Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Stepper driver gebakken

Posted by KeeZie 
Stepper driver gebakken
November 09, 2013 02:05PM
Heyhallo

Ik was leuk aan het prutsen en heb toen mijn stepperdriver doorgebrand.
het is die van de extruder en dus op mijn ramps 1.4 de e0
nu wil ik alleen de e1 gebruiken weet iemand hoe dat moet voordat ik het zelf ga uitvinden met alle gevolgen van dien

prettig weekend
Re: Stepper driver gebakken
November 09, 2013 03:14PM
Waarom haal je niet gewoon de defect e0 driver eruit en vervang die voor de e1 driver?
Wel eerst de stroom en USB kabel loshalen van de printer.
Re: Stepper driver gebakken
November 10, 2013 06:12AM
dan moet je toch eerst de Ramps van de arduino los solderen en dan de drivers los??dacht er is vast wel iets softwarematig en als ik dan wel een keer 2extruders wil dat ik em dan vervang
Re: Stepper driver gebakken
November 10, 2013 09:38AM
Normaal gesproken zit de RAMPS printplaat met connectors op de arduino. En zitten de pololu drivers ook d.m.v. connectors op de RAMPS printplaat.
Kijk nog eens goed, ik kan me niet voorstellen dat ze gesoldeerd zitten. Maak anders even een foto van de RAMPS met de pololu modules.
Re: Stepper driver gebakken
November 10, 2013 04:39PM
Pffff wat een leuk projectje bleek te zijn....begint nu een beetje een frustratie te worden.


Het filament word niet goed doorgeduwt. Heb de hotend compleet gereinigd uiteraard de hobbed bolt is helemaal schoon. Diverse krachten op de idler geprobeerd.

Nu probeerde ik de kracht te testen van de Extruder. Het stond mij bij dat deze amper tegen te houden is bij hand. Door het grote tandwiel vast te pakken.
Wanneer ik dit nu doe slipt hij heel makkelijk door.
Ik heb de stepper driver van de extruder helemaal open staan. en ook geprobeer op andere standen.

Motor van de X-as gewisseld om te kijken of de motor defect is.....

Is de extruder makkelijk tegen te houden?? ik weet het even niet meer. Anders moet ik het in de Ramps zoeken??

Word er een beetje gek van.

Edited 1 time(s). Last edit at 11/10/2013 04:41PM by Justintime.
Re: Stepper driver gebakken
November 10, 2013 05:11PM
@justintime als je het tandwiel tegenhoud begint het motortje te brommen en aangezien jij de stepperdriver helemaal open hebt staan moet je wel goed koelen

ik heb een Ramps van gadget3d en zal morgen kijken of ik ze van elkaar af kan halen maar is er niet een instelling dat de Ramps E1 pakt ipv E0??

greetsz keezie
Re: Stepper driver gebakken
November 10, 2013 05:20PM
De Arduino, RAMPS en de stepper drivers moet je gewoon los kunnen maken.
Wel moet je hierbij soms aardig wat kracht gebruiken. De Arduino en de Ramps zitten ook met aardig wat connectors vast.
Pas ook goed op dat je het niet schuin 1 kant op trekt, want dan kun je pinnen verbuigen. De male connectors (de pinnen) zitten aan de RAMPS bij de verbinding met de Arduino en aan de stepper drivers bij de verbinging met de RAMPS.

Gewoon de defecte stepper driver opzij leggen (of weggooien als je zeker weet dat hij kapot is) en de E1 op de plek van de E0 prikken (niet verkeerdom erin prikken) en het moet gewoon werken. Vergeet niet dat je dan wel de potmeter weer goed moet zetten.


--

[www.filamentenmeer.nl]
PLA in 15 different colors
ABS in 17 different colors
Re: Stepper driver gebakken
November 10, 2013 06:01PM
@justintime: in geval van systeemproblemen moet je plan van aanpak rustig bekijken en stap voor stap naar de oplossing werken.

Ik zou het volgende doen.

- stappenmotor met smallgear eraf. Nu heb je twee foutzoek paden

Pad 1: zet je hotend warm of geef m302 op pronterface ( enable cold extrusion)
Geef nu extrude opdracht 5 mm 30-40 mm/sec.
Stappenmotor moet soepel draaien. Kleine tandwiel kun je met de hand niet tegenhouden.
Nu kun je de driver checken en de montage van je tandwiel.

