Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Langzaam maar zeker de geboorte van een i3 printer

Posted by SnelleD 
Langzaam maar zeker de geboorte van een i3 printer
October 31, 2013 09:45AM
Langzaam komt er meer licht in de duisternis moet nog twee onderdeeltjes hebben de extruder bout en een voeding over dat laatste ben ik er nog niet uit, voeding uit een PC of een industriële voeding.
En dan de software die schrikt mij momenteel het meest af gelukkig zijn er op dit forum handige Harry's die handleidingen maken en er zijn hier veel nuttige tips te vinden.
Alleen jammer dat het forum niet ingedeeld is in handige topics de info staat zo wat overal maar in ieder geval is het hier prettig vertroeven.
Ondertussen ook gestart met FreeCad gelukkig is hier YouTube beschikbaar anders zou het hier niet veel soeps zijn (nu ook nog niet) maar kan nu toch een cirkel maken.grinning smiley

Hopelijk kan ik later hier ook bijdragen posten waar men iets aan heeft.




.
Attachments:
open | download - image.jpg (268.5 KB)
Re: Langzaam maar zeker de geboorte van een I3 printer
October 31, 2013 10:01AM
Ziet er indrukwekkend uit.
Welkom hier.

Dit is de Nederlandse draden plek. Er zijn best wel topic threads, maar die zijn dan wel in het engels.

Dus gewoon ook in het engels zoeken en dan vind je een boel.

Ik ontwerp in OpenScad en maak plakjes met Slic3r. Dan bestuur ik mijn Orca met Pronterface en de Orca loopt op Marlin.

Success met afbouwen

Thomas


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Re: Langzaam maar zeker de geboorte van een i3 printer
October 31, 2013 04:17PM
Als je software vragen hebt, of aan het handje door de inbedrijfstelling wilt worden genomen, dan graag even aangeven waar je tegen aan loopt. Dan breidt ik de handleiding weer wat verder uit.
Re: Langzaam maar zeker de geboorte van een i3 printer
November 09, 2013 10:38AM
Zoals verwacht heb ik problemen met de software.



Heeft constant de foutmelding attemped to write invalide texst to console.

Ok hem toch weg gekregen marlin nog eens opnieuw geinstalleerd maar dan start ik de motor van de X as deze loopt in de richting waar geen switch staat dus ik schakel de stroom uit dan wil ik opnieuw opstarten maar krijg ik de volgende foutmelding.

: Extruder switched off. MAXTEMP triggered !
Errortongue sticking out smileyrinter stopped due to errors. Fix the error and use M999 to restart. (Temperature is reset. Set it after restarting)


en de motors in werking gekregen en deze lopen weg van mijn eindschakelaars met de gekende gevolgen, heb wel die schakelaars niet doorverbonden op het bordje mogelijk is dat de redenen dan kan ik maar enkel de restart knop indrukken wil ik deze laten stoppen.
En dan verschijnt er de volgend boodschap
Connecting...
start
Printer is now online.
echo: External Reset
Marlin 1.0.0
echo: Last Updated: Nov 9 2013 17:11:43 | Author: (none, default config)
Compiled: Nov 9 2013
echo: Free Memory: 5318 PlannerBufferBytes: 1232
echo:Hardcoded Default Settings Loaded
Error:0
: Extruder switched off. MAXTEMP triggered !
Errortongue sticking out smileyrinter stopped due to errors. Fix the error and use M999 to restart. (Temperature is reset. Set it after restarting)
ok T:0.0 /0.0 B:0.0 /0.0 @:0 B@:0
Printer stopped due to errors. Fix the error and use M999 to restart. (Temperature is reset. Set it after restarting)

