Hoi bbg, Nagenoeg geen van de beschikbare reprap electronics ondersteunt of doet wat met het fault signaal van een DRV8825, aangezien deze allemaal óók compatible zijn zijn met de A4983 en A4988 carriers waarbij deze pin een andere functie vervuld en meestal keihard aan Vcc geknoopt is. Als je er echt gebruik van wilt maken zal je dus een stukje print spoor moeten doorsnijden (mits dat al mogeliby jcr - Projecten
Afgaande op de plaatjes is er een endstop houder stuk (de "h") en kan je o.a. in josef's repo vinden, maar... Die hotend klem is een beetje raar en niet zo heel erg standaard. De enige keer dat ik die tegengekomen ben is op een nextdayreprap printer. Gelukkig bieden zij een downloadbare zip file met daarin alle benodigde STLs, waaronder dus de hotend klem én weer die endstop houder. Ben je in eeby jcr - Algemeen
Je zou eens een blik kunnen werpen op de BQ Ciclop. Dat is een complete opensource scanner met een draaiend plateau. Scan gedeelte weglaten/aanpassen/vervangen en voila, automagisch draaiende kaasplank. Zie http://www.thingiverse.com/thing:740357 en http://www.bq.com/gb/ciclopby jcr - Algemeen
Even de zuunige Nederlander spelend, kan ik saartje3d helemaal gelijk geven. De haarlak van de Action werkt goed op glas voor PLA en ABS en dat slechts voor € 1,25 per bus Ter demonstratie, ABS op haarlak:by jcr - Algemeen
Je kan ook (gratis) Netfabb Basic downloaden, welke je naast een stapel andere handige functies om met stl's te prutsen, ook de mogelijkheid bied om deze te repareren. Ben je een stuk onafhankelijker van de bewolkingby jcr - Algemeen
Hoi Herman, Aan de computer kant zijn er verschillende programma's mogelijk zoals Calis al aangeeft. Hier gaat het altijd om de combinatie van een slicer en host software voor de printer, waarbij die laaste vaak ook meteen een slicer kan aanroepen of zelfs ingebakken heeft. De meest gebruikte host software zijn momenteel Pronterface, Cura en Repetier-Host. In wat mindere mate wordt ReplicatorG oby jcr - Dutch User Group - Archive
Hoi luigi, Soms is het makkelijker (en fysiek minder inspannend, ik ben namelijk lui) om de looprighting van de motor in de firmware aan te passen. Geen geknoei met kabeltjes en risico's van het opblazen van een stepperdriver Voor smering moet je absoluut GEEN WD-40 gebruiken. Dat is namelijk helemaal geen smeer middel maar een vochtverdrijver en richt op langere termijn meer schade aan dan daby jcr - Dutch User Group - Archive
Hoi KeeZie, Het kan wel eens een beetje prutsen zijn om endstops correct werkend te krijgen, afhankelijk van het soort endstops dat je gebruikt en hoe deze precies aangesloten zijn*, maar even vlug kijkend naar je output van M119 lijkt het er op alsof ze momenteel precies het tegenovergestelde raporteren van wat je verwacht. Het makkelijkste om dit te testen is gewoon even de logica voor de endsby jcr - Dutch User Group - Archive
Kleine correctie overigens; je kan de electronica prima aan/uit zetten zonder dat er motoren aangesloten zijn. Er zal niets door branden. Wat je niet moet doen is je motoren in- of uitpluggen als de electronica aan staat (of iets specifieker, als de 12V spanning aanwezig isby jcr - Dutch User Group - Archive
Hoi Ernst, Sorry, was dit draadje helemaal vergeten Had me misschien even op moeten abonneren. Maar hopelijk een goede vakantie gehad en weer klaar om met frisse tegenzin met de printer aan de slag te gaan Bij bijna alle hotends is het zo dat de temperatuur op het heaterblock gemeten wordt en niet werkelijk in de nozzle, dus er zal altijd een kleine discrepantie zijn tussen wat je meet en deby jcr - Dutch User Group - Archive
