Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Extruder problemen

Posted by MartijnD 
Extruder problemen
September 02, 2014 04:30PM
Hallo Allemaal,

Sinds dit weekend ben ik klaar me de bouw van mijn 3D printer. Ik heb een heel eigen ontwerp gemaakt op een bestaand cnc frame wat ik al eens gebouwd had. Ik zal hier nog wel een bouw/foto verslag van plaatsen. Nu ben ik dus een beetje aan het proberen bijna alles werkt en is gekalibreerd. Alleen nu heb ik problemen met de extruder... hij verstopt, is te laat.. eigenlijk doet hij van alles behalve een stabiele materiaal flow.











Ik heb zo'n Chinese direct drive extruder welke netjes is gekalibreerd volgens de diverse kalibreer handleidingen die te vinden zijn hier de site. Wellicht is dat het probleem maar ik heb ook wel gelezen dat er mensen zijn die deze dingen wel werkend hebben gekregen. Kan iemand mij op de goede weg helpen?

Nog even wat extra info: de bovenstaande objecten zijn geprint met met 50mm/s, 1,75mm ABS, extruder op 240gr bed op 80gr, het object plakt goed op het bed. extruder heeft een nozzle 0,3mm Als jullie nog meer info nodig hebben hoor ik het graag.

Groeten, Martijn
Re: Extruder problemen
September 02, 2014 06:23PM
Krijgt je stepper voldoende stroom? Heb je de juiste temperatuur tabel gebruikt? Is de temperatuur stabiel? Staat er voldoende druk op het filament?

Zo te zien lijkt het een slechte materiaal flow, dit kan verschillende oorzaken hebben of een combinatie daarvan. Welke extruder heb je precies?
.
Als je temperatuur tabel in de firmware niet goed is, hoeft 240 graden geen 240 graden te zijn. Ik print vaak ABS op 250 graden. Stel je wijkt 10 graden af, print je op 230 graden met wat schommeling in de temperatuur zit je nog lager.

Kan je het filament makkelijk met de hand doorduwen?
Re: Extruder problemen
September 03, 2014 01:04AM
Quote
P4tje
Krijgt je stepper voldoende stroom? Heb je de juiste temperatuur tabel gebruikt? Is de temperatuur stabiel? Staat er voldoende druk op het filament?

Zo te zien lijkt het een slechte materiaal flow, dit kan verschillende oorzaken hebben of een combinatie daarvan. Welke extruder heb je precies?
.
Als je temperatuur tabel in de firmware niet goed is, hoeft 240 graden geen 240 graden te zijn. Ik print vaak ABS op 250 graden. Stel je wijkt 10 graden af, print je op 230 graden met wat schommeling in de temperatuur zit je nog lager.

Kan je het filament makkelijk met de hand doorduwen?

Krijgt je stepper voldoende stroom?
als de extruder verstopt zit kan ik de filament met de hand lastig aan het slippen (tegen houden) krijgen en als de extruder dan verstopt zit slipt de getande voer wiel (lees: vreet dwars door de filament heen, scherp genoeg dus) de stepper zelf draait gewoon.

Heb je de juiste temperatuur tabel gebruikt?
Wat ik kan meten zit ik er 10 a 15 gr onder. Ik meet dit met de bij mijn multimeter geleverde thermocouple aan gesloten op mijn multimeter welke in kokend water +/- 105gr aan geeft. De sensor die ik zelf in de extruder gemaakt heb door het "oude" thermocouple te verwijderen en een met 1% afwijking 100K NTC te monteren en heb in Marlin voor tabel 1 gekozen. Gisteren heb ik mijn laatste print, na een schoonmaak actie, op 260 gr gezet en dit resultaat is hier te zien:

schoon maken doe ik als volgt:
- uitgeboren
- nozzle schoon branden met een soldeerbrander en een nacht in de pvc cleaner

Is de temperatuur stabiel?
Zover ik het kan bepalen wel. en dan kijk ik naar de temperatuur op het Ramps LCD.

