Racire extrudor. Toata povestea. June 03, 2014 02:25PM |
Registered: 10 years ago Posts: 478 |
Re: Racire extrudor. Toata povestea. June 03, 2014 08:09PM |
Moderator Registered: 13 years ago Posts: 1,352 |
Pai ti s-a blocat vreodata filamentul in interiorul zonei reci - a trebuit sa demontezi totul si sa dai gaura pe interior ca sa il deblochezi? Pune o termocupla si vezi ce temp are cold endul in partea cea mai de sus unde intra in zona de tranzit. Daca nu s-a blocat niciodata si daca filamentul nu s-a incurcat inainte de intrarea in zona de tranzit, atunci nu cred ca iti trebuie ventilator acolo. In loc de ventilator in locul tau as pune ceva peste hot end, ca sa mai reduca din convectie, insa ai niste fire acolo care incurca poate le poti redirectiona si pune un "capac" peste hotend.Quote
Intrebarea1: este neaparat necesar de racit partea "rece" a hot-end-ului?
Nicaieri in hotend. Ba chiar dimpotriva ar fi bine ca hotendul sa fie izolat termic. Daca bate ventilatorul in el il raceste si asta e contraproductiv pt extruziune. Eu il imbrac cu silicon de garnituri de motor, e silicon de temperaturi ridicate, si cu un strat asa de vreo 5mm mi se pare ca izoleaza f bine. Siliconul scoate fum cand e incalzit prima data. Plus ca pute rau cand e moale pana se intareste. Dar mie mi se pare bun. Poti izola si cu altceva, poate sunt variante si mai bune.Quote
Intrebarea2: unde exact si cum trebuie sa suflu aer in partea calda a hot-end-ului?
Quote
Intrebarea 3: pentru cei care au habar de mecanica fluidelor. Am un ventilator turbina care sufla intr-un tub de copex. Iar in celalalt capat....abia iese ceva.
Are cineva o idee de design ca sa...reusesc sa suflu cat mai mult aer pe tub?
Re: Racire extrudor. Toata povestea. June 04, 2014 01:11PM |
Registered: 10 years ago Posts: 478 |
Re: Racire extrudor. Toata povestea. June 04, 2014 02:51PM |
Moderator Registered: 13 years ago Posts: 1,352 |
Daca inteleg bine e vb de plastic iesit intre blockul de metal incalzit si ptfe. E relativ comun, si sunt cateva cauze. Si se si poate agrava chestia cu timpul.Quote
alexella
Well, n-am avut pana acuma probleme cu blocatul filamentului.
Desi, cand i-am facut odata o revizie, avea plastic si intre PTFE si tubul rece al hotend-ului.
Dar cred ca atunci am extrudat multa vreme prea apasat de pat si...plasticul tot trebuia sa iasa pe undeva afara :-)
Mi se pare ideal sa ai un multimetru cu termocupla, pentru ca e o chestie unde temperaturile sunt cat de cat importante. Pe de alta parte si multimetrul ca atare e util, mai verifici un voltaj de 5v, etc. Acum ce marca de multimetru nush sa zic, sunt multe, dar cele foarte ieftine nu pt ca se tot ard, si cele de la axiomet tot nu (2 stricate dupa care nu am mai luat de la ei niciodata). Cele de la unitrend sunt mai bune, am unul care m-a tinut ani, si am si unul amprobe de care sunt destul de multumit. Cele care sunt foarte bune gen fluke mi se par prohibitiv de scumpe.Quote
Bun, deci prioritatea 1 e o termocupla.
Siliconul ala de temperatura (pt garnituri de motor si esapament), daca il ungi pe metal ... mai bine acolo ramane. Eu am uns tot hotendul integral, mai putin diuza ca sa o pot schimba. In rest imbracat strat relativ gros cu totul, inclusiv rezistorii, inclusiv thermistorul, si asa chiar fixeaza termistorul. Ca sa ii faci capac in alta parte si sa il pui, nu cred ca merge pt ca din experienta mea siliconul asta se cam rupe cand incerci sa il dezlipesti. Mai bine il pui direct, mai ales daca dai cu un pic de smirghel gros pe metal. Ce ma refeream la capac, e o chestie mai mare care sa opreasca convectia in zona de tranzit. Adica in poza asta ar fi un "capac" sau mai bine zis "palarie" chestia aia de pluta, care era din aia pe care se pun paharele prin baruri. Suport de pahar sau cum s-o fi chemand. Si doar sta acolo deasupra, nu e prinsa fizic in nimic, se poate baga sau scoate. Dedesubt mai e o bucata de clingherit mai mica, si aia cred ca ajuta la fel, dar mai mult e ca sa tina firele pt ca e din material mai tare, si are doar o gaura fiind prinsa cu piulitza. Revenind la palarie, mi se pare ok o chestie din aia pe care se pun paharele cu o gaura in mijloc si taietura spre o margine si asa se poate pune si scoate oricand, pe deasupra. In fine, asta e doar o varianta, poate gasesti alte materiale sau alt mod sa faci ceva de genul. Apropos de silicon din asta ca izolatie, la mine si paturile incalzite sunt pe dedesubt tot cu silicon din asta.Quote
Capac peste hot end m-am gandit si eu dar...mi-ar placea unul "turnat".
