QuotesassonieDit is het enige waar ik geen rekening mee heb gehouden. Ik dacht namelijk dat dit goed vast moet zitten. Wat ik wel vreemd vind is dat het een paar minuten wel goed gaat maar na verloop van tijd niet meer. dat is juist een goed ding omdat het aangeeft dat het probleem zeer waarschijnlijk door de opbouw van de warmte komt. Zodra de warmte verder omhoog in het peek lichaam komt zal hby Frans@France - Dutch User Group - Archive
weet je 100% zeker dat je PTFE buisje op de nozzle rust zonder enige ruimte? oftewel de nozzle diep genoeg in de PEEK lichaam en de PTFE echt op de nozzle rust en netjes vastgezet met de screw? zoniet dan komt het zachte abs of pla tussen nozzle en PTFE en vormt een prop die niet vloeibaar genoeg is om door de extruder eruit gedrukt te worden. Die screw niet(!) te vast draaien want dan vervormby Frans@France - Dutch User Group - Archive
Ik moest een week wachten op dat onderdeel. In die week wachten elke keer als het weer fout ging de j-head weer opnieuw met het oude peek lichaam in elkaar gezet. Op die manier leer je inderdaad weer wat meer over hotends is wel een dure ervaring helaasby Frans@France - Dutch User Group - Archive
Je kan hem even uit elkaar halen om te kijken of je Teflon tube die in de PEEK zit nog wel goed is maar bij mij was een nieuw PEEK lichaam voldoende. Je tempratuur meting gaat nog wel goed? Anders moet je mogelijk ook je thermistor vervangen..by Frans@France - Dutch User Group - Archive
thermistor niet goed in de nozzle vastgezet? Deze valt er dan uit, de temperatuur die het meet wordt daardoor lager en de software gaat deze vervolgens omhoog gooien om de doeltempratuur te halen. Op die manier kom je snel in de beurt van 280 graden, smelt je PEEK cq koellichaam en drukt je filament zo je nozzel uit de PEEK. Vaak inclusief het meenemen van het schroefdraad. meestal is het schroefby Frans@France - Dutch User Group - Archive
Quotespekkie2002Dag Heren! dames met een 3 printer die mogen niet reageren?by Frans@France - Dutch User Group - Archive
Quotespekkie2002Stinkt dat niet verschrikkelijk hard? (Is toch de lijm voor afvoerbuizen aan mekaar te maken hé?) inderdaad die lijm. En je ruikt even de oplosmiddelen terwijl die verdampen daarna is het geurloos.by Frans@France - Dutch User Group - Archive
ik doe zelf geen kapton tape meer op de glas plaats maar smeer met mijn vinger pvc lijm uit. Werkt perfect. Wel eerst laten afkoelen want anders komt het nooit meer los. overigens is het bepalen van de bed hoogte (home) van de hotend nog veel belangrijker.by Frans@France - Dutch User Group - Archive
misschien is dat wel een leuk verhaal om eens te lezenby Frans@France - Dutch User Group - Archive
QuoteWvantoornIemand nog een oplossing om de jhead aan het werk te krijgen dit weekend, want wil graag mocht het nog gaan met de extruder een nieuwe extruder printen.... en ook voor spekkie2002 zoals je daar kan lezen is het in elkaar zetten van een jhead erg belangrijk om problemen te voorkomen of op te lossen. Vooral het ver genoeg indraaien van de nozzle in het PEEK koellichaam.by Frans@France - Dutch User Group - Archive
QuoteFrans@France mijn i3 is net een paar dagen af, ik heb geen idee waar de grens ligt. Dus net twisted bottle (http://www.thingiverse.com/thing:12278/#files) opgestart met 100 perimeter, 180 infill, 300 travel, 0.2 layer. Met 0.35/3mm j-head en ABS over 69 min weer ik meer Was vergeten een update te geven : Print zag er perfect uit maar bij het proberen om de deksel op het potje te draaien kby Frans@France - Dutch User Group - Archive
Oops... Ik trouwens zag ergens op youtube that prusa hem zo hoog had gestookt dat het verwarmingselement smoltby Frans@France - Dutch User Group - Archive
QuoteVanAmstelVoor 3mm filament, is dan een slangetje met 4mm binnen diameter goed of moet dat ook 3mm zijn? slangetje of teflon? Als het zomaar plastic is dan zal het niet werken. Zodra het warmer wordt door de warme nozzle zal dat slangetje ook warm worden en aan je filament kleven.by Frans@France - Dutch User Group - Archive
Quotespekkie2002 Wat loopt er dan mis met je prusa? Onmogelijk om er iets constant uit te krijgen, hield altijd na +/- 1cm op. Alle tempraturen tussen 200-300 , alle verschillende spanningen op de extruder ingesteld, alle verschillende fan snelheden. Absoluut niets. Nu mijn j-head erg goed werkt vorige week een aantal dagen uitgetrokken om de prusa uit elkaar te trekken maar dat was niet veel aby Frans@France - Dutch User Group - Archive
Quotespekkie2002Kom je met zo iets niet toe dan? Belt Tensioner deze geprint om er vervolgens achter te komen dat nergens bevestigd kan worden zonder dat deze tegen de zijkant aankomt ...stom... nu zoiets van plan :by Frans@France - Dutch User Group - Archive
Mijn eerste j-head verkloot omdat hij te warm werd en vervolgens de nozzle uit de PEEK lichaam gedrukt werd. Bijna alle schoefdraad weg. Omdat ik echter een behoorlijk aantal dagen moest wachten voordat ik iets nieuws had (een prusa MKII) heb ik die jhead uit elkaar getrokken en geprobeerd om weer in elkaar te zetten. Dat lukte enigszins maar na een paar kleine prints was de nozzle weer uit de PEby Frans@France - Dutch User Group - Archive
