Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Prusa i3 Rookie

Posted by Hill 
Re: Prusa i3 Rookie
February 08, 2014 11:36AM
Misschien zou je in de firmware iets kunnen aanpassen in de PID settings voor je heatbed:

// ############# Heated bed configuration ########################

#define HAVE_HEATED_BED 0
#define HEATED_BED_MAX_TEMP 120
#define SKIP_M190_IF_WITHIN 3
#define HEATED_BED_SENSOR_TYPE 1
#define HEATED_BED_SENSOR_PIN TEMP_1_PIN
#define HEATED_BED_HEATER_PIN HEATER_1_PIN
#define HEATED_BED_SET_INTERVAL 5000
#define HEATED_BED_HEAT_MANAGER 0
#define HEATED_BED_PID_INTEGRAL_DRIVE_MAX 255
#define HEATED_BED_PID_INTEGRAL_DRIVE_MIN 80
#define HEATED_BED_PID_PGAIN 196
#define HEATED_BED_PID_IGAIN 33
#define HEATED_BED_PID_DGAIN 290
#define HEATED_BED_PID_MAX 255
#define MIN_EXTRUDER_TEMP 150
#define MAXTEMP 275
#define MIN_DEFECT_TEMPERATURE -10
#define MAX_DEFECT_TEMPERATURE 290


Ik weet niet wat goede waarden zijn, maar er zijn in het Engelstalige gedeelte zeker wel mensen die dat weten.
Omdat de meeste mensen met Marlin werken raad ik dat ook aan, in Marlin kan je je heatbed powering op 'bangbang' zetten, waarschijnlijk zal het bed dan ook sneller opwarmen dan als je PID settings gebruikt.
Re: Prusa i3 Rookie
February 08, 2014 03:43PM
@ ohmarinus heb het heatbged op bang ban gezet. En het is wel dat hij sneller warmer word. Maar lang geen 10 minuten, meer naar de 20 minuten.

Ook weer een print proberen te maken. En het ziet er erg goed uit zeg ik zelf. De eerste laag is nog wat dik, maar de rest is mooi dun met dunne layers. Heb er een foto van toegevoegd.

Alles gaat de goede kant op. Nu nog mijn heatbed sneller warmer laten worden.
Attachments:
open | download - 1e print.jpg (140.9 KB)
Re: Prusa i3 Rookie
February 08, 2014 06:00PM
Die eerste laag is correct. Door die eerste laag wat dikker te printen, was een instelling is en een gevolg van de afstand nozzle heatbed blijft je werkstuk beter aan het bed vast zitten. Heb je ook een foto van de zijkant? Het lijkt er op dat er een step issue in de bovenste lagen maar dat zou zo kunnen lijken door de gekozen hoek waaronder de foto genomen is.
Re: Prusa i3 Rookie
February 08, 2014 07:07PM
Denk zelf geen step issue, die manifesteert zich regelmatig om de paar lagen, dit lijkt me eerder een mechanisch iets wat aan de printer zelf ligt?

Tijd om iets groters te printen smiling smiley
Re: Prusa i3 Rookie
February 09, 2014 11:00AM
Heb vandaag iets groters geprint. Een case voor een iphone 5

Op zich allemaal goed gelukt maar toch een paar punten van aandacht. Zo is de maatvoering niet geheel correct. Vooral de hoogte zat er zeker naast. Mijn vermoeden is dat het de eerste laag toch elke keer te breed word uitgesmeerd en te lage hoogte heeft. Andere afmetingen kloppen volgens mij wel redelijk.

Ga weer eens even stoeien.

Overigens van het vorige object was mijn heatbed temperatuur door een verkeerde instelling uit gegaan. En het object tijdens het printen langzaam aan het los gaan. Vandaar die verschillende laagjes.
Re: Prusa i3 Rookie
February 09, 2014 01:30PM
Ben je in het bezit van een digitale schuifmaat? Dat is eigenlijk wel een vereiste om de steps/mm volledig correct af- te stellen.

Als de maat niet klopt kan dat liggen aan extrusiewaarden maar bij mij was de logische berekening van de steps/mm voor de X en Y-as ook niet helemaal correct.
Re: Prusa i3 Rookie
February 09, 2014 01:58PM
Als ik een calibratie vierkant print van 20x20mm meet ik 19.75 voor beide zijde. Dus het zit wel knap goed, maar niet geheel.
Re: Prusa i3 Rookie
February 09, 2014 05:09PM
Ah, juist, nou en dat kan je dus mooi uitrekenen door (20*steps/mm)/19.75 te doen winking smiley

Als je oude steps/mm bijvoorbeeld 80 waren dan zou je met bovenstaande som uitkomen op: 81.01 als nieuwe steps/mm
Re: Prusa i3 Rookie
February 09, 2014 05:17PM
En als je onderste laag te plat wordt, gewoon je veren een kwart slagje indraaien. Zakt je bed een stukje en wordt de boel minder plat.....
Re: Prusa i3 Rookie
February 09, 2014 06:09PM
Quote
Evbeurdn
En als je onderste laag te plat wordt, gewoon je veren een kwart slagje indraaien. Zakt je bed een stukje en wordt de boel minder plat.....