Am vazut pe net niste chestii rosii tare cool.
O sa incerc sa fac o "caciulitza" de silicon pe un extrudor care-l am prin sertare si...poate se usuca si nu mai scoate fum cand il pun pe hotend.
In varianta ideala, ar fi bine ca hotendul sa fie integral izolat si...fix doar gauricea sa fie libera. Dar, nu prea pot asa ceva.
Daca ar fi un sistem unde x si y ar fi integrate atunci da. Dar cum e la prusa, cu x si y separat, practic doar axa cea mai grea conteaza. Iar pe pat, daca vad bine in poza, ai o bucata de sticla care cantareste ceva, si alte chestii. Practic, ar trebui sa cantaresti tot ansamblul de Y care e in miscare si sa compari cu cel de pe X. Banuiala mea e ca patul va fi mai greu, caz in care nu conteaza cat de usor devine extruderul, poti sa faci extruder de 1gram ca daca patul are 2kg atunci practic tot aia e. De asta bowden nu are logica pt prusa, dupa parerea mea. Bowden ar fi bun pt delta, sau pentru sisteme carteziene care au x in acelasi ansamblu cu y, asa cum e ultimaker (pe care l-a copiat ulterior makerbot). In cazurile astea da, cand dai jos din extruder se vede in ambele axe. Dar daca patul Y e greu (la mine e si mai greu) atunci extruderul si carriage-ul de pe x nu prea mai conteaza. Acuma sunt si paturi usoare, am vz unul facut cu o bucata de carton, asa e ca de la caz la caz.Quote
De ce nu pun cooler direct pe hotend? Pentru....ca sunt obsedat cu greutatea. Vreau sa am carul cat mai usor. In plus de asta, ma enerveaza ca-mi obtureaza campul vizual si..nu vad ce se intampla. Si-mi place mult sa ma uit cum printeaza :-)
Dupa ce face primul strat, asta daca vrei sa te uiti, sau altfel cat mai devreme, incearca sa acoperi partea din fatza ca si pe laterale, cu un prosop sau ceva. Si lasat deschis doar in partea de sus a cutiei. Fa o piesa asa si vezi daca e vreo diferenta. Zic asta pt ca la mine warpingul a fost in general datorita curentilor de aer. De ex daca deschid fereastra sau usa, gata face warping. Si daca inchid imprimanta nu mai face, dar la mine tot ramane deschisa sus pe unde intra filamentul, cam o treime din capacul de sus lipseste, parerea mea e ca asta schimba curentii de aer orizontali si ramane doar cu unii verticali din convectia de la pat. Vad ca ai sticla si inteleg ca printezi cu abs, nush ce sa zic, daca e sticla obisnuita atunci s-ar crapa la temp la care se lipeste bine abs-ul. Eu folosesc o bucata de pcb acoperit cu kapton si recomand. Poti sa iei una din asta si sa tai 10cm din ea, ramai cu 20x20cm si pui kapton pe ea si gata, e mai usoara si mai subtire si cuprul disipa caldura mai bine, mai ales daca e dublu placat. Pt warping mai poti face si o chestie unde primul strat e putin mai mare, sau are ca un fel de talpa care prinde pe pat pe o suprafatza mai mare.Quote
Iar cu warpingul, o sa deschid la un moment dat un subiect separat.
Eu am patul la 125 grade pe senzor (si tot am 100 pe sticla) si... tot face warping.
M-a omorat !!!!
