Gent, op welke afdeling zit jij?

Trouwens, het kan nog wel een tijdje duren vooraleer ik echt de knoop doorhak omtrent de aanschaf van een RapMan. We gaan rond december-januari verhuizen en er is nog veel werk aan de nieuwe stek, maar ik ben al jaren geintrigeerd door het RepRap project, al had ik het de laatste jaren niet gevolgd. Groot was mijn verbazing dat het allemaal zo'n hoge vlucht heeft genomen!eye popping smiley
Re: RepMan van BfB
October 24, 2009 05:50AM
Ik zit op campus schoonmeersen. (INWE)


[www.coded.be]
Re: RepMan van BfB
October 30, 2009 07:37AM
Batist,

ik ga wachten tot die Makerbot klaar is, denk ik, de vergelijking is wellicht interessant smiling smiley
Re: RepMan van BfB
December 25, 2009 05:43AM
Hoera gisteren een fijn kerstcadeau ontvangen.
Mijn Rapman 3 is gearriveerd.
Nu ben ik hem aan het proberen ineen te puzzelen.
Iemand enige tips dat ik moet weten.

Waar halen jullie die plastic trouwens??
Re: RepMan van BfB
December 25, 2009 07:49AM
Vrolijke kerst!

Ja, je kan veel tips vinden op de wiki: [www.bitsfrombytes.com]

De user submitted comments kan je hier vinden: [www.bitsfrombytes.com]

Deze zijn zeker interessant omdat er een aantal dingen zijn waar je moet voor opletten. De manual ivm de extruder is namelijk veranderd. (Nieuwere kop) En ook met de Z-Endstop is er een probleempje die gemakkelijk kan verholpen worden.

Ook op het forum kan je terecht voor meer info: [www.bitsfrombytes.com] (Zeer enthousiaste gebruikers, en snelle feedback!)

Als je wil voeg ik je ook toe aan de benelux mailinglist. ([email protected])

Groeten,
Batist.


[www.coded.be]
Re: RepMan van BfB
December 25, 2009 10:02AM
Leuk kerst kado! Heb je een versie 3.1? Te herkennen aan een BfB logo ergens in de doos. De links die Batist vermeld gelden namelijk vooral voor versie 3.0 maar er zit zeker nog bruikbare info tussen.
Re: RepMan van BfB
December 26, 2009 06:26AM
Ja voor jullie ook fijne kerstdagen,

inderdaad een heel leuk kerstcadeau maar nu dat ik hem aan het assembleren ben bots ik op een paar problemen zoals je al zei ik heb de 3.1 versie en op de site vind ik alleen de 3.0 maar nu zie ik net dat ik een mail heb gehad van iain van bfb waar instaat dat ik moet kijken onder downloads op de site en niet onder build info en idd hier staat iets van de 3.1 versie.

Ja hoor Batist je mag me zeker toevoegen in de mailinglist thumbs up.

Ik ga nu maar eens verder doen en hoop dat ik ook ooit iets kan uitprinten smiling smiley
Re: RepMan van BfB
December 28, 2009 03:11PM
Het moet weer lukken ik ben bezig met alle electro aan te sluiten en nu wil ik dit testen maar krijg ik net te zien dat de adaptor een engelse aansluiting heeft en er is ook geen snoer bij met stekker aan

Herkennen jullie dit probleem zo ja wat hebben jullie hier aan gedaan??
Joeri
Re: RepMan van BfB
January 01, 2010 09:28AM
Hoi Steve,

Ik ben ook een rapman 3.1 aan het bouwen, bij zat er een adapter bij waar een eurostekker in kan. Dat is dezelfde kabel die ook achter in de voeding van je pc zit bijvoorbeeld, die kan in de adapter voor stroom.
Re: RepMan van BfB
January 01, 2010 03:22PM
Hey Joeri

Fijn om te weten dat er nog iemand bezig is aan de 3.1.
Ik heb gemerkt dar er een paar dingen ontbreken in mijn kit.
Zoals 25 way connector, het blauwe silicoon afdekkapje voor extruder en nog dingen
Ik vind het wel jammer nu staat de rapman hier maar ik kan mijn extruder niet afwerken.trouwens vind jij iets van een manuel voor de heater van je extruder te maken?

Hoe ver sta jij met je Rapman, al bijna aan het printen?
Re: RepMan van BfB
January 02, 2010 06:34AM
Hey leuk om te horen dat de lage landen verder met repraps bevolkt worden!
Ivm hulp bij het bouwen kan je mss beter posten op het BfB forum.

