Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Prusa I3 z-probleempje

Posted by jipjip 
Prusa I3 z-probleempje
September 27, 2013 02:41AM
Hallo!

Ik lees al even mee, maar nu wordt het tijd om actief wat hulp te vragen.
Een maand of twee geleden zag ik wat handleidingen op internet om een Prusa I3 te bouwen. Nu heb ik helemaal geen ervaring met electronica, noch met mechanica en toch leek het me voor een leek, met een programmeurs achtergrond wel te doen (mijn oude handenarbeidleraar zou het in zijn broek doen en waarschijnlijk kreeg ik nog steeds een mager zesje ivm afwerking, maar toch...).
Op zich gaat alles voorspoedig, maar nu loop ik tegen een probleem aan waar ik niet op een logische manier achter de oorzaak lijk te komen.

Bij de test / calibratieprintjes gaat mijn z-as niet omhoog.
Als ik in Pronterface met de z-as speel is er niets aan de hand, maar tijdens het printen lijken alle lagen op de zelfde hoogte te worden geprint, waarbij de enige hoogte uiteraard wordt gemaakt door het opstapelen van mijn PLA.
Mijn endstops werken goed en homing gaat goed.

Iemand enig idee in welke richting ik het moet zoeken?

Grtz,
Jip
Attachments:
open | download - WP_20130927_001b.jpg (68.9 KB)
open | download - WP_20130927_003b.jpg (85.3 KB)
Re: Prusa I3 z-probleempje
September 27, 2013 03:07AM
Staan de maximale acceleratie en snelheid in je firmware niet te hoog? Bij Z bewegingen gebruikt Pronterface de in Pronterface ingestelde waardes, bij printen de maximale acceleratie en snelheid uit je firmware. Als deze te hoog is zal je printer steps skippen.
Re: Prusa I3 z-probleempje
September 27, 2013 08:58AM
Wat ook kan is dat je de laaghoogte in Slic3r (of welk snijprogramma je dan ook gebruikt) verkeerd staat ingesteld. Zodra je een print maakt staat Pronterface compleet buiten spel, op het doorsturen van de instructies na.

Kijk eens in de gegenereerde G-code. Daar vind je instructies als G1 Z0.1 (verplaats de Z-as 0,1 mm), eenmaal aan het begin van elke laag.
Re: Prusa I3 z-probleempje
September 27, 2013 01:32PM
Ik heb recentelijk een Prusa in elkaar geknutseld.Hieronder mijn aanpassingen voor de snelheid. Z heb ik drastisch verlaagd, anders gaat de steppermotor over den lut.
En heb je rekening mee gehouden dat je Z-controller 2x de stroom moet hebben omdat de twee motoren parallel staan. Dus potmeter voor X en Y kwartslag uit, dan bij Z ongeveer tot de helft.

stukje configuration.h

#define DEFAULT_MAX_FEEDRATE {500, 500, 2, 25} // (mm/sec)
#define DEFAULT_MAX_ACCELERATION {9000,9000,100,8000} // X, Y, Z, E maximum start speed for accelerated moves. E default values are good for skeinforge 40+, for older versions raise them //// MOVEMENT SETTINGS
#define NUM_AXIS 4 // The axis order in all axis related arrays is X, Y, Z, E
#define HOMING_FEEDRATE {40*60, 40*60, 3*60, 0} // set the homing speeds (mm/min) // changed from4*60 to 3*60

// default settings

#define DEFAULT_AXIS_STEPS_PER_UNIT {80.00,80.00 ,200.0*16.0/0.8,584} // default steps per unit for Ultimaker 200*16/16/2.5 voor x en y M5 spoed 0.8mm
// First setup 564.5 steps, 0.5mm nozzle, flow 0.95 en slicer ook .95 bij calibratie testen.
a lot.

#define DEFAULT_ACCELERATION 3000 // X, Y, Z and E max acceleration in mm/s^2 for printing moves
#define DEFAULT_RETRACT_ACCELERATION 3000 // X, Y, Z and E max acceleration in mm/s^2 for retracts

// Offset of the extruders (uncomment if using more than one and relying on firmware to position when changing).
// The offset has to be X=0, Y=0 for the extruder 0 hotend (default extruder).
// For the other hotends it is their distance from the extruder 0 hotend.
// #define EXTRUDER_OFFSET_X {0.0, 20.00} // (in mm) for each extruder, offset of the hotend on the X axis
// #define EXTRUDER_OFFSET_Y {0.0, 5.00} // (in mm) for each extruder, offset of the hotend on the Y axis

// The speed change that does not require acceleration (i.e. the software might assume it can be done instantaneously)
#define DEFAULT_XYJERK 20.0 // (mm/sec)
#define DEFAULT_ZJERK 0.4 // (mm/sec)
#define DEFAULT_EJERK 5.0 // (mm/sec)

//
Re: Prusa I3 z-probleempje
September 27, 2013 02:22PM
Goede info allemaal!
Het helpt me in ieder geval aan nieuwe inzichten en opties, dus daar ga ik mee verder.

@p4tje: heb vanmiddag wat met deze settings gespeeld, maar weinig effect op de Z

@Virtlink: Laaghoogte staat op 0.4, in Slic3R. Ik kwam de code G1 Z0.4 tegen. Daarachter F330.000 leek me dat dit de snelheid was. Als ik in Pronterface G1 Z1 F330.000 aangeef dan bewegen de assen niet en hoor ik een hoof geluid. Verlaag ik naar F33.000 dan gaat het wel goed. Een suggestie dus dat ik het richting de snelheid moet zoeken, net als p4tje ook al aangaf.

