Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Welke voeding voor de i3 ?

Posted by SnelleD 
Welke voeding voor de i3 ?
November 04, 2013 05:55PM
Welke voedingen zijn geschikt voor onze printers?
Men moet minstens 18A hebben en 12V output,.
Welke voedingen hebben jullie en wat is de ervaring?
Zelf zit ik aan deze te denken [www.gotron.be]

Edited 1 time(s). Last edit at 11/04/2013 05:56PM by SnelleD.
Re: Welke voeding voor de i3 ?
November 04, 2013 07:08PM
Ik gebruik een oude computervoeding die op een dag in de hal van m'n appartementencomplex lag.

Maar nu ik ook een heated bed ga gebruiken heb ik een wat nieuwere computervoeding op de kop getikt met twee 12V rails van elk 17A. Eén rail voor het heated bed, en de ander voor de rest (motors e.d.). Om de voeding makkelijk te kunnen aansluiten en vervangen gebruik ik bijpassende ATX connectors van eBay. Kostte me al met al 30 euro, en ik kan nu elke computervoeding gebruiken die ik toevallig tegen kom.

't Is natuurlijk een beetje groot, maar de voeding die jij op het oog hebt is ook niet klein en biedt veel meer voltages dan je nodig hebt.
Re: Welke voeding voor de i3 ?
November 05, 2013 02:12AM
Ik heb een 30a 12 volt led psu.

Het model wat je als link hebt meegestuurd.

Voordeel is dat je de voltages bij kunt regelen. Mijn heatbed 1.3 Ohm. En heeft moeite om de 110 graden te halen. Welke nodig is bij ABS. Dus nu heb ik het voltage naar 13.5 volt gezet. En nu komt hij er met gemak.
Re: Welke voeding voor de i3 ?
November 05, 2013 02:21AM
Welke is dat dan? Heb je hier een link van, diegene die ik via de link geef heeft maar 25 À en 12 V.
Re: Welke voeding voor de i3 ?
November 05, 2013 02:42AM
Deze bijvoorbeeld.

Je kan beter een voeding kopen met overcapaciteit. Dan kun je later de boel makkelijker uitbreiden.



[nl.aliexpress.com]
Re: Welke voeding voor de i3 ?
November 05, 2013 03:53AM
Als je een beetje prijsbewust bent neem je gewoon een ATX voeding van 400W, werkt perfect!
Het leuke aan een LED voeding is wel dat je hem een paar volt meer kan laten geven, dan warmt je heatbed iets sneller op!

Ik ben eerst aan de slag gegaan met een XBOX 360 voeding, maar dat raad ik toch wel af,
Had het probleem dat wanneer mijn heatbed schakelde, dat mijn steppers een stapje oversloegen, dus waarschijnlijk gewoon te weinig power op piekstromen...

Greets!
Re: Welke voeding voor de i3 ?
November 05, 2013 04:51AM
Prijsbewust?

Mag je mij vertellen waar je een 400 watt atx voeding haalt onder de 11 euro (16 dollar).
Re: Welke voeding voor de i3 ?
November 05, 2013 05:04AM
Ik heb een power supply 30A maar krijg de z assen niet in beweging hij trilt alleen en heb de motortjes los gehaald maar nog blijft hij trillen de rest doet het wel alleen als ik het wat wil laten werken bv y as dan gaat die ook trillen
doe ik iets verkeerd of heb ik te weinig stroom
Re: Welke voeding voor de i3 ?
November 05, 2013 05:37AM
@justintime: je speelt wel een beetje vals. De verzendkosten moet je ook meerekenene tongue sticking out smiley

Verder ben ik het helemaal met justintime eens en gebruik ik zelf ook een 30A 12V power supply.

Ze zijn zwaar genoeg (je kunt ze ook van 50a kopen als je wilt), goedkoop en je kunt er makkelijk goede dikke kabels in schroeven.