Of natuurlijk de speciale afstelling van de endstop voor je Z-as aanpassen winking smiley Ik heb voor allebei mijn printers een klein blokje met een schroefje met een springveer erin ontworpen die de Z-endstop indrukt Op deze manier kan ik de ideale Z-hoogte instellen. Dit hoeft eigenlijk maar 1 keer, maar het is handig als je je hele printbed goed hebt afgesteld en hij staat over het hele bed iets te dicht erop, dat je dan daarna niet je hele bed omhoog hoeft te brengen maar gewoon 1 schroefje een klein slagje geeft om zo ietsjes extra printhoogte te geven.

Zoiets:

Re: Prusa i3 Rookie
February 12, 2014 03:42PM
@ohmarinus Dat is nog eens een mooi tooltje.Jammer genoeg zit het bij mijn prusa net iets anders. het brengt me wel op idee om het zo op te lossen.

heb de laatste dagen wat met PLA geprint. Eerste indruk is dat de producten er glansend uitzien. Maar dat het allemaal stroperig is Als hij van punt x naar y moet trekt hij nog al slingers mee. Tevens zijn de kopse kanten meestal erg dik wat de maatvoering niet ten goede komt. Ik moet zeggen dat het printen van ABS tot nu toe mijn voorkeur heeft.

Natuurlijk kan het ook aan mijn instellingen liggen. Misschien daar iemand suggesties in?
Re: Prusa i3 Rookie
February 12, 2014 05:39PM
PLA vind ik fijner en mooier, maar bij PLA moet je de 'retraction' instellen.

Zelf print ik met een bowden systeem, dus heb ik meer retraction nodig omdat de buis waar het filament doorheen loopt flexibel is. Ik geloof dat op mijn andere printer de retraction op iets van 1.8mm staat met ABS, want ook met ABS heb je 'oozing', zo heet dat trouwens, oozing.

Op de PLA printer met bowden heb ik nu 5,5mm retraction, maar dat is dus wel teveel als je geen bowden gebruikt, dan zou ik beginnen met 3mm retraction. Ook aan het eind van een printje laat ik hem retracten zodat er geen stroop uit de hotend komt druipen. Bij de ABS printer blijft dat altijd hangen en moet ik voordat ik ga printen telkens weer die draad verwijderen. Op de PLA printer heb ik het nu zo goed geregeld dat hij zonder voorbereiden weer kan printen. Dus alles homen, heatbed naar 60º, daarna printkopje naar 200º en printen met die hap smiling smiley

Het kost wat tijd en moeite om alles goed klaar te zetten in de firmware, software, slicers en natuurlijk de mechanische werking van de machine maar uiteindelijk betaalt het zichzelf wel uit.
Re: Prusa i3 Rookie
February 19, 2014 10:09AM
Het printen lukt me nu best wel goed. Op een paar verfijnpunten na dan.

Maar waar ik nog steeds tegenaan loop is de zeer trage opwarm tijd van het heatbed.Een half uur tot 3 kwartier wachten vind ik steeds minder leuk vinden. Heb nu een dikke draad aan hangen wat niet echt verbetering geeft.

Het is een MK1 heatbed met 12AWG kabels op een megatronics board. Krijgt 12 volt aan voeding.

Ik gebruik de bangbang manier van opwarmen. PID ook al eens geprobeerd maar dat was nog erger.

Iemand suggesties?
Re: Prusa i3 Rookie
February 19, 2014 04:46PM
aparte voeding gaan gebruiken voor je heatbed ?
Re: Prusa i3 Rookie
February 19, 2014 05:21PM
Onderkant isoleren, goudkleurige radiatorfolie eronder, daaronder, isolatie die je onder laminaat gebruikt, en randen omplakken. Dat scheelt extreem!


Mendelmax 1.5, E3D v6, ramps 1.4, drv8825, kapton heated bed (working)
Sparkcube 1.1, e3d v6, radds 1.5, raps128, 12864 lcd, octoprint (build and testing)
Sparkcube 1.1 XL, radds 1.5, raps128, lcd, fsr autobed, octoprint on odroid (building)
Re: Prusa i3 Rookie
February 19, 2014 06:05PM
Meet eens de 12V tijdens het opwarmen van het bed
het lijkt er op dat de spanning in elkaar stort bij een zware belasting.
Re: Prusa i3 Rookie
February 23, 2014 05:19AM
@ knaapio De spanning daalt met 0.25V. Niet noemenswaardig veel, maar kan misschien genoeg zijn voor deze vertraging?
Re: Prusa i3 Rookie
February 24, 2014 02:09PM
Het kan zijn dat je mosfet niet lekker is op je ramps, maar dat denk ik niet eerlijk gezegd. Zou eerst de onderkant goed isoleren, dat scheelde mij erg veel opwarmtijd, van 15 minuten naar minuut of 7-9. En ik heb ook een gewone PSU van 20 amp. Maar ik ga denk ik over straks op 24V, dan gaat het iets sneller en ik heb nu een heatbed gevonden van 200x300 mm, dus kan met de nieuwe printer wat langere objecten printen.
En mijn nieuwe ramps kan 24V aan dus dat scheelt. Nu de plastic onderdelen nog en dan kan ik weer beginnen. Maar dan geen i3 meer maar een delta als alles goed gaat.