Edited 2 time(s). Last edit at 11/09/2013 12:09PM by SnelleD.
Re: Langzaam maar zeker de geboorte van een i3 printer
November 09, 2013 03:08PM
De printer is gestopt omdat de maximale temperatuur bereikt is. Dit komt zeer waarschijnlijk omdat je de thermistor niet aangesloten hebt.
Als je motor wegloopt van de endstop, dan draait de motor de verkeerde kant op. Draai in dat geval het stekkertje van die motor om.
Of heb je de endstop aan de verkeerde kant zitten?
Re: Langzaam maar zeker de geboorte van een i3 printer
November 09, 2013 06:17PM
Of zou de thermistor stuk zijn want deze is aangesloten en gaf een temp aan van 456. Of moet men deze ergens instellen in de Marlin software?
Als de motor beweegt en ik druk een endstop in dan blijft hij gewoon verder werken. De endstops zitten op de plaats waar het bij een i3 is voorzien.
Moet er in de software iets aangepast worden?
Het heatingbed warmt ook niet op daar komt op de draden geen stroom.
Tja ge leest het, hier zit een leek dus alle hulp is welkom.

Edited 4 time(s). Last edit at 11/09/2013 06:26PM by SnelleD.
Re: Langzaam maar zeker de geboorte van een i3 printer
November 10, 2013 04:04AM
Je moet inderdaad het type thermistor instellen in Marlin. Het lijkt er echt op dat Marlin de thermistor niet ziet. Kontroleer even of hij echt goed aangesloten is. Misschien zit er een draadje los. Als je een multimeter hebt zou je de weerstand van de thermistor kunnen meten. Maar let daarbij goed op dat je de draadjes niet met de vingers aanraakt, anders meet je de weerstand van je vingers.

Voor het instellen van Marlin zou je [forums.reprap.org] even kunnen bestuderen. Hij heeft ook een aantal keer een vorbeeld configuratie file van Marlin gepost

je moet echt eerst het temperatuur probleem oplossen voordat je verder kunt met de motoren. Marlin wordt geblokkeerd als de temperatuur te hoog is.
Re: Langzaam maar zeker de geboorte van een i3 printer
November 10, 2013 01:39PM
De thermistor uitgemeten en dan aangepast in config.f deze werkt nu.
De endstops setting veranderd van -1 naar 1 de motoren gaan nu in de goede richting de endstops werken nog niet blijkbaar moet er hier ook iets aangepast worden maar ik weet niet wat.

// corse Endstop Settings
#define ENDSTOPPULLUPS // Comment this out (using // at the start of the line) to disable the endstop pullup resistors

#ifndef ENDSTOPPULLUPS
// fine Enstop settings: Individual Pullups. will be ignord if ENDSTOPPULLUPS is defined
#define ENDSTOPPULLUP_XMAX
#define ENDSTOPPULLUP_YMAX
#define ENDSTOPPULLUP_ZMAX
#define ENDSTOPPULLUP_XMIN
#define ENDSTOPPULLUP_YMIN
//#define ENDSTOPPULLUP_ZMIN
#endif

#ifdef ENDSTOPPULLUPS
#define ENDSTOPPULLUP_XMAX
#define ENDSTOPPULLUP_YMAX
#define ENDSTOPPULLUP_ZMAX
#define ENDSTOPPULLUP_XMIN
#define ENDSTOPPULLUP_YMIN
#define ENDSTOPPULLUP_ZMIN
#endif

// The pullups are needed if you directly connect a mechanical endswitch between the signal and ground pins.
const bool X_ENDSTOPS_INVERTING = true; // set to true to invert the logic of the endstops.
const bool Y_ENDSTOPS_INVERTING = true; // set to true to invert the logic of the endstops.
const bool Z_ENDSTOPS_INVERTING = true; // set to true to invert the logic of the endstops.
//#define DISABLE_MAX_ENDSTOPS

// For Inverting Stepper Enable Pins (Active Low) use 0, Non Inverting (Active High) use 1
#define X_ENABLE_ON 0
#define Y_ENABLE_ON 0
#define Z_ENABLE_ON 0
#define E_ENABLE_ON 0 // For all extruders