--

[www.filamentenmeer.nl]
PLA in 15 different colors
ABS in 17 different colors
Re: Welke voeding voor de i3 ?
November 05, 2013 05:51AM
iemand wel een idee hoe het kan dat mijn motortjes trillen??
heated bed wil ook niet warm worden maar de extruder wel..

HEEELLLUUUPPP
Re: Welke voeding voor de i3 ?
November 05, 2013 06:08AM
Jahhh OK sorry komt nog 10 dollar bij oftewel 7 euro.... Maar dan nog...

@keezie
Probeer eens DEFAULT_MAX_FEEDRATE in Marlin te veranderen voor de z naar 2 of 3.
Standaard staat deze op 10 ofzo.

Verder twee aparte draden vanavond voeding naar de ramps? Dus 2 x 12 volt naar de stekker?
Re: Welke voeding voor de i3 ?
November 05, 2013 07:05AM
Ik heb wel 2 x 12 volt naar de stekker
hij geeft wel trilling maar beweegt niet..
heb net de motortjes etc geprobeert op een ander kaartje en daar doen ze het wel
bij mij alleen de z niet..
heb nu andere voeding en daar doet ie het ook niet op..
wel heb ik dit eerder gehad alleen toen waren alle draadjes door elkaar en bromt het motortje

hopelijk weet iemand een oplossing

kun je trouwens ook het kaartje meten vanaf de z as??
Re: Welke voeding voor de i3 ?
November 05, 2013 07:34AM
Dus in Marlin staat ie ook goed?
Re: Welke voeding voor de i3 ?
November 05, 2013 07:56AM
@ Keezie: Heb je al geprobeerd te potmeter op de stepperdriver voor de Z-as wat verder open te draaien?

Het kan zijn dat er gewoon te weinig stroom wordt gegeven voor 2 motortjes


--

[www.filamentenmeer.nl]
PLA in 15 different colors
ABS in 17 different colors
Re: Welke voeding voor de i3 ?
November 05, 2013 08:09AM
@calis nee geen idee hoe je dat doet
heb je foto of goede uitleg??

#define DEFAULT_MAX_FEEDRATE {500, 500, 5, 25} // (mm/sec) dat is wat er in marlin staat

Edited 1 time(s). Last edit at 11/05/2013 08:17AM by KeeZie.
Re: Welke voeding voor de i3 ?
November 05, 2013 08:34AM
Zet die 5 maar op 2 of 3 dan doet ie het wel.

En Idd als je niet weet waar Calis het over heeft dan moet je zeker je even verdienen in het afstellen van de drivers.
Mijn z driver staat helemaal naar rechts gedraaid.

Edited 2 time(s). Last edit at 11/05/2013 08:38AM by Justintime.
Re: Welke voeding voor de i3 ?
November 05, 2013 08:52AM
Heb me snel verdiept in de potmeters en dat was het hij stond helemaal dicht..
koste me wel 4 uren..
Super dat jullie zo behulpzaam zijn (feels good om een vraagbaak te hebbensmiling smileysmiling smiley)
hoop dat ik ook mensen kan helpen
nu ga ik snel verder met bouwen
Re: Welke voeding voor de i3 ?
November 05, 2013 10:46AM
@KeeZie: Feels good to be able to help too winking smiley

Mooi dat het hiermee op te lossen was!
Even al je motortjes nalopen om te kijken of ze tevreden snorren is best een aanrader.


--

[www.filamentenmeer.nl]
PLA in 15 different colors
ABS in 17 different colors
Re: Welke voeding voor de i3 ?
November 07, 2013 04:36AM
Quote
Virtlink
Ik gebruik een oude computervoeding die op een dag in de hal van m'n appartementencomplex lag.

Maar nu ik ook een heated bed ga gebruiken heb ik een wat nieuwere computervoeding op de kop getikt met twee 12V rails van elk 17A. Eén rail voor het heated bed, en de ander voor de rest (motors e.d.). Om de voeding makkelijk te kunnen aansluiten en vervangen gebruik ik bijpassende ATX connectors van eBay. Kostte me al met al 30 euro, en ik kan nu elke computervoeding gebruiken die ik toevallig tegen kom.

