Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

MakerFarm Prusa.

Posted by luigi 
MakerFarm Prusa.
July 23, 2013 12:39PM
Hej iedereen,

Wou hier gewoon eens kijken of er nog deze hadden gekocht,

Ik heb hem alvast besteld en zal deze topic eventueel gebruiken voor foto's te plaatsen van prints als er geintreseerde zijn,

Als er iemand deze al gekocht heeft aub zeg het me ^^
Heb gewoon paar vraagjes over de verzending als iemand dit al gehad heeft, of van Amerika iets.


Bedankt ^^
Groeten,
Luigi
Re: MakerFarm Prusa.
July 23, 2013 05:47PM
Als je in Amerika iets besteld moet je in Nederland invoerkosten betalen. Deze kunnen vrij hoog uitvallen.

Ik heb ooit iets vanuit China besteld en dat kostte me 200 euro en de invoerkosten kwamen hier nog bij en dat was 20 euro, en kon ik aan de bezorger voldoen.

Als ik hier kijk:
[www.invoercalculator.nl]

En jouw info invul voor de 8" Prusa i3, dan krijg ik een bedrag van $658.60 (inc verzendkosten) hiermee komt de volgende berekening eruit:
Bestelbedrag in euro’s € 499,36
Invoerrechten bedrag € 20,97
BTW bedrag € 109,27
Totale bijkomende kosten € 143,24
Totaalbedrag € 642,60 (+28,69%)

Hou hier dus rekening mee!
Re: MakerFarm Prusa.
July 23, 2013 06:06PM
Ik heb de 8inch model met express verzending,
+ ik ben een Belg,

De keer ik het uitrekende was het 160 ofzo dacht ik, en dat geld heb ik al klaar liggen,
Tja zelfs kost het zoveel, jammer genoeg was er niks in Europa dat 700e koste en evenveel had.

Eens een hoesje van amerika gehad voor me gsm, koste 28 dollar, en de post vroeg 25 euro lol... erg raar hoe ze daaraan kwamen..
En eens in Canada juist hetzelfde, koste 100 euro en dit was tweedehands, dan lag het bij de doaune 2 weken, zeggen ze niks mag jij bellen en is het 98 euro ofzo.. ik denk die persoon van canada er een verzekering had opgezet, ksnap anders niet hoe het zo duur kon zijn.

Ach jah, genoeg geklaagt tongue sticking out smiley
Ik hoop dat de doaune het gewoon eens laat voorbij gaan, en if so, tja dan heb ik al 160e klaar liggen, hopelijk dat ze correct zijn en geen raar getal tevoorschijn halen though :/


Bedankt om het toch te zeggen in het geval dat ik dit nog niet wist smiling smiley
Re: MakerFarm Prusa.
July 23, 2013 06:40PM
Ik zou dan de Mendel90 van Nophead gekocht hebben. Die rond de 400 pond, maar is echt heel erg mooi, en in elkaar gezet door een liefhebber.

Al met al is wat jij hebt ook prima hoor smiling smiley Geen ervaring mee, maar het ziet er goed uit, en lijkt me goed doordacht smiling smiley
Benieuwd naar jouw ervaringen!
Re: MakerFarm Prusa.
July 23, 2013 09:51PM
Ohmarinus Wrote:
-------------------------------------------------------
> Ik zou dan de Mendel90 van Nophead gekocht hebben.
> Die rond de 400 pond, maar is echt heel erg mooi,
> en in elkaar gezet door een liefhebber.
>
> Al met al is wat jij hebt ook prima hoor smiling smiley Geen
> ervaring mee, maar het ziet er goed uit, en lijkt
> me goed doordacht smiling smiley
> Benieuwd naar jouw ervaringen!