@Evbeurden: Dat is wel interessant, misschien zit daar ook wel een probleem. Even de gedachtengang van iemand die het allemaal maar bij elkaar googled:
Ik heb de steppermotoren nu afgesteld op 0.56V Ik kwam hierop doordat ik een formule tegenkwam:
Vref = Stepper Motor Max Current x Factor Current x 0.4
Mijn motors zijn 2.8A, maar ik dacht dat ik de max van mijn pololu aan moest houden, dus: 2* 0.7 *0.4 = 0.56
Kan ik dat dan zomaar verdubbelen voor de z-as?

Op dit moment gaat de Z-as sputteren bij ca 56 mm/min...
Re: Prusa I3 z-probleempje
September 27, 2013 03:18PM
Heb je geprobeerd je Z steppers meer stroom te geven?
Re: Prusa I3 z-probleempje
September 28, 2013 02:54AM
Nog niet, ik ga er zo mee verder. Eerst even koffie en een ontbijtje smiling smiley
Re: Prusa I3 z-probleempje
September 28, 2013 07:16AM
het is zo'n soort dag....

Z- as reageert beter met meer stroom.
Om de een of andere reden bleef mijn Y-as nu haperen. Toen ik de Prusa omdraaide viel mijn filament (jaja, niet slim om dat los erop te leggen) op de glasplaat...
Kaput.
Net nieuw glas gehaald en vanmiddag kijk ik verder.
Re: Prusa I3 z-probleempje
September 28, 2013 09:09AM
Y-probleem was een loszittend kabelje. Niet goed in de behuizing vastgemaakt.

Z-as werkt en volgens mij naar behoren.
Nu valt pas op dat ie de x-as iedere laag een klein beetje naar links zet. vanaf de zijkant ziet de testprint (gregor_3mm cube) er dan zo uit:
-----
-----
-----
-----


Een nieuwe uitdaging om uit te zoeken, mocht iemand al een suggestie hebben dan hoor ik het graag. Alvast bedankt met het mee helpen oplossen van de z-problemen!
Re: Prusa I3 z-probleempje
September 28, 2013 01:02PM
Als je X-as verschuift betekent dit concreet dat je in 1 richting stappen verliest. Kijk eens of je x-as belt niet tegen de zijkant van de printed parts schuurt. Als dat zo mocht zijn, dan wil een beetje vaseline soms helpen. Een andere potentieel probleem is dat je stappenmotor as slipt in de pulley. En ik heb ook al eens schroefjes zien aanlopen. Het minste beetje extra wrijving kan de boel al verpesten.

Dan kan het ook nog zijn dat je stappenmotor iets te slap staat afgesteld. Er zijn nu twee varianten van de stepsticks, ik heb er met twee potmeters via gadgets3d.
Voor deze stepstick geldt de formule van hierboven niet. Het is beter om je stappenmotor zo af te stellen dat ze lekker lopen en nt handwrm worden. Goede test is om met bekrachtigde motoren aan je x en y assen te wrikken. Met een holding torque van 4 plus kgm, moet je echt serieus kracht zetten om er beweging in te krijgen.

En verder moet je even proberen of je probleem verdwijnt als je je stepsticjks actief koelt. Gewoon even een ventilator erop.

Voor wat betreft je z motor, de stepstick wordt afgesteld om een bepaalde hoeveelheid stroom te leveren (als hoever je een waterkraan maximaal kunt open draaien), als je daar twee motoren aanhangt, krijgt elke motor de helft (bij benadering).

Gr Eric
Re: Prusa I3 z-probleempje
September 28, 2013 01:16PM
Haha, check, wou net posten dat ik erachter was gekomen dat de motor slipte in de pulley. Inbusje aangedraaid en opgelost.
Ik zie nog wel kleine verschillen, maar volgens mij ga ik nu de fase in van het fine-tunen, want de print waar ie nu mee bezig is zit er in eerste instantie acceptabel uit.

Ik zie nog wel wat kleine verschillen in x en y richting, maar dat heeft denk ik inderdaad te maken met zaken die jij ook al opnoemt.

Bedankt voor het bevestigen van mijn vraag over de stroom naar de z-motoren!
Re: Prusa I3 z-probleempje
September 28, 2013 02:55PM
Het is allemaal nog wat lomp en ruw, maar het print:
http://youtu.be/NzPprrPYZdg
Re: Prusa I3 z-probleempje
September 28, 2013 05:23PM
Proficiat!!!

Wat is dat voor bed waar je op print? Raster ziet er cool uit.

Eric
Re: Prusa I3 z-probleempje
September 29, 2013 03:25AM
Een dubbelzijdig MK2 heatbed (onderkant is een zwart grid).

Ik heb hem hier gehaald: [www.ebay.com]

Ik had de versie met termistor en spiegel, maar de spiegel is gebroken.
Het glas maakt het eigenlijk wel cooler smiling smiley
Re: Prusa I3 z-probleempje
September 29, 2013 03:58AM
Goeie vondst. Geen problemen met het opwarmen? Dan bestel ik er ook zo een.
Re: Prusa I3 z-probleempje
September 29, 2013 05:36AM
Tot nu toe verhit ik tot 62 graden voor PLA en dat levert geen problemen op. Nu ik het zo zeg zou ik hem nog eens tot 120 moeten verhitten mocht ik een keer ABS willen printen. Dat heb ik nog niet geprobeerd.
Zal ik vanavond even doen. Hij is nu nog bezig met een print
Re: Prusa I3 z-probleempje
September 29, 2013 07:50PM
jipjip Wrote:
-------------------------------------------------------
> [www.ebay.com]
>
> Ik had de versie met termistor en spiegel, maar de
> spiegel is gebroken.

De spiegel lijkt wel verdacht veel op Ikea's Sörli spiegels: 4 stuks 20x20 cm voor € 4,-. Die spiegels kunnen meestal de warmte van het heatbed wel aan.
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login