Pad 2: hot end op 195, idler los. Nu moet je met d hand je pla door je hotend kunnen prakken. Dit mag niet te moeilijk gaan.
Zorg ervoor dat bovenkant hotend koud blijft door koeling, anders wordt er teveel pla vloeibaar en valt er niks meer te prakken.
Dit moet je positief afsluiten. Dan zelfde oefening, maar nu filament inklemmen met idler en met grote tandwiel pla door hotend duwen.
Dit moet nu soepeler gaan dan met het handje.
Fouten die je nu vindt: uitlijning hotend en extruder, opwarming hotend, koeling hotend bovenzijde, frictie idler en hobbed bolt

De boel pas weer bij elkaar brengen als je alles hebt gecontroleerd. Dus niet bij het vinden van een fout aannemen dat dat je laatste probleem was.
Gewoon je foutzoek boom afwerken.

En niet opgeven. Als je er helemaal niet meer uitkomt moeten we op het forum eens gaan nadenken over een eerste hulp dienst.
Projecten zijn te kostbaar om niet af te maken.

Eric
Re: Stepper driver gebakken
November 11, 2013 04:32AM
Bedankt voor alle tips weer......

Wel vreemd allemaal......alles werkt naar behoren en dan ineens doet zich er uit het niets wat voor terwijl je weinig of niets veranderd hebt.

Het kan ook zijn dat ik best ongeduldig ben en dat ik teveel van de Prusa vraag qua snelheden. Maar om nou te zeggen dat ik extreem snel ga??

Heb inmiddels alles gecheckt maar kan het niet vinden ......Alleen kwam ik wel iets vreemds tegen.

Ik heb een tandwielverhouding van 15/47?!?!? Terwijl ik overal 9/47 tegenkom.....dus dat zou de boel wel kunnen verklaren waarom hij het af en toe niet trekt.
Dus ben deze zo goed en zo kwaad als het kan aan het printen. En dan weer proberen.

heb nu de 9 tands tandwiel in mijn handen maar die is veel groffer qua tanden en kleiner qua diameter.
Het grote tandwiel wat ik nu aan het printen ben is qua diameter groter alleen qua tandenaantal hetzelfde.

Edited 2 time(s). Last edit at 11/11/2013 05:31AM by Justintime.
Re: Stepper driver gebakken
November 11, 2013 05:39AM
Quote
Evbeurdn
@justintime: in geval van systeemproblemen moet je plan van aanpak rustig bekijken en stap voor stap naar de oplossing werken.

En niet opgeven. Als je er helemaal niet meer uitkomt moeten we op het forum eens gaan nadenken over een eerste hulp dienst.
Projecten zijn te kostbaar om niet af te maken.

Eric

Die eerste hulp post is nog niet zo een slecht idee moeten er eens serieus over nadenken, zelf een beginneling kan een steentje bijdragen.
Re: Stepper driver gebakken
November 11, 2013 06:58AM
Is inderdaad misschien een goed idee....

Weet je wat het ook is. Er zijn zo veel verschillende geprinte onderdelen in omloop. Dat je als je iets koopt, je zo snel mogelijk zelf onderdelen moet printen om de boel aan te passen. Naar je eigen wensen......of in dit geval als je flinke storingen krijgt.
Maar dan is het weer vrij lastig om erachter te komen dat het dan aan de tandwielen zou liggen.

Noge een voorbeeld, Ik had een nieuwe wades uitgeprint die meer ruimte heeft tussen de achterkant van een nema 17 en de aluminium plaat waardaar je nu niet meer de Z-as houder raakt als je helemaal boven bent.

En nu dit "geintje" met de tandwielen. Nu snap ik wel waarom mijn extruder de kracht er niet voor heeft.

Aan de andere kant snap ik niet dat het de hele tijd goed is gegaan en nu niet meer......kan misschien ook aan het filament liggen? dat deze gedurende de rol anders van samenstelling is geworden?

Edit:

Misschien wel leuk om te weten.
Ik had geen ventilator op mijn RAMPS. Dit heb ik nu wel gedaan. En als ik nu het "oude" tandwiel vasthoud heeft hij meer kracht voordat hij tegenstribbelt. Het is nog niet helemaal om naar huis te schrijven. Maar wel veel beter dan daarvoor.
Dus die ventilator is niet alleen om de electronica te beschermen.

We komen er wel.

