Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Ultimaker: Een nieuwe, nederlandse RepRap afgeleide

Posted by ErikDeBruijn 
Ultimaker: Een nieuwe, nederlandse RepRap afgeleide
December 24, 2010 07:33AM
Wij zijn zelf bezig met een nieuwe afgeleide: De Ultimaker. Hij is gemaakt door Martijn Elserman, Siert Wijnia en mijzelf.

We zullen deze per volgend jaar gaan leveren!

Zie ook: [www.ultimaker.com]


Regards,

Erik de Bruijn
[Ultimaker.com] - [blog.erikdebruijn.nl]
Re: Ultimaker: Een nieuwe, nederlandse RepRap afgeleide
December 24, 2010 04:29PM
heej Erik,

ik volg de ultimaker al een poosje, ziet er goed uit. Hoe je (jullie) de assen hebben ontworpen is top, en het print errug snel!

Wat denk je dat de prijs gaat worden??


regards,
Tom
Re: Ultimaker: Een nieuwe, nederlandse RepRap afgeleide
December 26, 2010 02:40PM
Denk aan zo'n 1200 a 1300 euro. Er komt ook een basic versie uit voor zo'n 1000 euro, zonder plastic, LCD schermpje, electronica en voeding. Verder willen we nog een 'hardware kit' bieden waar alleen de niet gelaserde onderdelen van het frame en de extruder bij zitten. Dit gaat pas veel later uitkomen, want we willen eerst goede complete pakketten leveren waarbij alles zo veel mogelijk op elkaar is afgestemd.

Voor precieze prijzen en details zal de [shop.ultimaker.com] het meest up-to-date zijn! Houd deze in de gaten en ook de blog/nieuwsbrief (is hetzelfde).


Regards,

Erik de Bruijn
[Ultimaker.com] - [blog.erikdebruijn.nl]
Re: Ultimaker: Een nieuwe, nederlandse RepRap afgeleide
December 27, 2010 04:39AM
Hey Erik,

Ook ik volg de Ultimaker al een tijdje en heb het met Siert gehad over of ik een Mendel zou gaan maken of een Ultimaker. Budget liet het niet toe dat ik met 2 dingen zou gaan beginnen namelijk smiling smiley

Uiteindelijk is het voor mij de Mendel geworden, om eigenlijk twee redenen:

1) Mendel is volledig parameteriseerbaar en omdat het vooral een draadframe is, ook makkelijk te veranderen qua setup. De Ultimaker is een ontwerp wat uitgaat van een "dichte doos" (of in ieder geval, zo ziet het eruit...), prima om een werkende 3D-printer te hebben, maar qua variaties/ontwikkeling moet je het doen met de ruimte die je in de "dichte doos" hebt.
2) Er word gebruik gemaakt van eigen electronica met polulu drivers. Siert kon me destijds nog niet veel vertellen over de firmware, behalve dat er eigen aanpassingen in zaten. Een firmware-fork onderhouden is al bij vele projecten (niet specifiek 3D printers) misgegaan, en van een heel aantal printers is het bijbenen van features die "mainstream" worden in de firmware juist zoveel werk, omdat een relatief kleine groep mensen die features steeds weer in de firmware moet hacken... en als je features gaat missen, gaat je project al heel snel heuvelafwaarts. Als ik zie hoe vaak er nieuwe Gcodes worden geintroduceerd op de wiki/dev-list, moet er wel steeds een parser aangepast worden voor de ondersteuning van deze nieuwe features!

Natuurlijk ben ik heel blij met de Ultimaker en hoop dat jullie er heel succesvol mee zijn (zowel voor jezelf als voor de community), de aanpak voor de assen is namelijk erg verfrissend! Ook het design van de extruder met voorbereiding voor meerdere hotends is erg interessant. Wie weet begin ik er ook wel mee als mijn Mendel lekker werkt en ik nog ergens wat euros vind. Gisterenavond het hotend in elkaar gedraaid en de extruder verder afgemaakt, dus ik ben er bijna!
Re: Ultimaker: Een nieuwe, nederlandse RepRap afgeleide
December 27, 2010 05:12AM
Hoi Webspider,

Ik snap dat jij in jouw geval meer vrijheid wilt. Al is je bezwaar over de firmware zowel terecht als onjuist winking smiley Je hoeft namelijk niet 'onze firmware' te draaien, de standaard RepRap firmware werkt ook gewoon nog.

Maar wat betreft je keuze van punt 2: ik kan die best begrijpen. Als je wat meer tijd hebt is het in elkaar zetten van een Mendel ook een erg leuke exercitie (heb zelf een Mini-Mendel gebouwd). Tegen de tijd dat we de CAD files van het frame beschikbaar hebben is je bezwaar minder van toepassing. Je kunt dan je machine in een andere maat afbouwen en nog andere wijzigingen maken.