Tja had ik ook gedacht om te kopen in het begin,
Maar hij heeft paar gebrekken imo,
Zoals hij heeft Melzi en geen Ramps, en hij heeft geen screen, en voor Melzi is die al wat moeilijker te vinden,
Zonder doaune etc is hij ook goedkoper (Mendel90 is een 700e incl verzending met UPS)

En ik vin hun guide niet echt super, er is wel een foto, maar er is een groot deel tekst, En bij grotere stukken durf ik me te bedenken dat wat moeilijk is te denken wat hij nu echt bedoelt,

Bij makerfarm is er een Video Guide, waarbij je echt stap per stap kunt zien wat je moet doen,
Ik vin het hout van Makerfarm zelf ook niet echt lelijk, maar bij Nophead was er wel geen doaune kosten geweest, dat is waar.

Nadat zullen ze alletwee ongeveer hetzelfde zijn volgends mij qua stevigheid etc
Re: MakerFarm Prusa.
July 24, 2013 04:17PM
Ik vroeg me nog af welke olie jullie gebruiken?

Kan ik eventueel WD-40 gebruiken of voor de geleidingen en plastic?

Bedankt ^^
Re: MakerFarm Prusa.
July 24, 2013 04:26PM
Hoi Luigi,

Ik heb ook WD-40 gebruikt op m'n Prusa i3 z'n z-as en deze loopt nu als een zonnetje!
Op het plastic heb ik het niet geprobeerd.


--

[www.filamentenmeer.nl]
PLA in 15 different colors
ABS in 17 different colors
Re: MakerFarm Prusa.
July 24, 2013 04:35PM
Calis Wrote:
-------------------------------------------------------
> Hoi Luigi,
>
> Ik heb ook WD-40 gebruikt op m'n Prusa i3 z'n z-as
> en deze loopt nu als een zonnetje!
> Op het plastic heb ik het niet geprobeerd.


Ok,
Dan zal ik dat al gebruiken voor op me Rods, maar ik denk ik gewoon een paar reserve plastic parts zal maken van de extruder delen,

Ik had gehoord van iemand dat hij wel olie erop deed sinds ze vaak redelijk snel kapot gingen, Dus gewoon voor de zekerheid,
Ik had daarbij dan ook gelezen dat WD40 niet goed is voor plastic, Dus daarbij zal ik dat dan beter ook niet gebruiken.
Fijn om te weten sinds ik altijd wel ergens wd40 heb, maar geen andere olie ^^ weer iets minder om te kopen tongue sticking out smiley
Re: MakerFarm Prusa.
July 24, 2013 06:03PM
Ik denk dat het je wel erg zal meevallen hoe snel de extruder kapot gaat. Het is gewoon een erg goed ontwerp!

Wel is de extruder denk ik HET onderdeel om als eerste te printen en voor reserve weg te leggen.


--

[www.filamentenmeer.nl]
PLA in 15 different colors
ABS in 17 different colors
Re: MakerFarm Prusa.
July 24, 2013 09:03PM
Zelf gebruik ik lagervet, uit een blikje, en geen olie, olie loopt te makkelijk weg en heb eigenlijk een superhekel aan WD-40 omdat het erg veel sloopt.
Re: MakerFarm Prusa.
July 24, 2013 10:18PM
Ohmarinus Wrote:
-------------------------------------------------------
> Zelf gebruik ik lagervet, uit een blikje, en geen
> olie, olie loopt te makkelijk weg en heb eigenlijk
> een superhekel aan WD-40 omdat het erg veel
> sloopt.


Hoe bedoel je omdat het erg veel sloopt?

Tja ik weet gewoon niet of ik wel lagervet zal vinden in die winkels hier tongue sticking out smiley
Re: MakerFarm Prusa.
July 25, 2013 08:22AM
WD-40 is fijn spul en toch rotspul. Ja het zorgt dat vastzittende zaken los gaan of voor wat smering maar het is a) bijtend en b) het laat een residu achter wat vuil aantrekt.
Ik heb zelf siliconenspray gebruikt en werkt prima. Voordeel is dat het niet zo afgeeft als je het per ongeluk aanraakt.
Re: MakerFarm Prusa.
July 25, 2013 09:28AM
Ik zal anders eens bij een DIY winkel kijken of ze geen lagervet hebben,
Dat moet goed zijn heh tongue sticking out smiley