't Is natuurlijk een beetje groot, maar de voeding die jij op het oog hebt is ook niet klein en biedt veel meer voltages dan je nodig hebt.

Welke ATX connectors zijn dat?

Wat vind men van deze voeding?
[www.conrad.be]

Deze heeft blijkbaar twee aansluitingen van 12V, klopt dit en heb ik hiermee dan genoeg A?
[www.conrad.be]

Deze week een beslissing nemen welke voeding ik ga nemen dan is hij mogelijk volgende week in running. smiling smiley

Edited 1 time(s). Last edit at 11/07/2013 05:11AM by SnelleD.
Re: Welke voeding voor de i3 ?
November 07, 2013 05:46AM
Die tweede is beter geschikt. Vanwege de 2 keer 12 volt uitgang.
Re: Welke voeding voor de i3 ?
November 07, 2013 06:04AM
Die thermaltake zal zeker voldoende Amperes kunnen leveren (+12V) voor een printer. Hier kun je er een testrapport van lezen.

Ook die 2e voeding kan voldoende Amperes leveren (op de +12V lijnen).

Beide zijn voedingen die zeker het gewenste vermogen kunnen leveren. Beide vind ik alleen behoorlik aan de prijs

Zelf geef ik ook de voorkeur aan een Chinese 12V voeding voor $26,- tongue sticking out smiley


--

[www.filamentenmeer.nl]
PLA in 15 different colors
ABS in 17 different colors
Re: Welke voeding voor de i3 ?
November 07, 2013 06:32AM
Zal dan wel een aardige dikke kabel hebben die eerste.

Als je 45 ampère moet kunnen leveren.
Re: Welke voeding voor de i3 ?
November 07, 2013 06:33AM
Denk dat ik voor de tweemaal 12V zal gaan, enkel hoe sluit men zo een ding aan?
Re: Welke voeding voor de i3 ?
November 07, 2013 07:51AM
Ik zou het niet weten. Weet wel wanneer je een atx voeding wilt testen dat je bepaalde pins moet verbinden in de 20-polige stekker.
Dus vermoed dat je daarmee moet beginnen. En dan gewoon de plus en met name van de 12v strings pakken.

Maar vanwaar geen led psu? Voordeliger. Makkelijker aan te sluiten.

En je kan de spanning opvoeren..... En geloof me. Dat wil je echt als je ABS gaat printen.
Als je een heatbed van 1.3. Ohm krijgt dan word het al lastig.

En oh jah...
Als je "bang" bent om bij aliexpress te bestellen? Ik heb nog nooit problemen gehad met ze. En heb daar al heel wat besteld. Het duurt alleen erg lang. 2 tot soms 6 weken.

Edited 1 time(s). Last edit at 11/07/2013 07:54AM by Justintime.
Re: Welke voeding voor de i3 ?
November 07, 2013 11:43AM
Quote
SnelleD
Welke ATX connectors zijn dat?
Mijn voeding heeft twee 12V rails: ééntje voor het moederbord en ééntje voor de andere stekkers. Voor de eerste rail heb ik dus een 24-pins moederbordconnector nodig. Ik heb deze van eBay. Voor de tweede rail heeft mijn voeding een 8-pins 'PCI-express'-connector (wordt normaal gebruikt voor videokaarten), en dus kocht ik deze op eBay. Ik verwacht de connectors elk moment in de post.

Wat belangrijk is, is dat de draden die je gebruikt voldoende capaciteit hebben om je stroom (in Ampère) te kunnen dragen. Dat betekent: één draad die dik genoeg is, of meerdere draden. Aangezien de draden uit de voeding een standaard dikte hebben, heb je meerdere draden nodig. Er zitten twee 12V draden in een 24-pins ATX connector: dat moet voldoende zijn voor de 5 A die mijn motors vragen. Er zitten vier 12V draden in een 8-pins PCI-ex connector, en dat moet voldoende zijn voor de 11 A die mijn heated bed gaat vragen. (Ik gebruik RAMPS 1.4.)