// Disables axis when it's not being used.
#define DISABLE_X false
#define DISABLE_Y false
#define DISABLE_Z false
#define DISABLE_E false // For all extruders

#define INVERT_X_DIR true // for Mendel set to false, for Orca set to true
#define INVERT_Y_DIR false // for Mendel set to true, for Orca set to false
#define INVERT_Z_DIR true // for Mendel set to false, for Orca set to true
#define INVERT_E0_DIR false // for direct drive extruder v9 set to true, for geared extruder set to false
#define INVERT_E1_DIR false // for direct drive extruder v9 set to true, for geared extruder set to false
#define INVERT_E2_DIR false // for direct drive extruder v9 set to true, for geared extruder set to false

// ENDSTOP SETTINGS:
// Sets direction of endstops when homing; 1=MAX, -1=MIN
#define X_HOME_DIR 1
#define Y_HOME_DIR 1
#define Z_HOME_DIR 1

#define min_software_endstops true //If true, axis won't move to coordinates less than HOME_POS.
#define max_software_endstops true //If true, axis won't move to coordinates greater than the defined lengths below.
// Travel limits after homing
#define X_MAX_POS 205
#define X_MIN_POS 0
#define Y_MAX_POS 205
#define Y_MIN_POS 0
#define Z_MAX_POS 200
#define Z_MIN_POS 0

#define X_MAX_LENGTH (X_MAX_POS - X_MIN_POS)
#define Y_MAX_LENGTH (Y_MAX_POS - Y_MIN_POS)
#define Z_MAX_LENGTH (Z_MAX_POS - Z_MIN_POS)

// The position of the homing switches
//#define MANUAL_HOME_POSITIONS // If defined, MANUAL_*_HOME_POS below will be used
//#define BED_CENTER_AT_0_0 // If defined, the center of the bed is at (X=0, Y=0)

//Manual homing switch locations:
#define MANUAL_X_HOME_POS 0
#define MANUAL_Y_HOME_POS 0
#define MANUAL_Z_HOME_POS 0

Edited 2 time(s). Last edit at 11/10/2013 01:44PM by SnelleD.
Re: Langzaam maar zeker de geboorte van een i3 printer
November 10, 2013 03:30PM
Bij de meeste printers is het zo dat het nulpunt links voor ligt. Dus de printkop aan de linker kant en het print-bed naar achteren.
De endstops zitten normaal aan de nul kant.

Dat betekent dat X_HOME_DIR toch op -1 moet staan en Y en Z ook. Dat de motor dan de verkeerde kant op gaat, geeft niet. Dat kun je aanpassen door het stekkertje van de betreffende motor om te draaien, dan gaat hij de andere kant op. Je kunt ook de INVERT_X_DIR van true op false zetten (of andersom)

Als de motor maar een kant op wil moet je de waarde van X_ENDSTOPS_INVERTING in waarde omdraaien.

Hoop dat je hier mee verder kunt.
Re: Langzaam maar zeker de geboorte van een i3 printer
November 11, 2013 05:58AM
Zal ik zeker proberen, tja het is met vallen en opstaan gelukkig zijn er hier hulplijnen smiling smiley
Het zou handig zijn moest er een stappenplan zijn voor dummy's (ik dus) men vind nu veel info op het net maar overal ontbreekt er een stukje om een leek op het goede pad te helpen zeker wat de firmware betreft.

Maar we gaan door, bedankt aan ieder voor de hulp.

Ah zucht nu vind hij de poort niet meer nogmaals zucht.
Ondertussen geen connectie met poort 3 com nu hier een gezocht en gevonden.
Evbeurdn [ PM ]
Re: Ik krijg mijn printer niet aan de praat
(
November 03, 2013 09:36PM Registered: 7 weeks ago
Posts: 76
Lijkt me een klassiek communicatie snelheid probleem. Heb je geprobeerd om de snelheid van de poort op 250000 te zetten? Kan zijn dat hij het dan wel doet.
Welke snelheid heb je in je firmware gezet? Stuur je configuration.h file even mee, dan kunnen we kijken wat er mis gaat.