Normaal heb ik mijn pakje Vrijdag-Maandag hier winking smiley
Re: MakerFarm Prusa.
July 25, 2013 11:16AM
WD-40 is om dingen los- te krijgen die vastzitten, niet om dingen te smeren winking smiley

Bij mij werkt lagervet heel goed op de Z-draadeinden, maar ik denk dat er ook wel betere oplossingen zijn, siliconenvet misschien?
Re: MakerFarm Prusa.
July 25, 2013 03:38PM
Ohmarinus Wrote:
-------------------------------------------------------
> WD-40 is om dingen los- te krijgen die vastzitten,
> niet om dingen te smeren winking smiley
>
> Bij mij werkt lagervet heel goed op de
> Z-draadeinden, maar ik denk dat er ook wel betere
> oplossingen zijn, siliconenvet misschien?



Moet je geen vet gebruiken op de andere sledes ?
X en Y?

En u vind siliconen vet beter ?

Edited 1 time(s). Last edit at 07/25/2013 03:39PM by luigi.
Re: MakerFarm Prusa.
July 25, 2013 03:47PM
Weet daar niet het fijne van, maar ik heb vaak over Siliconen gelezen op het forum.

Maar als je er meer over wil weten:
[reprap.org]

Even zoeken en je weet het.

Edited 1 time(s). Last edit at 07/25/2013 03:47PM by Ohmarinus.
Re: MakerFarm Prusa.
July 25, 2013 04:44PM
Is er iets bekend dat lagervet dan goed is? normaal wel toch?

Tja zal zien in de winkel welke dat ze hebben.
Re: MakerFarm Prusa.
July 26, 2013 11:07AM
Btw is de Prusa full metal extruder een aanrader of?

Sinds hij vroeger nog experimental was, vroeg ik me af of hij dat nog steeds echt is,

Of zijn er betere?

Tja ik ga het niet direct kopen, eerst met de Jhead wat gebruik maken.
Maar bijvoorbeeld over een 4 maand eventueel.
Re: MakerFarm Prusa.
July 26, 2013 12:46PM
Hey, ik heb net Teflon-smeermiddel gekocht, dat is op basis van PTFE, ik ben erg benieuwd hoe dit gaat werken. Door de hoge viscositeit schijnt dit erg goed te smeren en het zorgt voor een sterke film van smeermiddel op het oppervlak en zou dus goed moeten helpen slijtage te beperken én goed te smeren.

Ga het zo eens proberen op mijn de X en Y assen van mijn Reprap Air 2, als het goed werkt, dan ga ik dit ook gebruiken op de MendelMax, alhoewel mijn MendelMax lineaire glijlagers heeft ipv LM8UU's. Voordeel is dat die bushings in mijn MendelMax voorzien zijn van een (jawel) PTFE-laag, dus dit zou goed samen moeten kunnen werken.
Re: MakerFarm Prusa.
July 27, 2013 10:30AM
@Marinus:

Nice, ik ben erg benieuwd naar je ervaringen ermee!

De WD-40 smeert prima en de printer staat gewoon in een niet stoffige omgeving. Ik heb het op een doekje gespoten en de assen daarmee ingesmeerd, juist zodat het niet op ongewenste plekjes kwam. Iets beters is natuurlijk sltijd een aanrader.


--

[www.filamentenmeer.nl]
PLA in 15 different colors
ABS in 17 different colors
Re: MakerFarm Prusa.
August 01, 2013 05:18PM
Heb hem gisteren hier gehad, en werkt redelijk goed,
heb wel een stukje hout die afgebroken was maar hij gaat een nieuwe opsturen, en tegelijk door een bout die een downforce geeft zit hij nog steeds vast in plaats,

maar voor zekerheid heb ik het hem toch gevraagt just in case, dan moet ik geen maanden wachten op een vervanging,

Na dat is dit mijn eerste kubus: [puu.sh]

De printer: [puu.sh]
Re: MakerFarm Prusa.
August 01, 2013 05:30PM
Gefeliciteerd smiling smiley

