Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Mijn eerste 3D printer, een Prusa I3

Posted by Johnny 
Re: Mijn eerste 3D printer, een Prusa I3
September 10, 2013 03:33PM
Hallo Allemaal,
ook ik bouw een Prusa i3 en aangezien ik meer "fietsenmaker" ben dan "lampendraaier" was/is het mechanische deel voor mij geen probleem.
Ik gebruik een Arduino/Sanguinololu board met Atmega 1284 controller. Verder gebruik ik Marlin. De controller is door de leverancier van deze software voorzien.
Als "Hoofdprogramma" gebruik ik Cura.
Als ik opstart en de testrun start wordt eerst de verbinding getest (OK.), dan de temperatuur van de nozzle (OK.). Daarna moet een test van de eindstops gebeuren. En daar loop ik vast. Op de eindschakelaars wordt niet gereageerd.
Nu heb ik al heel wat uurtjes op internet gezocht maar ik kom er niet uit. (Fietsenmaker he)
Volgens mijn info moeten de eindstops ingesteld worden als inverting to true in firmware en ook "set fuses to disable JTAG".
Maar hoe doe ik dat??
Graag step by step info, b.v. in welk deel van de reeks prog's, ik denk zelf in Arduino maar misschien in Cura? Of Sanguinololu?
Ik weet het niet meer, graag hulp hoe en wat.
Voor de rest lijkt mijn printer bedrijfsgereed, althans volgens de meldingen tot nu toe.
Bij voorbaat dank voor alle hulp.
Groet,
Peter J.
Re: Mijn eerste 3D printer, een Prusa I3
September 10, 2013 04:16PM
Hallo Mechanic,

Welkom hier op het forum.

Je moet in Marlin het bestand configuration.h wijzigen. Onder "//=============================Mechanical Settings===========================" staan daar de endstop instellingen.

Je kunt die test eens proberen terwijl je een endstop ingedrukt houdt. Als er op die as dan beweging mogelijk is, moet je de endstop inderdaad inverten.

Marlin kun je editen via de Arduino IDE of in en andere editor. Uploaden naar je Sanguinololu moet je daarna wel met de Arduino IDE doen.

Hopelijk is dit zo duidelijk genoeg.


--

[www.filamentenmeer.nl]
PLA in 15 different colors
ABS in 17 different colors
Re: Mijn eerste 3D printer, een Prusa I3
September 11, 2013 10:52AM
Probeer eens M119 met deze code worden de endstops uitgelezen,hier kan je zien of ze "H" of " L" zijn

f.k
Re: Mijn eerste 3D printer, een Prusa I3
September 11, 2013 01:52PM
Hallo Calis en Knapio,

dank voor jullie reactie.
het bestand "confugiration.h" in Marlin gevonden en gewijzigd waar nodig van true in false.
Zoals reeds gezegd ben ik een "leek" op dit gebied en ik ben nog niet veel verder. Ik moet de nieuwe instellingen inbrengen bij arduino. Maar, hoe doe ik dat?
De rest van mijn prog's is nu al in de verdrukking gekomen. Zo is Cura nu alleen nog maar op een heel klein schermdeel te zien. Hoe krijg ik dat weer goed? Enig idee?
Dank bij voorbaat.
Peter J.
Re: Mijn eerste 3D printer, een Prusa I3
September 17, 2013 04:46PM
Ik weet niet of je er al uit bent gekomen?
Je moet het programma omzetten in opdrachten voor de Arduino en deze daarna in de Arduino programmeren. Dat gaat best eenvoudig.
Je moet de Arduino ontwikkel omgeving laden op de Arduino web paginas.
Daarna start je devArduino IDE en opent je het Marlin project door het openen van marlin.ino.
De omgeving instellen voor jouw tpe Arduino en kies de incircuit programmeer instelling.
USB kabel aansluiten, daarna upload sketch kiezen. Dan wordt eerst je project vertaald en direct daarna in je Arduino geschoten.

En bedenk, het is of Pronterface, of de Arduino programmeer omgeving. Allebei tegelijkertijd gaat niet lukken.

Gr.
Re: Mijn eerste 3D printer, een Prusa I3
September 24, 2013 08:38AM
Ik heb mijn Prusa i3 klaar en probeer nu alle software te installeren. (wat me erg tegen valt )
Als board heb ik een Minitronics gekocht bij ReprapWorld en van hun site heb ik de Arduino 1.0.7 gedownload zodat ik meteen het Minitronics board kan aanvinken (ik kan geen seriele poort kiezen want die is niet geaktiveert )
Ook heb ik van de Reprap-site het programma Marlin gedownload; de inhoud van Marlin.ino gekopieert en in de Arduino IDE gezet ( als sketch ) maar bij het controleren misten er 2 bestanden (configuration.h en pins.h ) Toen ik de sketch beter bekeek zag ik dat er een verwijzing naar deze bestanden staat ( #include configuration.h en #include pins.h ) maar deze zijn niet mee gekopieert naar de Arduino,dus kan hij ze niet vinden. Moet ik deze twee bestanden ook nog kopieren? en waar zet ik ze neer? Het lijkt mij ook,dat deze sketch meer bedoelt is om een LCD scherm mee aan te sturen .
Ik volg de uitleg van Evbeurdn zo goed mogelijk,maar kom er nog niet uit. De zin
΅ De omgeving instellen voor jouw tpe Arduino en kies de incircuit programmeer instelling."
snap ik ook niet goed. Is het mogelijk dat je dit nog een keer anders (simpeler) uitlegt?