Edited 2 time(s). Last edit at 11/11/2013 07:09AM by Justintime.
Re: Stepper driver gebakken
November 11, 2013 09:30AM
@justintime: Je moet je RAMPS wel koelen. Dat is wel echt belangrijk om te doen!
Vooral de stepper driver voor de Z-as kan erg heet worden. Heb je er ook koelelementjes op?

Ik heb een fan uit een oude Pc (80x80mm) genomen. Lekker stil en die blaast voldoende lucht.


--

[www.filamentenmeer.nl]
PLA in 15 different colors
ABS in 17 different colors
Re: Stepper driver gebakken
November 11, 2013 12:45PM
Ik heb een fanextender op mijn RAMPS zitten waarmee ik de fan voor de electronica en de fan voor het hotend bedien. Marlin software ondersteund dit in de configuration_adv.h optielijst.
Mijn RAMPS koeler springt aan als een as beweegt en koelt dan een tijdje door. Mijn hot end fan gaat aan boven 50 graden. Daarmee is mijn printer niet al te luidruchtig als hij gewoon aan staat zonder te printen.

Eric
Re: Stepper driver gebakken
November 11, 2013 01:49PM
Ik heb een 50 mm fan gewoon op de RAMPS gelegd. moet daar nog even een kastje voor printen. Moet zeggen dat die 50 mm lekker stil is.

Zo'n fan extender is wel ideaal inderdaad. Die E3D hotend fan maakt erg veel lawaai

Heb even gekeken naar die fan extender, maar deze gebruikt de uitgangen van de "servos" das weer jammer want ik heb auto bed leveling geinstalleerd.
Heb de nieuwe tandwielen geinstallleerd.... en het lijkt tot nu toe goed te gaan.


Is het misschien een idee om een topic te maken voor filament en temperatuur?? Volgens mij zijn er meerdere hier die bij Filamentenmeer bestellen.
Hoef je tenminste het wiel niet opnieuw uit te vinden.

Edited 1 time(s). Last edit at 11/11/2013 01:52PM by Justintime.
Re: Stepper driver gebakken
November 11, 2013 02:28PM
Ik heb mijn extruder weer aan de gang en weet meteen wat het probleem was alleen heb nog geen oplossing gevonden:
het tandwiel van de extruder draait zichzelf vast..
ik heb : kop van de bout - 4ringetjes - lager - dan die karteltjes - lager - 3 ringetjes - boutje

ik heb em goed staan en na 2 rondjes zit ie vast.. iemand ervaring of oplossing??
Re: Stepper driver gebakken
November 11, 2013 02:34PM
Oplossing is heel simpel. Draai een tweede moer tegen de moer aan. Draai deze twee moeren goed strak tegen elkaar aan. Dan kan hij geen kant meer op. Zo kun je met goed afstellen precies de speling bepalen die je nodig hebt.

Edited 1 time(s). Last edit at 11/11/2013 03:01PM by jand.
Re: Stepper driver gebakken
November 11, 2013 03:44PM
En buitenste moer met nylon inlage, dan loopt die nooit meer weg.
Re: Stepper driver gebakken
November 11, 2013 03:45PM
En achterkant is lager, ringetje, moer normaal, moer nylock.
Re: Stepper driver gebakken
November 11, 2013 03:47PM
Voordeel van deze hobby, ik heb voor de rest van mijn leven boutjes en moertjes. Dit is nog erger dan Mecano. Hebben jullie ook het rvspaleis al ontdekt? Die hebben echt elke maat en lengte in prachtig RVS......
Re: Stepper driver gebakken
November 11, 2013 04:40PM
Thanks all
soms zie je door de bomen..

Ik haal mijn moertjes boutjes en ander metaal hier uit de stad das 12km toeren en hebben ook alles en kost bijna niks

Heb net mijn eerste print gelegd en dacht dat ik alles mooi recht had maar het lijkt wel of het inzakt dus zal morgen met koeler proberen
hebben jullie ook stabilizers op de printers??zoja foto of link??

ik denk dat het ook leuk maar vooral handig zou zijn als er een chat zou komen maar dat zal lastig gaan via de site denk ik..

Edited 3 time(s). Last edit at 11/11/2013 04:43PM by KeeZie.
Re: Stepper driver gebakken
November 11, 2013 05:07PM
Wat bedoel je met stabilizers? Zegt me even niets.

Dat inzakken had ik in het begin ook. Koeler aan, vanaf laag 2 en heated bed naar een graad of 35, dan krijg je niet van die uitgezakte onderkanten.
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login