Ziet er goed uit voor een eerste kubus, je hebt een mooi setje gekocht denk ik!
Re: MakerFarm Prusa.
August 02, 2013 10:59AM
Aleen de eerste laag heeft vaak huiveltjes, daarmee bedoel ik dat er soms wat stukjes zitten dat te hoog komen,

Ook is tekst omgekeerd tongue sticking out smiley ?
Re: MakerFarm Prusa.
August 02, 2013 02:20PM
Dan zijn je prints helemaal gemirrored denk ik. Kan zijn dat je de stappenmotor verkeerd- om hebt aangesloten. Dat is geen probleem, je kan de stekker van je stappenmotor omdraaien, maar let op dat je dit alleen doet als de machine volledig uit staat! Dus de voeding uitzetten, de USB eruit en dan kan je het stekkertje er andersom in steken.

De as die gemirrored is, is de stekker die je moet omwisselen. Dus als hij over de X-as gespiegeld is, dan kun je de X-motor-stekker omkeren en dan beweegt hij exact de andere kant op, snap je?

Zat er een voorbeeld bij je bouwpakket over hoe je de kabels moest aansluiten?
Re: MakerFarm Prusa.
August 02, 2013 04:24PM
Ja ze zeiden alle kabels met rood omhoog,

Maar dat ging niet,

Extruder moest ook roodde draad omhoog.
En de Z ass moest rood omhoog,

XY had blauw draadje omhoog anders ging hij niet naar de endstop maar de andere richting,

Dus ik denk dat het niet is hoor?

Edited 1 time(s). Last edit at 08/02/2013 04:26PM by luigi.
Re: MakerFarm Prusa.
August 03, 2013 08:47AM
bump? ^
Re: MakerFarm Prusa.
August 04, 2013 08:42AM
luigi Wrote:
-------------------------------------------------------
> bump? ^


Ik heb nu de Endstop richting veranderd,
en de motors met de rode draad omhoog gedaan, dus de X en Y motors,
Maar met de endstop setting te veranderen ging hij de juist kant, maar hij stopte niet eens hij de endstop raakte?
Re: MakerFarm Prusa.
August 05, 2013 08:50AM
Btw vraagje, voor wat is de fan eigelijk die op de PLA blaast?

Gewoon zodat ik dat even weet, was van plan een mount te maken ervoor vandaag/morgen, maar wou dat even eerst weten zodat ik niet teveel zo koelen bijvoorbeeld.
jcr
Re: MakerFarm Prusa.
August 09, 2013 12:47PM
Hoi luigi,

Soms is het makkelijker (en fysiek minder inspannend, ik ben namelijk lui) om de looprighting van de motor in de firmware aan te passen. Geen geknoei met kabeltjes en risico's van het opblazen van een stepperdriver winking smiley

Voor smering moet je absoluut GEEN WD-40 gebruiken. Dat is namelijk helemaal geen smeer middel maar een vochtverdrijver en richt op langere termijn meer schade aan dan dat het goed doet. Voor de Z draadeinden kan je het beste een licht vet gebruiken. Lagervet werkt prima, maar iets lichter is beter, zoals lithiumvet (de lokale fietsenmaker zou beide beschikbaar moeten hebben). Voor je gladde assen kan je een smerende olie gebruiken, zoals doodnormale naaimachine olie of teflon (ptfe) olie. Pas wel op als je die laatste als een spray koopt dat je de rest van je printer goed afschermd voordat je deze aanbrengt, het hoort alleen op de assen en niet op het plastic. Houdt er ook rekening mee dat als je de standaard lineaire lagers (lm8uu) gebruikt, deze zelfsmerend zijn en initieel helemaal geen extra smering behoeven, maar pas na een behoorlijk aantal gebruiksuren en dan in een minieme hoeveelheid.

Een fan zorgt er voor dat de PLA snel genoeg afkoeld zodat je er weer overheen kan printen. Dit resulteert in een beter resultaat en voorkomt dat de kleinere details als een pudding in elkaar zakken. Daarnaast helpt deze bij het printen van zgn. bridges, zodat je langere afstanden kan overbruggen zonder dat het geheel doorzakt.

Groetjes,
John
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login