ja een verhaal over bed level geschreven en vervolgens stond die in deze thread??? Maar nu kan ik die maar de vraag gesteld werd over bed leveling meer vinden??? apart...by Frans@France - Dutch User Group - Archive
QuoteOhmarinus Natuurlijk zou je een theoretische berekening kunnen maken, maar theorie en praktijk zijn wel twee verschillende dingen. Zelfs met de berekende instellingen had ik wat afwijking maar in welke richting was die afwijking? In de z-as (hoog-laag) dan lijkt mij dat de pitch van de gebruikte schroefdraad behoorlijk slecht was.... Kan altijd zeker met goedkopere materiaal. Dat is ook wby Frans@France - Dutch User Group - Archive
Quotespekkie2002 Het meten van afstand van verplaatsing/hoogte van objecten heeft mij ook wel degelijk problemen opgegeven... Er gaat voor mij niets boven het berekenen en daar kan ik Frans alleen maar gelijk in geven. Maar nogmaals, meten = weten, na de gecalculeerde waardes toegepast te hebben, gooi je er toch wel even je schuifmaat tegen ter controle uiteraard, maar als je dan nog problemenby Frans@France - Dutch User Group - Archive
.by Frans@France - Dutch User Group - Archive
QuoteOhmarinus Waarom zou je je Z-as meten in beweging? Ik maak een printje en dan kijk ik hoe hoog hij is en hoe hoog het object zou moeten zijn en dan stel ik dat bij. Na 1 keer instellen was het direct goed met een afwijking van een 1/100'e mm. Ik neem aan dat dit gewoon goed moet gaan toch? Volgensmij was het zoiets als: (bedoelde afstand / bedoelde afstand) * huidige steps/mm = nieuwe stepby Frans@France - Dutch User Group - Archive
QuoteVanAmstel Ik zal het gaatje controleren, om het 100% zeker te zijn. De J-head heeft geen teflon buisje, die zag ik bij anderen wel. Is die noodzakelijk? ja, erg noodzakelijk! Die teflon voering zorgt dat je filament niet plakt aan de wand van je hotend VOORDAT het in de nozzle terecht komt. Weet je 100% zeker dat er aan de binnenkant geen teflon aanwezig is? Het PEEK koellichaam binnen maaby Frans@France - Dutch User Group - Archive
ik heb dat gedaan met de Extrusion multiplier setting in slic3rby Frans@France - Dutch User Group - Archive
ik ben het met Evbeurn eens. Tevens kun je het volgende proberen : meet eens hoe ver het filament in de hotend komt, als deze koud is. Komt het tot onderaan in de nozzle? Zo nee dan is de nozzle verstopt. Krijg je het filament er niet makkelijk in en moet je al redelijk duwen : Ook dan is je hotend verstopt.by Frans@France - Dutch User Group - Archive
met deze calculator de correcte waarde voor de lead screw bepalen en daarna in je firmware aanpassen. Hoe is afhankelijk van de gebruikte firmware oa verteld het voor de marlinby Frans@France - Dutch User Group - Archive
QuoteVanAmstelDe temperatuur moet dus omhoog starten met 230, en ik zal het met de hand testen (dat ik daar nog niet eerder aan heb gedacht...). Wat is een beetje een normale doorvoer snelheid? mm/min mijn abs 3mm gaat al bij 210*, het hangt er oa vanaf van hoe goed die temp gemeten wordt. Ik heb zelf mijn eerste j-head verkloot doordat de PEEK lichaam zacht werd en de nozzle eruit kwam. Daarnaby Frans@France - Dutch User Group - Archive
dit schreef ik in deze thread QuoteIk print 3mm ABS dus mijn opmerking gaat daarover: Ik koel het koellichaam van de j-head met een 30mm fan op 100% en na de eerste laag, Wat ik begreep (let wel absolute beginner in 3d printer) is dat als je niet koelt de tempratuur langzaam omhoog werkt in het lichaam van de hotend. Bij een bepaalde temp. zet het filament uit en "plakt" het vast boven(!) daby Frans@France - Dutch User Group - Archive
QuoteSnelleD Wel de eerste laag ABS wordt trager en warmer geprint 220° en dat heeft meestal een goede vulling de volgende lagen op 215° en sneller en dan loopt het mis op een bepaald moment komt er niets meer uit doordat de bolt het filament heeft weggeschuurd. Dus dat warmer printen zou wel eens de oplossing kunnen zijn want het filament wordt wel degelijk goed meegenomen door de bolt de groeby Frans@France - Dutch User Group - Archive
QuoteRP Iron Man Ok, if your measurements are correct, your filament should be able to pass through the 3.05mm internal bore. In addition, since the filament is very close to the bore diameter, you should have much less back-pressure during extrusion so it should not be difficult to feed the filament. As an experiment, try pushing the filament through the hot end using your hand. You should beby Frans@France - General
QuoteRP Iron Man Could you post your printing specs for me? - Filament diameter? If 3mm let me know if it measures 2.85 +/- 0.1 or if it is 3 +/- 0.1. - Geared extruder? - Printing temp? - Adequate extruder spring tension? Also could you post a pic of your setup so I can see what it looks like? metric prusa i3, wade extruder, tried every extruder spring tension that was possible. eats filamby Frans@France - General