Eric
Reply Quote Report)

Dus hier ook op 250000 gezet en het werkt, wel raar gisteren deed hij het op 115200.

Nog een foto bij plaatsen smiling smiley


Edited 3 time(s). Last edit at 11/11/2013 09:51AM by SnelleD.
Re: Langzaam maar zeker de geboorte van een i3 printer
November 11, 2013 12:18PM
Hij is wel erg mooi!!!!
Kleine opmerking: mijn Prusa heeft ook van die mooie z-as blokken, die gaan er vanavond af. En ik ga terug naar aquariumslangetjes. Binnen 2 maanden heeft deze starre verbindingen mijn hele Z-as ontwricht.
Als de gladde as 8 mm en schroefdraad niet perfect zijn uitgelijnd, krijg je spanning in de lagerblokken (bij mij dus) en dat heeft geresulteerd in speling op de lagers.
Weg ermee dus en terug naar de flexibele low-tech oplossing

Eric
Re: Langzaam maar zeker de geboorte van een i3 printer
November 11, 2013 02:12PM
Nu die mooie nog werkend krijgen en dan zijn wij tevreden smiling smiley
Re: Langzaam maar zeker de geboorte van een i3 printer
November 11, 2013 03:35PM
Ziet er idd goed uit snelle.....

Zo te zien heb jij ook een 15/47 tandwielen set van de extruder.....bij een engelsman via Ebay gekocht??
Re: Langzaam maar zeker de geboorte van een i3 printer
November 11, 2013 11:00PM
Dank u, neen heb deze hier gekocht [www.charlies3dtechnologies.eu]. Dus hier moet ik dan ook iets aanpassen blijkbaar?
Re: Langzaam maar zeker de geboorte van een i3 printer
November 12, 2013 01:38AM
Tja weet ik niet.... Zou je er in eerste instantie niet te druk over maken. Deed het bij mij ook goed, in het begin.

Gewoon alles in elkaar zetten. Je kan alles later zelf aanpassen.

Edited 1 time(s). Last edit at 11/12/2013 01:40AM by Justintime.
Re: Langzaam maar zeker de geboorte van een i3 printer
November 14, 2013 03:26PM
Nog steeds geen leven in de endstops, is het mogelijk dat er iemand een foto kan plaatsen waar hij de endstops heeft aangesloten op het ramps bordje denk dat ik ze daar ergens verkeerd heb aangesloten.

En het tweede probleem is dat plotseling mijn poort niet meer wordt gevonden, normaal gezien brand er een rood lichtje op het bord maar nu niets meer normaal gezien hoor je een geluidje bij het inpluggen van de USB maar nu niets, heb wel de endstops stekkertjes verplaats terwijl er nog stroom opstond kan dat er iets mee te maken hebben.

Nu wordt het hier wel triest ......zucht
Re: Langzaam maar zeker de geboorte van een i3 printer
November 14, 2013 03:39PM
Weet wel dat je altijd alles uit moet hebben/ van de stroom af voordat je met stekkertjes gaat wissel oid
Attachments:
open | download - 2500_2500__Reprap_Prusa_ramps_diagram.jpeg (280.9 KB)
Re: Langzaam maar zeker de geboorte van een i3 printer
November 14, 2013 03:45PM
Wel dat schema heb ik ook maar zo heb ik ze niet aangesloten , bij mij zijn de endstops aan het uiteinde gesoldeerd dus de middenste gebruik ik niet en dan heb ik dit gewoon zo aangesloten .
[reprap.org]

Is mijn bordje dan stuk nu, kan ik dat ergens controleren?