Mendelmax 1.5, E3D v6, ramps 1.4, drv8825, kapton heated bed (working)
Sparkcube 1.1, e3d v6, radds 1.5, raps128, 12864 lcd, octoprint (build and testing)
Sparkcube 1.1 XL, radds 1.5, raps128, lcd, fsr autobed, octoprint on odroid (building)
Re: Prusa i3 Rookie
February 24, 2014 02:43PM
Oke de spanning zakt niet in elkaar , maar hoe zit hejt met de opgenomen stroom ,is dit meer als 10 À dan moet hij in minder dan 5 minuten op temp. zijn
mits de PTC. zekering de stroom beperkt.
Re: Prusa i3 Rookie
February 24, 2014 02:53PM
Nee, heeft te maken methoeveel weerstand je heated bed is. Dat wisselt per leverancier en zelfs per printplaat. Is te meten, maar is weinig aan te doen, tenzij je de weerstand gaat veranderen op je heated bed. Staat in het engelstalige deel wel veel over geschreven.
Ik zou eerst proberen om je bed te isoleren, dat scheelt veel. Maar mocht je ooit een ander e printer bouwen erbij of een ander type, dan moet je eens denken over 24V systeem. Sneller warm, minder ampere nodig ( ook leuk voor je energie rekening) en sterker. Maar smaken verschillen.

Probeer te meten wat je weerstand op je printplaat is, en je hebt je antwoord over of het normaal is dat het langer duurt. En je kunt evt je voeding als het een psu is, iets in volt omhoog drukken met de potmeter op de voeding, scheelt ook iets, want je spanning daalt iets door het board. Maar ook dat is iets wat je moet doen als je echt weet wat je doet.


Mendelmax 1.5, E3D v6, ramps 1.4, drv8825, kapton heated bed (working)
Sparkcube 1.1, e3d v6, radds 1.5, raps128, 12864 lcd, octoprint (build and testing)
Sparkcube 1.1 XL, radds 1.5, raps128, lcd, fsr autobed, octoprint on odroid (building)
Re: Prusa i3 Rookie
February 24, 2014 02:55PM
@ knaapio Sorry dat ik je niet helemaal begrijp met PTC. Kan je dat voor me uitleggen?

De A weet ik niet, zou ik eens moeten kijken.

Wat is normale draad voor de heatbed aansluiting? Ik gebruik nu namelijk vrij dikke draad 12 AWG.
Re: Prusa i3 Rookie
February 25, 2014 04:19AM
Hill, heb je een gewone psu of een computer voeding? En een dikke draad moet genoeg zijn, dus dat is niet het probleem.
En een ptc weerstand is zoiets als een thermistor, alleen dan net andersom, die begrenst de stroom meer als die warmer wordt, een NTC weerstand, ofwel onze normale thermistors geven juist meer door als ze warmer worden. Zie .
Maar dat is naar mijn mening niet relevant hier. Ik denk eigenlijk meer dat het je voeding is die niet genoeg A levert, in combinatie met warmteverlies.


Mendelmax 1.5, E3D v6, ramps 1.4, drv8825, kapton heated bed (working)
Sparkcube 1.1, e3d v6, radds 1.5, raps128, 12864 lcd, octoprint (build and testing)
Sparkcube 1.1 XL, radds 1.5, raps128, lcd, fsr autobed, octoprint on odroid (building)
Re: Prusa i3 Rookie
February 25, 2014 03:27PM
Ik gebruik een 20A voeding die niet uit een computer komt. Deze zat in een pakket die ik heb gekocht bij reprapworld

Zal eens een poging gaan wagen om de A te meten.
Re: Prusa i3 Rookie
March 07, 2014 04:28PM
Hallo Hill,

Ik ben benieuwd naar hoe het met de printer gaat.
Ik ben ook met een prusa bezig. Hij doet het aardig maar niet helemaal goed.
Daarom ben ik benieuwd hoe jou printer er bij staat.
Mijn printer legt de layers niet recht op elkaar.
Weet niet hoe ik het moet oplossen.
Ik dacht even jou topic volgen maar je werkt met repeteer en ik met marlin.

Veel succes met je printer,

NijsKei
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login