Staat er voldoende druk op het filament?
zoals gezegd ik kan hem moeilijk tegen houden

Welke extruder heb je precies?
deze:


Bedankt voor je snelle antwoord,
Martijn Diks
Re: Extruder problemen
September 03, 2014 02:30AM
Kan het ook te maken hebben met de kwaliteit van de ABS ik heb mijn spoeltje van een Ebay van een verkoper uit Litouwen. Was erg (goed)koop. Ik heb hem besteld voor de eerste tests. Vanmiddag kan ik mijn bestelling van 123inkt ophalen kijken hoe dat gaat.
Re: Extruder problemen
September 03, 2014 04:30AM
Dat filament heb ik ook, volgens mij is de kwaliteit daarvan wel goed. Ik krijg zulke resultaten (wel minder erg) door temperatuur schommelingen van de hot end. Dit kan je zien door via de computer te printen, Repetier en Pronterface hebben temperatuur grafieken.

ABS verwijder je trouwens met aceton, ik weet niet wat er in PVC cleaner zit. Schoonmaken lijkt me ook niet echt nodig, ik heb nog nooit mijn hot ends schoon gemaakt of uitgeboord.

Ik heb zelf een E3D en een E3D cloon, daarvan is de afstand tussen de punt van de nozzle naar het koelblok een stuk korter. Hoe meer gesmolten plastic, hoe hoger de druk. Kijkend naar de Makerbot is die afstand ook korter dan bij jou extruder.

Je extruder lijkt een beetje op een makerbot extruder, maar een belangrijk onderdeel lijkt te ontbreken: een heatsink.

De Makerbot extruder:


Ik kan me niet voorstellen dat bij jou extruder het koelblok goed gekoeld wordt, waardoor de hitte door heel je extruder kan kruipen en het plastic kan vervormen.

Je kan deze ertussen plaatsen in plaats van de spacers:
[www.robotdigg.com]
Je kan denk ik het best de gestreepte nemen, die voorkomt dat er een luchtstroom richting je hotend gaat.

Alsnog zijn het allemaal aannames, stel je zou de heatsink bestellen kan je meteen dit mee bestellen mocht je er niet uitkomen met deze hotend:
[www.robotdigg.com]
[www.robotdigg.com]
[www.robotdigg.com]

Heb je bij 123Inkt PLA besteld? Met het ontbreken van een heatsink en zo'n lang verwarmd stuk heb je grote kans dat PLA helemaal vastloop.

Edited 1 time(s). Last edit at 09/03/2014 04:36AM by P4tje.
Re: Extruder problemen
September 03, 2014 07:52AM
Heb veel slechte ervaringen gezien over de extruder die jij gebruikt. De meeste mensen hebben hem direct weer uit gebruik genomen.

Echter denk ik dat hij wel potentie heeft, maar met een andere hotend.

Allereerst zal ik eens proberen om met een stukje ABS te printen, als dit wel lukt, dan weet je bijna zeker dat het ook komt door de koeling, maar een hotend is een ingewikkeld onderdeel en een kleine imperfectie in de melt-chamber kan al zorgen voor extrusieproblemen.


http://www.marinusdebeer.nl/
Re: Extruder problemen
September 04, 2014 01:09AM
Hallo allemaal,

Hartelijk bedankt voor het meedenken en de informatie tot nu toe. Gisteren avond ben ik even aan het prutsen geweest en heb mijn extruder lichtelijk verbouwd:

Nog even het plaatje van voor de tijd:


Ik heb de holle bout omhoog gedraaid om de afstand zo kort mogelijk te maken:


Natuurlijk was de bout te lang dus heb ik hem in gekort en ook de contra-moer aan de bovenzijde geplaatst:


En zo ziet hij er nu uit:


En dit was het resultaat nog niet optimaal maar goed het light niet meer helemaal aan de extruder:


Iemand nog suggesties waar ik het probleem van de loze ruimte bij de randjes moet zoeken? Ik denk zelf bij de acceleratie van de y as omdat mijn printtafel vrij lomp (lees zwaar) opgebouwd is. Of is dit een probleem van de slicer? Ik heb Cura gebruikt voor deze print dit is natuurlijk een een pakket voor de Ultimaker welke natuurlijk een mooi vlot en lichte machine is.

Groeten Martijn
Re: Extruder problemen
September 04, 2014 07:35AM
Het kan door backlash ontstaan, maar je extrusion is ook nog niet goed dat kan ook invloed hebben.

Je stappenmotor wordt nu als warmte afvoer gebruikt en deze genereert zelf ook warmte. misschien is het beter om heel de hot end te vervangen? Heatbreak + heatblock + nozzle een heatsink erop en e.v.t. nieuwe heater en thermistor en dan het heatblock inpakken in isolatie (ceramic b.v.)