Re: Racire extrudor. Toata povestea. June 04, 2014 04:27PM |
Registered: 10 years ago Posts: 478 |
Re: Racire extrudor. Toata povestea. June 04, 2014 07:06PM |
Moderator Registered: 13 years ago Posts: 1,352 |
Quote
alexella
Da, asa e.
Inainte de prima revizie a hot-end-ului, inca nu ma procopsisem cu "babysteps" si... am ratat multe print-uri din prea multa presiune pe cap. Si asa e, la un moment dat incepusa sa iasa PLA si pe la filetul diuzei (spre partea rece a hot end-ului)
Acum am rezolvat cu elevatia si nu mai extrudez prea lipit de pat.
Iar viteza de flow, mi-e limitata de...cat de bine prinde hobbed bolt-ul versus presiunea rulmentului si alte necunoscute. Cert e ca, daca dau viteza prea mare, incepe si macina filamentul, se colmateaza bolt-ul si....adio. Dar aici am un alt topic deschis unde...tre' sa-mi strang concluziile. Ideal ar fi un sistem ce poate aplica valori repetabile ale presiunii rulmentului pe filament. Ca...n-am chef de numarat ture de surub cand strang rulmentul de presiune.
Cred ca sa-mi fac intr-o zi fie extrudorul cela cu "constant pressure" (makibox, [www.thingiverse.com]) fie imi fac un extrudor Kraken cu doua roti dintate. Si neaparat unul la care vad boltzul cand impinge filamentul ca sa vad daca si cand se colmateaza.
Eu aici sunt mai inspre rusi ... la mine chestiile mai sexi sunt alea mai mari :-). Pe tepes nu il pot muta prin casa singur ... tre sa chem pe cineva ca sa ma ajute sa il mut ... lol.Quote
Da vreau sa-l fac sexi si micutz. Ce ai tu e eficient dar e imens. [...]
si NU o sa-l ingalez cu silicon pentru ca acum 2 saptamani tocmai am schimbat rezistenta de incalzire pentru ca...a inceput sa scoata fum. Asa ca am decis sa las piesele cat de cat accesibile la hot-end. Sau...mai dau vre-o 10 ture de Kapton pe cap si...ar trebui sa fie suficient, nu? :-)
La printrbot si barele de pe Y tot sunt in miscare, deci io zic ca oricum e mai greu decat extruderul. Faza cu capul de printare intr-o parte, asta e un "feature". Daca ar fi 2 bare verticale, din cauza ca paralelismul nu poate fi perfect, doar una ajunge sa fie "constraint" si respectiv sta carriage doar pe una din ele. Daca pe barele sunt orizontale, automat gravitatia imparte greutatea pe fiecare bara. Daca e pus asa intr-o parte la fel, gravitatia face incat carriage trage la fel de ambele bare, dar de una din ele prin "rotire". E buna chestia asta. Dar 2 rulmenti dap e cam putin intr-adevar mai bine 3.Quote
Da, asa e, ai dreptate. Trebuie sa evaluez greutatea lui Y inainte sa ma zgarcesc la greutatea lui X. Corect. Si...da... am un Y greu cat China. Ideea e ca X-ul la printrbot e cam firav. Cele doua bare rectificate sunt la 20mm distanta una de alta si tot capul de printare este pe o parte. Si, ma gandeam ca trage prea tare in torsiune de sistemul X. De-asta am si modificat suportul cu rulmenti liniari si in loc de 2 acuma are 3 in T. Si..e mai tzapan.
Re: Racire extrudor. Toata povestea. June 05, 2014 12:01PM |
Registered: 10 years ago Posts: 478 |
Re: Racire extrudor. Toata povestea. June 05, 2014 01:15PM |
Moderator Registered: 13 years ago Posts: 1,352 |
Re: Racire extrudor. Toata povestea. June 26, 2014 01:59PM |
Registered: 10 years ago Posts: 478 |
Re: Racire extrudor. Toata povestea. June 26, 2014 06:55PM |
Moderator Registered: 13 years ago Posts: 1,352 |
Re: Racire extrudor. Toata povestea. June 27, 2014 09:32AM |
Registered: 10 years ago Posts: 208 |
Re: Racire extrudor. Toata povestea. June 30, 2014 03:52PM |
Registered: 10 years ago Posts: 478 |
Re: Racire extrudor. Toata povestea. July 10, 2014 04:34AM |
Registered: 10 years ago Posts: 478 |
Re: Racire extrudor. Toata povestea. October 16, 2016 11:33AM |
Registered: 10 years ago Posts: 478 |