Ik ga de connectortjes op een experimenteerplaat solderen. Dan verbind ik dikke draden vanaf het RAMPS-bord met bepaalde pootjes van de connectors.

Om de voeding aan te laten gaan moet het groene draadje in de moederbordconnector met een Ground-draad verbonden worden. Die verbinding maak ik ook op de experimenteerplaat, met een schakelaartje ertussen. Dan kan ik de voeding in- en uitschakelen.

Sommige ATX-voedingen gaan pas aan, of leveren pas een stabiele stroom, als er voldoende stroom gevraagd wordt op de 5.5V of de 12V rail. Ik weet nog niet of mijn voeding dat nodig heeft. Zo ja, dan sluit ik een oude fan of harde schijf aan op één van de molex connectoren, of soldeer ik een 1W 12V weerstand op de experimenteerplaat.

Als de voeding ooit stuk gaat verwissel ik die eenvoudig met een ander.

Als je een gloednieuwe voeding gaat kopen, kijk dan eens in de Tweakers Pricewatch. Daar kan je voedingen vergelijken op allerlei eigenschappen en prijs, en reviews lezen. En je vindt er de winkel die de voeding het goedkoopst aanbiedt; Conrad is zeker niet de goedkoopste.
Re: Welke voeding voor de i3 ?
November 07, 2013 12:42PM
Bedank voor de duidelijke uitleg, als ge later nog wat meer foto's hebt graag. smileys with beer
Nu met alle tips samen komt er hier wat licht in de duisternis smiling smiley

Deze ziet er niet slecht uit [www.seasonicusa.com]

Edited 1 time(s). Last edit at 11/07/2013 12:46PM by SnelleD.
Re: Welke voeding voor de i3 ?
November 07, 2013 01:32PM
In mijn Mendelmax gebruik ik een voeding van dx.com, SKU 125352. Deze voeding levert 12V/30A, en heeft een redelijke prijs (ca. 25 euro). Spanning blijft mooi stabiel onder volledige belasting (heatbed + printhead + fan + Arduino).

Alternatief: koop een defecte Playstation 3, met een werkende voeding. De PS3 voeding is namelijk krachtig genoeg. Je moet wel even knutselen; connector doorverbinden om de 12V 'aan te zetten', en draden solderen aan de 12V aansluiting.

Geert-Jan
Mendelmax 1.5
Re: Welke voeding voor de i3 ?
November 07, 2013 04:25PM
Quote
Justintime
Prijsbewust?

Mag je mij vertellen waar je een 400 watt atx voeding haalt onder de 11 euro (16 dollar).

Goed, met van mening dat ik een degelijke oudere voeding uit een afgedankte PC harder vertrouw dan een ali voeding van 16,5$
Maar dat is mijn mening natuurlijk
Re: Welke voeding voor de i3 ?
November 08, 2013 11:00AM
Zo heb deze besteld en monteren ga ik doen zoals Virtlink heeft beschreven. Maar in plaats van een weerstand te monteren of fan (als het nodig is) ga ik hier wat verlichting op plaatsen want normaal gezien heeft men nog genoeg aansluitingen over waar men iets ander kan op aansluiten.

[www.seasonicusa.com]
Re: Welke voeding voor de i3 ?
November 23, 2013 10:06AM
Zo de onderstaande ATX voeding heb ik aangesloten de voeding heeft twee rails van elk 20A.
[www.seasonicusa.com]

Op de tekening is te zien welke draden ik gebruikt heb om de 5A en de 11A aan te sluiten maar is dit juist, gebruik ik dan mijn twee rails?

Of moet ik het volgende doen
Moet ik uit stekker 1 de 12v halen voor de 5A
En de draden van 2 en 3 samennemen voor de 11A

Of alles zo laten.

[www.seasonicusa.com]



Edited 2 time(s). Last edit at 11/23/2013 10:08AM by SnelleD.
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login