Edited 1 time(s). Last edit at 11/14/2013 03:46PM by SnelleD.
Re: Langzaam maar zeker de geboorte van een i3 printer
November 14, 2013 04:00PM
gaat er een lampje kort branden als je de usb erin doet??
ik denk niet dat je bordje snel stuk gaat, want heb al aardig wat "foutjes" gemaakt en hij doet het nogsteeds heb alleen wel een stepperdriver kapot gekregen omdat ik niet koelde (tip)
er staan trouwens ook + - S op het kaartje dat maakt het iets makkelijker

Edited 1 time(s). Last edit at 11/14/2013 04:02PM by KeeZie.
Re: Langzaam maar zeker de geboorte van een i3 printer
November 14, 2013 04:02PM
Wel zal morgen nog eens proberen.

Dus HELP, bedankt voor de moeite.
Re: Langzaam maar zeker de geboorte van een i3 printer
November 14, 2013 04:03PM
daarvoor is dit forumsmiling smileysmiling smiley
Re: Langzaam maar zeker de geboorte van een i3 printer
November 15, 2013 01:52PM
Terug de draad opgenomen en de PC gestart maar deze herkent nog steeds niet de poort COM3 raar eigenlijk want gisteren werkte hij nog totdat hij plotseling de poort niet meer herkende.
Het Arduino bordje krijgt nu wel stroom want de Leds branden maar nog geen verbinding.
Arduino software van de PC afgegooid opnieuw geïnstalleerd zelfde met Marlin [www.dropbox.com] en (ergens (via Arduino site) de FTDI gedowload of toch een programma dat dit zichtbaar maakt, de PC heropgestart en alles werkt OOK de endstops.
En een paar regels aangepast.
Oef eindelijk >grinning smiley<

Nu is de ATX voeding toegekomen en kan ik deze plaatsen want de huidige is onvoldoende om alles te laten werken.

Wat zijn de volgende stappen om een werkende printer te verkrijgen en in welke volgorde moet men deze doen?confused smiley

De steppers X en Z gaan naar de eindstops maar de Y gaat van mij weg nu dit zal wel de normale configuratie zijn maar hier staat de endstop vooraan de printer dus zou liever hebben dat het heatbed naar mij toekomt en stopt, welke parameter moet ik hiervoor aanpassen in config. h; ?

Het is een moeilijke bevalling maar gaat goed komen.

Edited 1 time(s). Last edit at 11/16/2013 09:02AM by SnelleD.
Re: Langzaam maar zeker de geboorte van een i3 printer
November 15, 2013 07:21PM
anderen kunnen op je eerste vraag beter antwoord geven dan ik maar voor je Y as kun je(als je alle stroom eraf hebt) de motoraansluiting op de Ramps een halve slag draaien dan is het klaar
Re: Langzaam maar zeker de geboorte van een i3 printer
November 16, 2013 09:10AM
Dus men kan de motor in de andere richting laten draaien maar is het nergens mogelijk om dit aan te passen in de firmware? Zou mij helpen om de firmware leren te begrijpen, nu ik de printer werkend heb gekregen wil ik zelf niet TE veel experimenteren.
Eerst er voor zorgen dat ik hier tegen eind dit jaar een printje kan realiseren.

Denk dat de volgende stap eerst de motorsteps zijn die men moet afregelen [www.dropbox.com]
Dan het bed uitlijnen,, is er hier nergens een aparte topic over?
Nadien de hoeveelheid materiaal dat gespoten wordt afregelen.

En zou hij moeten werken zeker? ( zal waarschijnlijk te optimistisch zijn).


Nu toch wat geëxperimenteerd en het is gelukt om het bed naar mij toe te laten komen door enkel de firmware aan te passen.

#define INVERT_X_DIR false // for Mendel set to false, for Orca set to true
#define INVERT_Y_DIR true // for Mendel set to false, for Orca set to true // snelled om het bed naar u te laten komen op true zetten
#define INVERT_Z_DIR false // for Mendel set to false, for Orca set to, true

Edited 5 time(s). Last edit at 11/16/2013 10:01AM by SnelleD.
Re: Langzaam maar zeker de geboorte van een i3 printer
November 16, 2013 01:32PM
Hi Snelle,
wel even in de gaten houden dat de printer moet worden ingericht zoals je vroeger op school je grafieken tekende.

