Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Geeetech (E3D) hotend loopt vast thumbs down

Posted by reeskees 
Re: Geeetech (E3D) hotend loopt vast thumbs down
January 14, 2015 05:46PM
Hey das fijn om te horen smiling smiley in General waren er ook sceptici die claimen dat aluminium als heatsink zou werken en daardoor je printer meer energie verbruikt, maar om eerlijk te zijn merk ik daar weinig van. Heb je ook isolerend materiaal aan de onderkant van de PCB? Ik heb er een schuimlaag onder geplaatst zodat alle warmte alleen aan de bovenkant van de heatbed vrij komt.


http://www.marinusdebeer.nl/
Re: Geeetech (E3D) hotend loopt vast thumbs down
January 14, 2015 05:51PM
Ik heb een MK3 alu heatbed met een dik stuk kurk eronder, het verschil is dat alu sneller opwarmt dan glas. Op het forum heb ik wel eens gelezen dat glas meer warmt opslaat en dus minder gevoelig is voor temperatuur schommelingen (niet dat dat heel veel uitmaakt)
Re: Geeetech (E3D) hotend loopt vast thumbs down
January 15, 2015 05:22PM
@Marinus: de Myriwell (een van de Chinese printers) heeft inderdaad een isolerende plaat onder de PCB. Boven de PCB heeft hij ook een vaste alu plaat, maar een afneembare vind ik echt veel handiger. Standaard zat er een pcb plaatje met veel gaatjes bij als printbed, maar dat is echt bagger! Prints blijven wel zitten, maar zijn erg lastig los te maken vanwege filament in die gaatjes en ze krijgen dus 'pootjes'. Voor m'n Prusa wil ik daar ook wel naartoe. Een isolerend mateeriaal, heatbed, alu plaat (met verzonken schroeven) en daarop een afneembare alu plaat met kapton.

@P4tje (en Marinus ook) Aluminium heeft een (veel) hogere warmtegeleidingscoefficient dan glas. Daarom warmt het snel op en koelt het snel af. Dat is precies wat je wilt van een koellichaam. Dat het snel warmte opneemt van een warmtebron en deze weer snel afgeeft aan lucht. Glas warmt minder snel op, koelt minder snel af en is dus inderdaad ook minder gevoelig voor temperatuurschommelingen. Zelf denk ik dat, omdat aluminium zo snel weer opwarmt, je effectief weinig merkt van een daling in temperatuur. Lang warmte vasthouden vind ik niet heel nuttig. Als een print klaar is, wil ik juist dat het printbed snel aan te raken is.

Bron: Wikipedia


[www.filamentenmeer.nl]

ABS filament in 40+ colors,
Flexible filament in 5 colors,
HIPS filament in 8 colors,
Metal PLA filament in 3 colors,
Nylon filament in 3 colors,
PETG filament in 6 colors,
PLA filament in 40+ colors.
PVA filament.
Wood filament in 2 colors..

Like us on Facebook:[www.facebook.com]
Re: Geeetech (E3D) hotend loopt vast thumbs down
January 16, 2015 10:15AM
Bovendien is aluminium bestendig tegen uitzetten door opwarming, makkelijk te bewerken zonder dat het breekt en kan je er zelf schroefdraad in tappen als je dat wil. Het is ook nog eens makkelijker te verkrijgen en je snijdt je niet in de vingers als je ermee werkt winking smiley (ervaringsdeskundige).


http://www.marinusdebeer.nl/
Re: Geeetech (E3D) hotend loopt vast thumbs down
January 16, 2015 02:58PM
Haha ik heb 2 jaar glas als printbed gehad, nooit wat kapot gegaan. Maar bij mijn Delta Pi had ik last van hele rare lijnen in mijn print, heel consistent. Soort Z banding maar dan beide kanten op, zo dus:

( )
) (
( )
) (

De glasplaat werd niet PID aangestuurd, maar om de paar seconden. Elke keer als het heated bed aanging zag ik een nieuwe band tevoorschijn komen. Bleek dus dat het glas warpte bij verhitting (tussen 20 en 100 graden wel 5mm!), nu vervangen een ronde MK3 ALU heatbed
Re: Geeetech (E3D) hotend loopt vast thumbs down
January 17, 2015 06:18AM
Glas en kapton al tijden weggehaald en vervangen door de PEI plaat. Enig probleem is dat de kleefkracht echt soms veel te hoog is als je je nozzle te dicht op de plaat instelt. Heb al een paar keer gehad dat ik de plaat moest losmaken en licht verbogen om het printje lost te krijgen grinning smiley
Re: Geeetech (E3D) hotend loopt vast thumbs down
January 17, 2015 01:40PM
Als glas en kapton niet meer nodig zijn heb ik er die hoge kleefkracht wel voor over en als men deze dan makkelijk kan vervangen door een ander exemplaar kan men direct verder printen.

Van waar komt deze PEI plaat en hoe dik is deze?
Re: Geeetech (E3D) hotend loopt vast thumbs down
January 17, 2015 06:12PM
Bij de duitse websites was het altijd goed te vinden. Er zijn er verschillende. Grootste verschil is of "gewoon" PEI en de andere is alu met PEI coating.

Alu met PEI coating [reprap-fab.org]
Ik had de PEI zonder alu coating in 2.5mm maar de (duitse) leverancier heeft ze niet meer...Dat is wel jammer want die was de helft goedkoper.

Het schijnt ook direct via amazon te koop te zijn.

[edit] De PEI zonder alu [reprapteile.de]

Edited 2 time(s). Last edit at 01/17/2015 06:21PM by Frans@France.
Re: Geeetech (E3D) hotend loopt vast thumbs down
January 19, 2015 11:37AM
Wat een super ideeen hier. Heb zelf ook het probleem dat wanneer ik iets in details moet printen waarvan het oppervlakte van de eerste laag heel klein is ( bijv letters) dat het dan gwn niet hecht. Mijn printkop neemt dan het filament gwn mee en dan word het een grote rotzooi.
Re: Geeetech (E3D) hotend loopt vast thumbs down
January 19, 2015 03:17PM
Op de PEI met 50*c en PLA zonder probleem iets kleins als bed vol m3 t-nuts geprint. Afstellen van de correcte bed temp. is belangrijk in relatie met hotend temp. Als het echt goed is dan zit het perfect vast en zodra het bed koud is valt het er bijna zonder problemen vanaf.
Re: Geeetech (E3D) hotend loopt vast thumbs down
January 19, 2015 04:51PM
Ik print op het moment gewoon op de glasplaat met een laagje haarspray. De printkop op 0.1 mm afstand van het bed. Het bed op 65 graden voor de eerste laag en 205 graden als eerste laag. Nozzle 0.4. Sommige delen laten soms los... gaat dus nog neit zoals ik het wil. Zo'n PEI plaat is ook mooi, vind ze alleen wel prijzig.
Re: Geeetech (E3D) hotend loopt vast thumbs down
January 30, 2015 11:15AM
haha ik print nu op opgeschuurd kapton tape, de prints zitten zo vast dat je hem niet meer los krijgt smiling bouncing smiley Ga het nu is proberen met een wat lager bed temperatuur. Printte eerst op 200/65
Re: Geeetech (E3D) hotend loopt vast thumbs down
March 06, 2015 05:58PM
Lol.... Ben aan het typen dat ik ook op opgeschuurd kapton print en dat dat tot nu toe geen problemen oplevert... Lazert mijn printje (omgekeerde kegel) om...eye popping smiley

Edited 1 time(s). Last edit at 03/06/2015 05:58PM by jipjip.
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login