Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Waarom zijn 'printed-parts' zo duur?

Posted by lemio 
Waarom zijn 'printed-parts' zo duur?
April 11, 2011 05:03PM
Ik ben van plan op onze school een RepRap mendel te bouwen, waarop iedereen mag printen mits ze hun ontwerpen op thingiverse zetten, nu ben ik de componenten bij elkaar aan het zoeken en kom ik erachter dat de door een reprap geprinte onderdelen rond de 200 euro kosten [www.mendel-parts.com]. Hoe kan dit zo duur zijn? Aangezien de ruwe materialen voor de 'printed-parts' slechts 60 euro kosten http://www.mendel-parts.com/product_info.php?cPath=54&products_id=147. Dan hebben die bedrijven toch wel een flinke marge?
Re: Waarom zijn 'printed-parts' zo duur?
April 12, 2011 06:32AM
Kijk eens op http://www.emakershop.com/. Daar staan wel goedkopere setjes op.
Re: Waarom zijn 'printed-parts' zo duur?
April 12, 2011 06:15PM
Ik heb mijn onderdelen bij reprap ltd besteld voor 72 euro inc transport. Wel moet je de onderdelen nog afwerken.
Re: Waarom zijn 'printed-parts' zo duur?
April 13, 2011 02:03AM
Het uitprinten van de onderdelen kost nogal wat tijd en stroom. Plus de kosten van het draaiend maken en houden van een printer zijn ook niet laag.

Onderdelen worden wel steeds goedkoper, dat wel smiling smiley




reprapworld.com
PLA, ABS, PETG multiple colors (3 and 1.75 mm) €16,49 / kg
Megatronics 3.0 €79.99 / Minitronics €37,19
Re: Waarom zijn 'printed-parts' zo duur?
April 13, 2011 02:26AM
Ik heb toch het idee dat de marges nogal hoog zijn. Als mijn reprap klaar is wil ik ook een aantal setjes printen voor een degelijke prijs om zo meer mensen bij de community te betrekken. Het afwerken is iets dat je heel goed zelf kunt doen. Hoeveel materiaal gaat er in een reprap? 500 gram?
Re: Waarom zijn 'printed-parts' zo duur?
April 18, 2011 03:07AM
Laat het een kilo zijn, dan kost het nog maar 30 euro oid. Maar iedereen die een printer heeft staan heeft zelf ook veel geld geïnvesteerd, en met de ontwikkelingen bijblijven is een voortdurende kostenpost. Dus het ligt er aan hoe je de marge definieert.




reprapworld.com
PLA, ABS, PETG multiple colors (3 and 1.75 mm) €16,49 / kg
Megatronics 3.0 €79.99 / Minitronics €37,19
Re: Waarom zijn 'printed-parts' zo duur?
May 02, 2011 05:49AM
Ik ga, wanneer de school-printer klaar is en het vakantie is deze gewoon thuis zetten en constant repraps laten printen. De energie is bij ons in de zomer toch geen schaarste. (Ik woon autarkisch). Tijd kost geen geld, aangezien het robots zijn, en energie wordt bij ons in de zomer toch maar gebruikt door een overload protector. Dus ik denk dat dat het wel gaat worden xD. En dan gewoon op ebay verkopen.

Maar het ligt dus gelukkig niet aan mij dat ik ze vreselijk duur vind.

De grootste uitdaging is dus nog om de RepRap veel sneller te maken...
Re: Waarom zijn 'printed-parts' zo duur?
May 03, 2011 04:08PM
Hoop dat het lukt, is alleen maar goed voor de communitysmiling smiley




reprapworld.com
PLA, ABS, PETG multiple colors (3 and 1.75 mm) €16,49 / kg
Megatronics 3.0 €79.99 / Minitronics €37,19
Re: Waarom zijn 'printed-parts' zo duur?
June 04, 2011 11:33AM
inderdaad vergt onderhoud nogal wat inspanning, maar dat is ook wat makkelijker te maken door een paar aanpassingen, zoals delen in ABS printen (dat heeft en smeltpunt dat veel hoger ligt dan PLA en vervormt dus minder) en de wagens aanpassen door messing busjes of lineaire kogellagers ipv de gebruikelijke PLA glijlagers te gebruiken.
Tegenwoordig kun je voor een kleine 100Euro een complete set voor een Prusa mendel met alle onderdelen in ABS kopen, inclusief verzendkosten en messing glijlagers.
Helaas zijn ze in nederland nog maar sporadisch te koop, en dan nog meestal op ebay of via een forum, maar in duitsland kun je genoeg van die setjes kopen, er zijn daar meerdere online shops te vinden.
Verder is plastic tegenwoordig bar duur, door de hoge olieprijzen, dat geld voor fillament, maar ook voor gietharsen etc.
Overigens vormt dat plastic maar een klein deel van de Prusa Mendel, de geharde 8 mm assen en m8 draadeinden kosten heel wat meer en de electronica ook.
De productie van eerste generatie reprapdelen kan ook behoorlijk versneld en goedkoper worden door de delen bv in smooth-0n Task8 te gieten, dat is een giethars die behoorlijk rigide is en tegen een hoge temperatuur kan(130 graden celsius).
Dat gaat wel voorbij aan het selfreplicating principe, maar er zijn ook mensen die de delen door een comerciele printer laten maken.
Bas
Re: Waarom zijn 'printed-parts' zo duur?
June 07, 2011 04:28AM
@kitty: Heb je links van interessante duitse webshops? Ik heb van het weekend namelijk net mijn ABS onderdelen besteld via ebay:

[cgi.ebay.nl]

Kitjes met bronzen glijlagers heb ik nog niet gezien! (en wat win je met bronzen glijlagers? Vooral minder slijtage lijkt mij?)

De assen(gladde en met schroefdraad) koste mij samen maar 35 euro. Electronica kan echt niet veel goedkoper dan iets van 50 euro(moet je wel zelf (smd) solderen)
Re: Waarom zijn 'printed-parts' zo duur?
August 25, 2011 05:01AM
In een RepRap mendel Prusa gaat 323 gram http://www.flickr.com/photos/53530825@N08/5988583782/in/photostream/
De ijzeren staven kosten me 5 euro bij een staalgroothandel in de buurt en de boutjes+moertjes+draadeindes kosten mij 55 euro. Bij een andere groothandel in de buurt winking smiley (Even voor de duidelijkheid smiling smiley )

Edited 1 time(s). Last edit at 08/25/2011 05:06AM by lemio.
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login