Dus + Y

-X + X


- Y


als je om reden van eindstop gemak je Y richting omdraait, dan zou het kunnen dat de boel er zo uit komt te zien:

-Y

-X + X


+ Y

en dan ben je mooi klaar, want dan komen al je prints er gespiegeld uit. Dan moet je handmatig al je STL files spiegel om de Y as. Ik zal maar niet uitleggen hoe ik dit zo goed weet, maar ik wil je wel toevertrouwen dat je dan binnen twee weken je eindstop aan de andere kant monteert......

Eric
Re: Langzaam maar zeker de geboorte van een i3 printer
November 16, 2013 01:58PM
Dus de manier waarop ik het heb gedaan is niet de juiste ? Heb parameters aangepast die mijn prints gaan om zeep helpen.

Is de gemakkelijkste oplossing de endstop verplaatsen of is er nog iets in de firmware dat we kunnen aanpassen?

Tof voor de hulp zeg smileys with beer

Edited 1 time(s). Last edit at 11/16/2013 01:58PM by SnelleD.
Re: Langzaam maar zeker de geboorte van een i3 printer
November 16, 2013 02:25PM
Die vraag kun je het beste zelf beoordelen. Als je met Pronterface een commando +X en +Y geeft, moet je in de juiste hoek van je printer terecht komen. Leg er gewoon even een stukje papier op en kijk waar

alle combinaties van + en - X en Y terecht komen. Als dat klopt met het assenkruis wat je vroeger op school bij wiskunde moest tekenen, dan heb je alles goed aangesloten. Ik had een gespiegeld assenstelsel. Daar hielp alleen het omdraaien van de Y endstop of het omdraaien van X en Y tegen.....

Eric
Re: Langzaam maar zeker de geboorte van een i3 printer
November 16, 2013 05:28PM
Zo het ligt klaar grinning smiley



Dit ben ik ook tegengekomen, nu nog uitzoeken wat dit allemaal betekend.

How to Reverse (Invert) a Reprap Axis in Sprinter

When I wired up my Reprap and started printing, I noticed that all my prints were mirrored along the Y axis — I’d set it up with the end stop at the front and configured it so that the print bed moved forward when I clicked Y- in pronterface (printrun), and not back. (When the table moves back, the print head essentially moves forward along it.)

The end stops were already in place and I didn’t want to move them, but no combination of INVERT_Y_DIR and Y_HOME_DIR in Configuration.h would work. I even tried changing Y_ENDSTOP_INVERT, knowing full well that it wouldn’t help either.

So how do you flip an axis without moving the end stop or the home position? The answer is to change both INVERT_Y_DIR and Y_HOME_DIR in Configuration.h, and also swap the values for Y_MAX_PIN and Y_MIN_PIN in pins.h for the specific motherboard you’re using.

Edited 4 time(s). Last edit at 11/16/2013 05:53PM by SnelleD.
Re: Langzaam maar zeker de geboorte van een i3 printer
November 17, 2013 05:25AM
draai maar gewoon stekkertje om op het kaartje..
Re: Langzaam maar zeker de geboorte van een i3 printer
November 17, 2013 09:15AM
Zo het papiertje op het bed geplaatst en de printer volgt de knoppen die ik indruk in de juiste richting, dat zit dus goed smoking smiley

Het omdraaien van de stekker is zeker iets dat ik in het achterhoofd ga houden als blijkt dat de printer in spiegelbeeld afdrukt.

Nu is er hier ergens een manier beschreven welke stappen men moet ondernemen om het heatbed uit te lijnen maar kan dit hier niet vinden met de zoekfunctie, heeft iemand een idee wie dat hier heeft geplaatst?

Of een topic openen kalibreren voor beginners smiling smiley

Edited 1 time(s). Last edit at 11/17/2013 09:21AM by SnelleD.
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login