bedankt alvast herry
Re: Mijn eerste 3D printer, een Prusa I3
September 25, 2013 08:36AM
Ik zal vanavond screenshots voor je maken. Gaat je zeker lukken. We helpen je wel op weg.
Re: Mijn eerste 3D printer, een Prusa I3
September 25, 2013 05:21PM
Belofte maakt schuld,
dus hierbij een volledige uitleg inclusief screenshots.
- hoe je de software ophaalt
- hoe je de software bouwt en in je printer zet
- een eerste aanwijzing hoe je iets moet veranderen.

Ik hoop dat het helpt, want ik heb er een stijf kwartier op zitten typen.....

En toen kwam ik erachter dat het bestand te groot is om hier te posten. Is er ergens een plek waar ik een 5MB PDF kan dumpen voor je?


Groeten,

Eric
Re: Mijn eerste 3D printer, een Prusa I3
September 26, 2013 05:58AM
Hallo Evbeurdn
Ik zit al weken (maanden ) te ploeteren met die software,dus ik ben erg benieuwd naar je uitleg en ik hoop binnenkort wat beweging te zien in mijn printer.
Je kunt het PDF bestand misschien in Dropbox zetten,dan kan ik (iedereen) het daarin bekijken of je kunt het naar mijn email sturen ([email protected]),maar dan hebben andere leden er niets aan.
Ik ben erg nieuwschierig naar jouw uitleg

bedank alvast herry

Ik ben gisteravond naar de Linux club in Assen geweest en daar hebben een aantal mensen me ook al verder geholpen (in de Arduino IDE een verwijzing gemaakt naar Marlin/bin en dan kan hij die bestanden wel vinden , geupload naar de Minitronics,toen begonnen er allemaal LEDs te knipperen ;dus dat lijkt goed.
Vanmiddag verder.
Ik blijf benieuwd naar jouw uitleg
Re: Mijn eerste 3D printer, een Prusa I3
September 26, 2013 02:53PM
Ik zoek naar een fatsoenlijke manier om mijn hi-res uitleg te posten.
In de tussentijd heb ik het document ter review naar je gemailed.

Gr.
Eric
Re: Mijn eerste 3D printer, een Prusa I3
September 27, 2013 12:12PM
Met deze duidelijke uitleg ben ik echt blij.
Niet alleen hoe,maar ook waarom het zo moet (met screenshots). Jij werkt met Windows en ik met Ubuntu/Mint ,dus het ziet er soms net iets anders uit;maar daar kom ik wel uit .Het gaat uiteindelijk om de grote lijn.
Nu begrijp ik dat je in Configuration.h je eigen gegevens (settings) zet,en die op je board brand.
(eigenlijk is het geen branden,want je zult ze zo nu en dan willen/moeten aanpassen?)

bedankt herry
Re: Mijn eerste 3D printer, een Prusa I3
September 27, 2013 01:37PM
Hi,

leuk dat je er iets aan hebt.
Dat "branden" is een term uit de jaren 80, tegenwoordig kun je Flash geheugens in circuit programmeren en wissen. In de goeie oude tijd gebruikte men EPROMS, die kon je programmeren, maar moesten met UV licht worden gewist. Dat waren van die chips met een raampje erin. Aangezien de software er niet zo makkelijk uitging, noemde men dat toen in het engels burning the software, in het nederlands is dat branden geworden.
Tegenwoordig noemen we het updaten van een Arduino "flashen", maar flitsen of branden licht dicht bij elkaar, daarom is branden nog steeds een geaccepteerd uitleg.....

Als je nog behoefte hebt aan extra uitleg of stukken van het document wat extra;s kunnen gebruiken, zal ik het aanpassen.

Eric
Re: Mijn eerste 3D printer, een Prusa I3
September 28, 2013 12:14PM
Die "handleiding" lijkt mij wel interessant Eric.
Ik had je al een PM gestuurd maar zag het bericht niet staan bij verzonden items. Dus twijfel of je hem gehad hebt.

Ben inmiddels veel aan het inlezen terwijl ik op alle delen wacht.
De x carriage is klaar. Nu is het wachten op lagers motoren en de belt.
Ik heb de plate gewrapt in carbon. Leuk voor het visuele.

Zou graag willen weten hoe ik aan die PDF kom.

Bedankt,

Justin

Edited 1 time(s). Last edit at 09/29/2013 09:00AM by Justintime.
Re: Mijn eerste 3D printer, een Prusa I3
September 28, 2013 01:06PM
Ik zal volgende week de handleiding hier posten. De screenshots deden me de das om. Doe ik over.

Eric
Re: Mijn eerste 3D printer, een Prusa I3
September 29, 2013 08:56AM
Ik wacht het af, alvast bedankt voor de moeite. Ik denk dat je er een hoop beginnende Reprappers er een plezier mee doet.




Evbeurdn Wrote:
-------------------------------------------------------
> Ik zal volgende week de handleiding hier posten.
> De screenshots deden me de das om. Doe ik over.
>
> Eric
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login