Hoi KeeZie, Motoren aansluiten is vrij simpel, mits je motoren de "standaard" kleuren volgorde aanhouden. In dat geval is het: A1 - rood, A2 - blauw, B1 - groen, B2 - zwart. Mocht dit niet het geval zijn dan moet je even uitzoeken welke draadjes er samen aan een motorspoel hangen. Dit kan je doen door even met een multimeter de weerstand te meten. Tussen twee bijelkaar horende draden zal je eenby jcr - Dutch User Group - Archive
Hoi Ernst, Gave repstrap heb je daar, primitief of niet Maar omdat beelded idd meer zeggen dan woorden; heb je toevallig ook een (close-up) foto van het geprintte resultaat? Dat zou iets meer inzicht kunnen verschaffen in wat er mis gaat met je perimeters.by jcr - Dutch User Group - Archive
Hoi Jonnie, Klinkt alsof je een van de Taurino's te pakken heb waarvan de 16u2 de bootloader mist, of het board is gewoon defect. Als je toevallig een icsp programmer heb, zou je nog kunen proberen een bootloader te flash en zien of dat werkt. Anders kan je het beste bij RRD even een ticket openen met de omschrijving van het probleem, met al je bestel informatie daarbij, dan heb je waarschijnlijby jcr - Dutch User Group - Archive
Hoi Lisa, Deels wel vreemd dat het pas "bij de linker zijde" optreedt, maar een iets correctere omschrijving zou zijn "na een korte pauze c.q. retractie". Het is bij toeval dat dit aan de linker kant gebeurt Op een of andere manier kan je extruder na deze pauze de opgebouwde druk niet meer overwinnen, met een haperende stepper tot gevolg. Dit kan soms veroorzaakt worden door over-extruding, maaby jcr - Dutch User Group - Archive
Hoi Lisa, Het kan zijn dat je extruder motor net iets te weinig stroom krijgt, met dat haperen als resultaat. Je kan dus proberen de pot op de stepperdriver iets verder open te schroeven en kijken of het resultaat verbeterd.by jcr - Dutch User Group - Archive
Hoi Johnny, Voor flexibele motorkoppelingen, probeer eens vinyl aquarium slang (4mm ID / 6mm OD) wat bij iedere dierenspeciaalzaak te krijgen is voor weinig. Grappig genoeg voorkwam dit bij mij juist geen wobble en heb ik op mijn tweede i3 juist starre metalen koppelingen gebruikt, wat beter lijkt te werken. Indien je geprinte onderdelen van ABS zijn, zal die 70 graden geen probleem zijn, maarby jcr - Dutch User Group - Archive
Hoi Lisa, Ik denk dat Thomas op de goeie weg was, maar... kan het zijn dat je je retractie snelheid te hoog heb staan, waardoor je hobbedbolt zich volvreet met plastic en/of het filament in vreet? Waarna deze dus niet meer genoeg filament door kan voeren na de move/herstart, met dit als gevolg? Of afhankelijk van wat voor je extruder je gebruikt, dat doro the retractie de moet op jehobbedbolt loby jcr - Dutch User Group - Archive
Hoi Ernst, De temperatuur die je gebruikt lijkt mij een beetje aan de hoge kant voor PLA, maar kan natuurlijk nodig zijn voor de PLA die jij gebruikt. Pas wel op, bij te hoge temperaturen kan PLA verbranden en kogelhard worden, daarbij je hotend verstoppend. Ikzelf print de eerste laag op 185 - 195C, afhankelijk van de kleur en herkomst, en alle volgende lagen zo'n 5C kouder dan de eerste. Het vby jcr - Dutch User Group - Archive
Kan je in de Arduino IDE, onder de settings, verbose output voor uploads aanzetten, nogmaals uploaden en het resultaat ergens plakken (pastebin oid)? Of als je toch dingen aan het proberen ben, verhoog eens de upload snelheid, misschien werkt dat.by jcr - Dutch User Group - Archive
Waarschijnlijk zijn die te vinden onder de advanced properties van de com poort die verschijnt als je de Sanguinololu inplugt. Maar heb je die tweede hint al geprobeerd, upload baudrate verlagen naar 38k?by jcr - Dutch User Group - Archive
Hoi Thomas, Blijkbaar had je dus toch geen debug mode aanstaan, maar zette je dit juist wel aan door dat commando. Niet helemaal de bedoeling Maar dan weet ik niet zo snel wat dit vreemde gedrag teweeg brengt in een normale versie van pronterface. Heb zelf ook wel eens rariteiten, maar dat komt omdat ik de experimentele versie gebruik waar momenteel heel erg veel aan getimmerd wordt. Dus andersby jcr - Dutch User Group - Archive