Om te voorkomen dat we veel werk hebben aan een fork (wat inderdaad veel problemen met zich mee zou kunnen brengen) gebruiken we de standaard RepRap firmware. Er zijn maar een paar kleine aanpassingen voor de support van de display en een betere temperatuurregeling. Deze wijziging kan upstream gebracht worden, net als bij onze ReplicatorG wijzigingen is gebeurd. Verder is, voor de PC besturingssoftware, ReplicatorG geschikt gemaakt door het schrijven van een RepRap driver. Zo draag ik nog een steentje bij aan het RepRap project terwijl ik dit hopelijk kan blijven doen door inkomsten uit de Ultimaker. Het werkt overigens ook gewoon nog met de Java host. En je kunt de hele machine ook prima met andere electronica draaien.

Hetzelfde geldt overigens voor de electronica, die is nu als standard RepRap electronica ondersteund omdat deze vrijwel hetzelfde is als de RAMPS setup die al bestond en veel gebruikt wordt. Onze electronica is wel opnieuw en onafhankelijk ontwikkeld, er zitten een paar extra handige dingen op. Zo zitten er al 3 thermistor ingangen op en 3 MOSFET uitgangen. Bovendien hoef je geen printplaten aan elkaar te koppelen zoals met veel andere RepRap electronica.


Regards,

Erik de Bruijn
[Ultimaker.com] - [blog.erikdebruijn.nl]
Re: Ultimaker: Een nieuwe, nederlandse RepRap afgeleide
December 27, 2010 05:30AM
Hey Erik,

ErikDeBruijn Wrote:
-------------------------------------------------------
> Hoi Webspider,
>
> Ik snap dat jij in jouw geval meer vrijheid wilt.
> Al is je bezwaar over de firmware zowel terecht
> als onjuist winking smiley Je hoeft namelijk niet 'onze
> firmware' te draaien, de standaard RepRap firmware
> werkt ook gewoon nog.

Ha, dit wist ik niet :-)

> Om te voorkomen dat we veel werk hebben aan een
> fork (wat inderdaad veel problemen met zich mee
> zou kunnen brengen) gebruiken we de standaard
> RepRap firmware. Er zijn maar een paar kleine
> aanpassingen voor de support van de display en een
> betere temperatuurregeling. Deze wijziging kan
> upstream gebracht worden, net als bij onze
> ReplicatorG wijzigingen is gebeurd. Verder is,
> voor de PC besturingssoftware, ReplicatorG
> geschikt gemaakt door het schrijven van een RepRap
> driver. Zo draag ik nog een steentje bij aan het
> RepRap project terwijl ik dit hopelijk kan blijven
> doen door inkomsten uit de Ultimaker. Het werkt
> overigens ook gewoon nog met de Java host. En je
> kunt de hele machine ook prima met andere
> electronica draaien.

Interessant, interessant! De display support heb ik ook al bij Jaap op een Darwin gezien, en zelf gebruik ik ook een aangepaste (interrupt-driven) temperatuurregeling, dus zo heel veel verschilt het eigenlijk niet. Daar word een geek vrolijk van zo op 3e kerstdag smiling smiley

> Hetzelfde geldt overigens voor de electronica, die
> is nu als standard RepRap electronica ondersteund
> omdat deze vrijwel hetzelfde is als de RAMPS setup
> die al bestond en veel gebruikt wordt. Onze
> electronica is wel opnieuw en onafhankelijk
> ontwikkeld, er zitten een paar extra handige
> dingen op. Zo zitten er al 3 thermistor ingangen
> op en 3 MOSFET uitgangen. Bovendien hoef je geen
> printplaten aan elkaar te koppelen zoals met veel
> andere RepRap electronica.

De 3x thermistor en 3x mosfet is inderdaad erg interessant, zeker met het oog op de toekomst. Multi-color of multi-materiaal extruders zitten eraan te komen.
Heb je al eens geprobeerd om een Mendel aan te sturen met deze electronica? Ik woon op 20km van de Protospace en werk op 3km, kan zo een Mendel meenemen zodra hij werkt :-)
Re: Ultimaker: Een nieuwe, nederlandse RepRap afgeleide
December 27, 2010 08:22AM
Quote

zelf gebruik ik ook een aangepaste (interrupt-driven) temperatuurregeling, dus zo heel veel verschilt het eigenlijk niet.
Interessant. Ik heb een oudere versie van de firmware ook al eens aangepast zodat hij vaker de temperatuur bijregelt. Als je PID instellingen niet goed staan (bijvoorbeeld als je het op een extruder aansluit met een andere thermische massa en wattage) kan nu bij het printen van een lang 'segment' dit voor veel problemen zorgen (risico oververhitting PEEK).

Kan ik van deze aanpassing de broncode eens zien? Ik schat zo dat jij het misschien wel netter geimplementeerd hebt... die van mij draaide namelijk (op mijn darwin) eens in de 256 stappen die naar de motoren uitgestuurd werden. Als het bevalt kan ik m'n best doen om te zorgen dat dit eindelijk een keer goed upstream komt...

Kennen wij elkaar trouwens (behalve van horen zeggen)? Je zit natuurlijk helemaal in het zelfde wereldje...


Regards,

Erik de Bruijn
[Ultimaker.com] - [blog.erikdebruijn.nl]
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login