Happy printyear!
Joeri
Re: RepMan van BfB
January 02, 2010 06:09PM
Bij mij waren er ook wel wat onderdelen niet aanwezig, maar niks heel ernstigs wat bouw belemmert. Dat siliconen kapje zit er bij mij ook en er miste wat draad.
Ik hield wel wat onderdelen over na de bouw waar ik geen idee van heb wat ik er mee moet, zoals 2 veertjes en 2 oranje dopjes en een transparant rubber ring.

Ben nu zo goed als klaar met de printer en sta op het punt de test rafts te printen.

Fingers crossed

Grtz

Joeri
Re: RepMan van BfB
January 03, 2010 03:54AM
Hey Joeri,

die veertjes, zeker dat dat deze niet zijn?: http://www.bitsfrombytes.com/wiki/index.php?title=User-submitted_notes_on_the_Manual#Step_3.E2.80.9001_Drive_Head

En ik denk dat die siliconen ring toch dat kapje zal zijn: http://www.bitsfrombytes.com/wiki/index.php?title=User-submitted_notes_on_the_Manual#head-assembly


Groeten,
Batist.

Edited 1 time(s). Last edit at 01/03/2010 03:56AM by Batist.


[www.coded.be]
Joeri
Re: RepMan van BfB
January 03, 2010 08:49AM
Ah ja dat zijn ze idd, ik had dat gedeelt evan de wiki nog niet gezien.

Raft en mini mug Prints zijn iig zonder ook goed gelukt, de veertjes zitten er nu op, siliconen ring gaat er helaas echt niet op, daar heb ik er echt wat te veel firecement voor op gedaan.

Denk dat ik uiteindelijk ook eens ga kijken of ik mijn kop met kapton tape kan maken, dat firecement is zo'n gedoe om er een beetje fatsoenlijk op te krijgen.


Bedankt voor de tip.

Groet,

Joeri
Re: RepMan van BfB
January 03, 2010 09:07AM
Enkele tips ivm het gebruik van kapton tape & nichromewire: http://coded.be/en/node/106

Groeten,
Batist.


[www.coded.be]
Re: RepMan van BfB
January 03, 2010 09:45AM
Kan iemand mij hier even helpen, mits dat ik geen D sub connector heb meegekregen ben ik zelf 1 gaan halen maar deze is een andere dan de afbeelding in de manuel.
die ik heb is zo 1 als je ziet op deze site D SUB connector maar kan me iemand helpen hoe ik deze moet aan sluiten waar welke kabels moeten.

Alvast bedankt
Joeri
Re: RepMan van BfB
January 03, 2010 12:32PM
@batist Had je filmpje gezien idd en was zo ook op het idee gekomen winking smiley.

@Steve
Bedradings schema staat in de extruder manual.

Bij mij zat dezelde Dsub als jij heb aangeschaft in het pakket, als goed is zijn de pinnen genummert op je connector. Ik vond het makkelijkst om de aansluit tabel op pagina 16 te gebruiken.

Om er zeker van te zijn dat de volgorde van de nummers op jou connector hetzelfde is kun je het vergelijken met de aansluiting op je BFB moederboard. Daar staan ook nummers bij de pinnen ( is wel lastig te zien).

Succes,

Groet

Joeri
Re: RepMan van BfB
January 03, 2010 03:08PM
Joeri

Goed om te weten dat jij dezelfde connector hebt.
Ik heb niet zo veel electro ervaring maar ik vermoed dat je je kabels in de pinnen soldeert,niet?

Nu nog weten wat een SWG kabel is en waar ik die kan vinden want die heb ik blijkbaar ook niet.

Bedankt voor de nuttige info
Joeri
Re: RepMan van BfB
January 04, 2010 07:36AM
Steve

Ik had zelf dat draad ook niet. 24SWG is volgens mij 0.6mm pvc coated koperdraad.

Je kunt hier in princiepe gewoon normaal draad voor gebruiken, ik heb voor de kleine stukjes die aan de nichrome en thermistor zitten harde kern 0.5mm koper draad voor gebruikt en voor de draad naar het moederboard koperdraad met losse draadjes gebruikt (diameter week niet zo snel uit mun hoofd, heb het uit een audiokabel gehaald).

Volgens mij komt dit niet zo heel nauw en kun je dus gewoon wat draad bij de bouwmarkten scoren eventueel.
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login