Hoi kloknibor, Zoals Johnny je hier al voorrekend, de standaard PCB heaters zijn compleet ongeschikt voor gebruik op 24V (traces op de pcb zijn niet berekend op 20A). Tevens kan ik beamen dat de standaard pcb heaters prima 110C halen op 12V. Een hbp op 24V laten draaien kan wel, maar zal dan moet je een hbp hebben die hiervoor geschikt is (zie bijvoorbeeld de "MK2b Dual Power" op http://reprap.oby jcr - Dutch User Group - Archive
Hoi ralph80, Ik weet niet precies welke versie van de Arduino IDE je heb en je lijkt Sprinter op dit moment als firmware te gebruiken, maar het geheel is momenteel het makkelijkste aan de praat te krijgen met v1.0.5 van de IDE en Marlin als firmware ipv Sprinter. Die laatste is ook wel aan de praat te krijgen, maar alleen met oudere versies van de Arduino IDE (of gepaard met veel gevloek in nieuby jcr - Dutch User Group - Archive
Het klinkt alsof jullie de debug mode van Pronterface hebben aangezet, wat idd resulteerd in het tonen van alle verzonden & ontvangen data. Hoe jullie dit voor elkaar gekregen hebben weet ik niet, want volgens mij heeft de release versie van pronterface hier helemaal geen button en/of menu optie voor. De debug modes kan je uit zetten door "!self.p.loud = not self.p.loud" te typen in het gcodeby jcr - Dutch User Group - Archive
Hi Thomas, While the difference between an object and a screw thread should work in theory, you will probably run into clearance issues and the printed parts will not fit together. Randomly messing with the scale might make it work, but perhaps it's easier to use ISO lib's thread_in() and thread_out() modules, which already take this into account and should result in snugly fitting threads* Besby jcr - OpenSCAD
Hi Thomas, While writing thread generator scripts from scratch is an interesting exercise, you could also use an existing library and focus on the rest of your design instead. There are plenty of pre-exisintg thread libraries available on thingiverse, amongst those you'll find: OpenSCAD ISO metric thread library / functions Metric Screw Thread Library I'm rather fond of the first I mention hereby jcr - OpenSCAD
Ben een fervent gebruiker van OpenSCAD dus wilde meteen gaan stemmen, waar dat was al niet meer nodig: de OpenSCAD afdelingby jcr - Dutch User Group - Archive
Hoi Marinus, Je hoeft echt geen Sherlock Holmes te zijn om te achterhalen dat het hier om printedparts.nl gaat, wat je zelf ook al een paar keer heb laten vallen Vooral als een verkoper in gebreke blijft nadat je meerdere malen contact heb gehad, is er niets mis mee om je mede (aanstaande) reprappers hier voor te waarschuwen, zodat hun de ergenis bespaard blijft Overigens schreeuwt die hele siby jcr - Dutch User Group - Archive
Hoi Thomas, Als je je nu al stoor aan een haperende extruder, dan kan je waarschijnlijk je lol op met de Builder. Kijkend naar de foto's op hun site, gebruiken ze PG35L motoren, waarvan bekend is dat de tandwielen nog al snel de geest geven. Dit motertje is korte tijd erg populair geweest bij verschillende RepRap ontwikkelaars en early adopters, maar je ziet dat iedereen ze links laat liggen nuby jcr - Dutch User Group - Archive
Hoi bartch, De DRV8825 drivers moeten inderdaad met het potmetertje aan de linker kant geplaatst worden t.o.v. de A498* gebaseerde pololus/stepsticks waar deze aan de rechterkant zit, uitgaande van dat je je megatronics bordje met de usb connector naar beneden houdt. Zoals je zelf aan aangeeft, als je de schematische voorstelling onder "Using the driver" op http://www.pololu.com/catalog/producby jcr - Dutch User Group - Archive