Dit is de DX versie, ook die heeft een heatsink:


Comments op Amazon:
[www.amazon.com]

Kan je de grafiek van je hot end temperatuur van tijdens de print posten? Aan de comment te lezen zit er een weerstand in die waarschijnlijk niet genoeg vermogen kan leveren om de temperatuur stabiel te houden.

Edited 2 time(s). Last edit at 09/04/2014 07:46AM by P4tje.
Re: Extruder problemen
September 04, 2014 04:16PM
Hier mijn grafiek op de volgende screenshots zijn de rest van instellingen zichtbaar

1/4 Begin met extruden: dal van 2 gr


2/4:


3/4:


4/4 Ende:


Ik heb vanavond nog een printje gemaakt en ben er nu klaar mee met deze extruder hij zat alweer verstopt.

Maar toch als ik de temperaturen van het koelblok meet:
tussen de fan en de stepper. je ziet nog net het bolletje van mijn TC multimeter tegen de moer aan zitten:

aan de motor zijde:

31gr valt voor mijn gevoel wel erg mee laten we voor de vorm 10gr meet fout bij optellen... dan valt het nog mee of niet?

Maar toch zoals ik al schreef ik ben er klaar mee, er gaat gewoon een andere komen ik zit te denken aan deze: [LINK] Maar hier zit zo'n 30w cartridge heater bij. Nu is mijn vraag zou 30w genoeg zijn? ze worden ook met 40W aangeboden.
Re: Extruder problemen
September 04, 2014 07:28PM
Met een 'all metal' hotend ga je nooit lekker PLA printen. Daarvoor is een J-head of een Merlin hotend toch echt beter.

All metal hotends gaan vooral goed met ABS en plastics zoals Nylon en andere polymers die een hoge temperatuur nodig hebben.

De J-head van [reprapworld.com] heeft het bij mij altijd goed gedaan, en dan vooral de 3mm versie. De 1.75mm had een keer wat problemen, maar dat was uiteindelijk ook verholpen.


http://www.marinusdebeer.nl/
Re: Extruder problemen
September 05, 2014 03:24AM
Ik heb een E3D v5 en een cloon hiervan (zoals die link), hiermee print ik prima PLA. Wel heb ik de cloon uitgeboord naar 3mm en er een PTFE liner in geplaatst.

Ga je over op Bowden? Anders zou je gewoon je huidige hotend kunnen vervangen met Makerbot (cloon).
Re: Extruder problemen
September 05, 2014 05:44AM
Denk er bij dat hotend wel aan dat het een E3d kloon is en dat een E3d een ventilator erop heeft. Hij heeft een heatbrake, maar als je voor de`e gaat zou ik toch de tempertuur meten daarboven en in het achterhoofd houden dat je een fanmount moet printen.
Voor PLA lijkt het me zonder PTFE tape ook vragen om lekken om dat heaterblock heen. Het lijkt me een mooi hotend om mee te printen, maar ik denk niet voor PLA en nylon.

Ik zou je ook een J-head aanraden. Gewoon omdat dat een erg bewezen ontwerp is en er veel over te vinden is. Deze nieuwere clones zijn toch altijd nog onzeker..


[www.filamentenmeer.nl]

ABS filament in 40+ colors,
Flexible filament in 5 colors,
HIPS filament in 8 colors,
Metal PLA filament in 3 colors,
Nylon filament in 3 colors,
PETG filament in 6 colors,
PLA filament in 40+ colors.
PVA filament.
Wood filament in 2 colors..

Like us on Facebook:[www.facebook.com]
Re: Extruder problemen
September 05, 2014 07:04AM
Hallo allemaal,

Wederom bedankt voor het meedenken en de adviezen.

Ik heb nu het volgende strijd plan:
- Hier wil ik er 1 van bestellen (heb geen angst die weerstand gaat eruit en komt een cartridge heater voor in de plaats.
- Mijn huidige extruder wil ik dan ontdoen van de hot-end en voorzien een 4mm luchtslang koppeling en dan deze dan aan het frame van mijn printer vast maken.
- de kop en de extruder koppelen met de PTFE slang
- Een ventilator op de kop plaatsen om de koude zone van de hot-end te koelen.

en tot die tijd.... leveren duurt even winking smiley ga ik nog even eigenwijs door klooien met mijn huidige extruder.

Groeten Martijn
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login