Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Print Drops

Posted by Eddie4 
Print Drops
October 05, 2013 12:51PM
Beste 3d guru's


Ik ben bezig met calibreren van mijn 3d printer. Ik heb X Y Z en E keurig netjes afgesteld. Maar toch krijg ik druppeltjes op mijn print. Zoals je op de foto kan zien zijn somigelijnen perfect maar sommige op de tweede laag vormen druppels. Als ik de fillment flow verhoog blijf ik het zelfde houden.

Heeft er iemands tips om dit te verhelpen?
Attachments:
open | download - IMG_16842.jpg (118.1 KB)
Re: Print Drops
October 05, 2013 05:34PM
Ik ben geen expert, maar ik zou zeggen dat je hier ziet dat de PLA niet gelijkmatig uit de hotend loopt. Ik heb ook wel eens van dit soort effecten, meestal komt dit doordat er te weinig materiaal wordt aangevoerd. Dus de blobs zijn niet het probleem, maar de stukken ertussen.

Oorzaken bij mij:
1) filament loopt ongelijkmatig van de spoel, krullen in filament haken periodiek achter het frame of de spoel draait met te veel wrijving
2) extruder hobbed bolt grijpt niet lekker, idler te los of schraapsel in de hobbed bolt
3) temperatuur te laag
4) geen koeler op bovenkant hotend, dan kruipt warmte omhoog waardoor PLA al boven het smeltgebied week wordt. Dan duwt de extruder een prop gesmolten PLA en dat loopt niet lekker.

Eric
Re: Print Drops
October 05, 2013 06:02PM
Hey Eric

Bedankt voor je reactie ik heb stappen 1 tot 3 al nagekeken maar stap 4 zou HEEL goed kunnen ik heb het zelfs al een keer gehad dat onderdelen van mijn 3d printer verbogen waren door dat mijn hotend te warm was. Ik zal een ventilator aan me hot end maken kijken of het effect heeft.

Er bedankt voor het mee denken.

Edited 1 time(s). Last edit at 10/05/2013 06:06PM by Eddie4.
Re: Print Drops
October 06, 2013 03:11AM
Hi Eddie,
En die dan niet op D9 aasluiten. De Marlin SW heeft in configuration _adv.h de mogelijkheid om een hotend cooler automatisch aan te zetten boven vijftig graden. Dar moet je dan wel een fan extender voor op je Ramps zetten en een pin definieren.
Best gewoon permanent op je 12v.
Re: Print Drops
October 06, 2013 11:02AM
Vandaag weer geknutseld en een ventilator vast gemaakt aan de kop alles ging perfect en hartstikke strak.

Echter op twee derde besloot de extruder de draad uit te spugen. In eens gaat die in reverse en gaat die zo hard mogelijk in achteruit. Ik heb het wel eens vaker gezien. Is een van jullie bekend met dit gedrag?
Re: Print Drops
October 06, 2013 04:14PM
Hi Eddie,

je probleem komt mij niet bekend voor. Zoals met alle printer zaken, heb je twee kansen: het is mechanisch/HW of software.
Als het software is, dan zou het probleem eigenlijk alleen te verklaren zijn als de G-codes die verstuurd worden, in de printer niet goed aankomen. Als je dan aangeeft dat er maximaal hard terug wordt gespoeld. zou je kunnen denken aan een foute interpretatie van de speed setting voor de Extruder
Ik weet niet hoe je de printer aanstuiurt, rechtstreeks uit USB, of van SD kaart, maar als je van USB stuurt, dan zou je kunnen overwegen om je communicatie settings wat te verlagen. Als je USB kabel langs stappenmotoren of voedingen loopt, zou je die daar weg kunnen leggen.

De tweede kans, mechanisch is wat minder waarschijnlijk, maar ik heb wel eens wat merkwaardig gedrag gezien aan mijn stappenmotoren, toen 1 van de stekkertjes in de motor aansluiting op mijn RAMPs half uit het plastic van de stekker was geschoten.....

Misschien heeft iemand anders hier nog een aanvulling op?

Eric
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login